FOLKENE BAG ØSTERGRO ÅBNER ØENS HAVE – NORDENS STØRSTE BYLANDBRUG

Mad

Det spirer i storbyerne verden over. Grønne oaser popper op gennem asfalten, og i København har den urbane agrikultur også sat sit præg. I starten af sommeren åbnede folkene bag ØsterGro deres nyeste skud på stammen – Øens Have – et grønt bylandbrug, som skal danne ramme for bæredygtig læring og mindeværdige arrangementer.

Øens have
//Foto: Øens Have

Gennem syv år har folkene bag ØsterGro arbejdet for at fremme økologi og grønne madoplevelser i byen. Med Øens Have har de nu åbnet et bylandbrug, som også huser en økologisk restaurant. Her er det markens planter og grøntsager, som er stjernerne på menukortet. En torsdag aften tog jeg med til vegetarisk fællesspisning i yurt-teltet, hvor jeg også var heldig at opleve en musikalsk optræden.

EN AFTEN I GRØNTSAGENS TEGN

Det gamle industriområde på Refshaleøen har længe været præget af stærke madiværksættere med hang til bæredygtighed. Men ankomsten til ”øen” har aldrig været grønnere. Da vi steg af bussen, blev vi med det samme ramt af 3.500 kvadratmeter involverende bynatur, som bombarderede vores sanser.

Vi var i god tid, så vi startede med en lille gåtur rundt i marken. Her snusede vi rundt i de mange forskellige plantesorter og blev imponerede over størrelserne på salathovederne. Vi var heldige med vejret, så vi valgte at sætte os ud på et bordbænkesæt i solen med iskaffe og fadøl fra Kølsters Haner. Arrangementet startede med en intimkoncert og lidt flere gyldne dråber til ganen.

Koncerten i yurten blev starten på en aften i grøntsagens tegn, og vi blev derefter fulgt udenfor til en rundvisning. Her fortalte en af stifterne livligt om forvandlingen af grunden: fra B&W’s gamle marketenderi til det nu grønne byrum, der ønsker at dyrke naturens diversitet blandt byens store betonklodser. Allerede under rundvisningen kunne vi begynde at dufte det varme kul fra grillen, og tilbage i yurten blev vi mødt af et smukt opdækket bord med vilde blomsterbuketter og spraglet service. Vi valgte at drikke en frisk og læskende rabarbersaft, men det våde menukort bød også på naturvin, øl og andre hjemmebryggede drikke.

FREMRAGENDE RYGEOSTCREME OG KARTOFLER MED BID I

Menuen startede med en let snack. Grillede gulerødder med en rygeostcreme tilsat honning. En rigtig fin starter, hvor særligt rygeostecremen brillerede. Jeg har aldrig selv tænkt på at sammensætte honning og rygeost, men det vil bestemt være en af mine ”go-to” dips fremover – virkelig lækker.

Efter appetitvækkeren kunne man mærke sulten brede sig ved bordene, og næste ret skuffede heldigvis ikke. Her fik vi serveret grillede frilicesalat og halloumi med en syrlig urtedressing. Den cremede halloumiost komplimenterede sprødheden i salaten, og urterne bandt retten godt sammen med dets søde og syrlige noter.

Retten var dog meget svær at dele mellem flere personer, hvilket er hele konceptet ved disse fællesspisninger. Det endte med, at vi sammen med vores bordmakkere – et ungt tysk par – kunne sidde og grine lidt af besværlighederne.

De næste to retter bød begge på stærke umami indtryk. Vi fik serveret en grøn salat med bønner og den japanske krydderurt shiso – en kompleks ret med god friskhed.

Øens have
//Foto: Øens Have

Det helt store samtaleemne blev dog ”squashsymfonien”. En meget sød ret med grillede squash, blåbær, stikkelsbær og en creme med smag af vanilje. Også en lidt tvetydig servering som næsten kunne tangere til en dessert.

Festmåltidet blev afsluttet med en omgang kartofler og rodfrugter, hvilket man efter min mening, aldrig kan gå helt galt i byen med.

Jeg havde valgt at hive min mor og mormor med denne sommeraften, og vi var alle begejstret for stedet. Jeg kan derfor kun anbefale andre at tage turen til Øens Have.

Maden levede op til forventningerne om ”det grønne køkken”, og omgivelserne var intet mindre end fantastiske. Men. Man skal være indstillet på, at serveringerne er vegetariske, og mæthedsfølelsen bliver herved en anden end ved sædvanlige restaurantbesøg.

EN ORGANISK OG DYNAMISK BYOASE

Det er ikke sidste gang, at jeg tager en tur ud til Øens Have. Hele sæsonen igennem vil der blive afholdt forskellige events, og her vil man blandt andet kunne finde fællesspisningerne hver torsdag og – som noget nyt – morgenmad og yoga om fredagen.

Bylandbruget har derudover åbent for morgenmad, frokost og aftensmad fra fredag til søndag. Menukortet er sæsonbetonet, og råvarerne bliver fremskaffet fra lokale avlere, jægere og fiskere – og naturligvis Øens egen have.

//Foto: Øens Have

På a la carte menuen vil man kunne finde en masse grønt, men hertil også kød- og fiskeretter som ceviche, lamme carpaccio og kyllingehjerter.

Min egen næste tur vil være på en tirsdag formiddag. Her åbner haven nemlig den grønne port for frivillige gæster, som har lyst til at være med i marken. Man vil få mulighed for at lære en masse om alt fra kompostering og æblemost til hvordan man slynger honning og dyrker svampe – hvilket er yderst brugbart for en byboer med nyerhvervet have.

Frivilligdagene byder desuden på en gratis vegetarisk frokost for alle markarbejderne.

HVAD: Øens Have

HVOR: Refshalevej 157, 1432 København K

HVORNÅR: Fællesspisning om torsdagen, yoga om fredagen og frivilligdage om tirsdagen. Derudover har restauranten åbent fra fredag til søndag i sommersæsonen.

MØNT: Vegetarisk fællesspisning koster 200 kr. Retterne på menukortet varierer i pris, men ligger mellem 75-115 kr. per ret.