Med litteraturformidling i meme-format afliver Blågården myten om den tørre bibliotekar

Kan memes være litteraturformidling? Og er det overhovedet bibliotekernes opgave at være sjove? Kulturfællesskabet Blågården har nytænkt deres Instagram-profil, der nu primært består af memes. VINK har taget en snak med formidlerne bag den succesfulde Instagram.

Blågården finder man på Blågårds Plads, Nørrebro. Det er et kulturfællesskab bestående af Blågårdens Bibliotek, Støberiet, Korsgadehallen og Kapelvej 44. Her arbejder Caroline Enghoff Mogensen som bibliotekar og litteraturformidler og Ditte Ernskov Christensen som kommunikationsmedarbejder. Det er Caroline og Ditte, der, i samarbejde med tredjemanden, Rasmus Riiskjær, fra Husum Bibliotek, står for indholdet på Blågårdens Instagram @blaagaarden.

Det hele startede med en meme-julekalender i 2019. Senere under bibliotekernes totale nedlukning i foråret 2020 begyndte Blågården at poste Phillip Faber-memes med hashtagget #coronamemesmodkedsomhed, og herefter har de gentaget konceptet med meme-julekalender i 2020. Det har været en kæmpe succes, og bibliotekets profil består nu nærmest udelukkende af memes. Med billedmateriale fra fx Bagedysten, Barnaby og Bonderøven kombineret med referencer til ny og gammel litteratur samt et drys popkultur har Blågården fundet den perfekte opskrift på, hvordan man som kommunal kulturinstitution får succes på de sociale medier.

I foråret 2020 gik @blaagarden til kamp mod coronakedsomheden ved at lave memes over klip fra Morgensang med hele Danmarks darling, Phillip Faber.

Bringer litteraturen ned på jorden

Caroline Enghoff Mogensen fortæller, at siden julekalenderen i 2019 har @blaagaarden mindst seksdoblet sit antal af følgere. Det er også bemærkelsesværdigt, at @blaagaarden har næsten 2000 flere følgere, end Københavns Hovedbibliotek har på deres profil @hovedbiblioteket. Gymnasielærere spørger om lov til at bruge memerne i undervisningen, og samtidsforfattere som Olga Ravn, der selv optræder i memerne, deler og liker. Noget tyder altså på, at Blågården har fat i den lange ende. 

Blågården har nemlig formået at give litteraturformidling et nyt format og er således med til at rokke ved det stereotype billede, som mange stadigvæk har af biblioteker og bibliotekarer. ”Blågården er også et kulturhus. Det er ikke bare læsesal og hente bøger. Der er en tendens til, at litteratur og læsning kan have en højstemthed omkring sig, og det kan føles som en meget alvorlig sag. Og der synes vi, at memes bidrager til at få det lidt mere ned på jorden,” siger Ditte Ernskov Christensen.

Det er ofte Bonderøven, der indtager hovedrollen i @blaagaardens memes.

At lave memes mens skuden synker

Både Ditte og Caroline er enige i, at behovet er blevet større pga. corona. Mange har givet udtryk for, at Blågårdens memes har lettet på humøret i en svær tid. ”Humoren bliver ofte lidt speciel i undergangstider. Men der er det jo fedt, hvis man kan være det dér band, der står på Titanic, og lave memes, mens skuden synker,” siger Caroline. 

Man kan lave sjov med det meste, men kunsten ligger for Ditte og Caroline i at finde den rigtige balance. Det gælder både i forhold til det satiriske i meme-genren, men også i forhold til målgruppen. ”Vores memes har også succes, fordi de har en tiltro til folks fatteevne. Det handler om balancen mellem at være folkelig – alle skal kunne være med – men der skal også være noget til nørderne,” siger Ditte. Caroline uddyber, at de gør deres bedste for, at der skal være noget for enhver litteratursmag. ”Men man kan jo godt grine af Ødipus uden at have læst Ødipus,” siger hun, og Ditte tilføjer: ”Og hvis man ikke synes, dét er sjovt, så kan det være, man synes, det er sjovt at se ham fra Løvens Hule eller ham der Barnaby.” 

Det gik ikke Blågårdens næse forbi, da alle gik amok over fastelavnsboller i begyndelsen af året. Her har man omskrevet Inger Christensens Alfabet til en lovprisning af fastelavnsbollen.

Bibliotekerne på radaren

Nedlukningen har først og fremmest været en udfordring for kulturlivet. Men måske har den også kunne være et kreativt benspænd. Som Ditte påpeger, har der været langt større fremmøde til fx forfatterinterviews online, end der ville have været normalt. Der er også et spirende håb om, at memerne har været med til at sætte Blågården og bibliotekerne generelt på radaren. De håber på, at memerne kan få folk til at låne og læse flere bøger. ”Nu har vi pushet Odysséen rimelig meget efterhånden, og Orfeus og Ødipus og alt muligt gammelt lort, og det kunne da være dejligt, hvis man kunne se, at der var flere, der begyndte at læse det,” siger Ditte. Og hermed er opfordringen givet videre.