Trykkekunst i en digital tidsalder

Du har måske hørt fortællingen om den lille københavnske boghandel ark books, deres spektakulære bogudgivelse First Ark Edition med tekster fra forfatterparret Paul Auster og Siri Hustvedt, som blev stjålet af grådige tyveknægte. Megan Adie fra Aviary Press er bogdesigneren bag projektet. VINKs udsendte er taget fordi trykkeriet på Frederiksberg Allé til en snak om kærligheden til bogkunsten. 

 

Jeg bliver mødt af en storsmilende Megan i døren, der begejstret viser rundt i værkstedet og byder på kaffe. Midt i lokalet toner trykkemaskinen majestætisk frem og vidner om en historisk fortid. Megan Adie er amerikaner, oprindeligt fra Austin, Texas, og byder varmt velkommen med hendes sprøde amerikanske accent. Aviary Press er Megans hjertebarn og det kan mærkes, når hun fortæller.

 

”Jeg startede med trykkekunsten tilbage i 2000, hvor jeg studerede på en skole for bog- og trykkekunst i Santa Barbara, Californien. Jeg har altid interesseret mig for bøger, og startede derfor med at skrive mine egne tekster, og derefter med at trykke mine egne små publikationer i 2001. Siden er produktionen steget, både i antallet af bøger og kompilationer, men det er først i København, at jeg har fået mit eget trykkeri med fysiske lokaler. Det er virkelig spændende.”

 

Megans værker er et miks af håndlavede prints og tekster centreret omkring oplevelsen af specifikke ting i livet. Hendes nyeste kunstbog handler om affald, printet på avispapir, som basalt set er affaldspapir. Bogen skildrer oplevelsen af affald, om at glemme alt om det i det øjeblik noget går fra at være nyttigt til at blive skrald. Bøgerne er alle printet i hånden, så de er alle forskellige. Farverne er ikke ens, hvilket giver læseren en personlig oplevelse. Megan viser glad en bunke værker frem, der skal bindes, imens hun fortsætter.

 

Megan Adie foran sin trykkemaskine. // Foto: Andrea Siggard

 

”Jeg tror, det jeg prøver at sige med mine kunstbøger er, at du oplever en tekst og et billede, maleri eller print forskelligt. Men det at skabe en oplevelse, som forbinder tekst og billede, forbinder form, tilbyder forhåbentlig læseren en dybere oplevelse af selve tekstens handling. Alle bogens elementer er nødvendige for din oplevelse af indholdet.”

 

Det var et kærlighedsforhold, som førte Megan til København. Forholdet brast, men da var København allerede blevet Megans nye hjem. Det ene førte til det andet og Megan blev anbefalet til ark books’ bogprojekt Ark First Edition med ordene; ”Det her er anderledes. Det er bogkunst. Hvorfor spørger vi ikke om Megan vil være med.” Megan uddyber henrykt.

 

”For mig var det skønt at blive en del af det litterære miljø i København og lære folkene fra ark books at kende og selvfølgelig at få lov til at skabe en kunstbog skrevet af Paul Auster og Siri Hustvedt. Det er vildt. Når du trykker, kommer du virkelig til at kende teksten, du kigger på den flere timer om dagen, hvilket er meget interessant. Jeg er meget tilfreds med at have været en del af projektet.”

 

Den eksklusive Ark First Edition, som der kun findes seks af i verden, er en lille petroleumsblå bog med to tekster af det berømte newyorker-forfatterpar Paul Auster og Siri Hustvedt. Værket består af to forsider, ingen bagside, hvor bogryggen skal fjernes for at bogen kan udfoldes som en harmonika. Megan indvier mig fornøjet i processen bag projektet.

 

Den eksklusive Ark First Edition. // Foto: Maria Dønvang

 

”Det var et virkeligt berigende projekt at arbejde med, fordi det handlede om at designe helt fra bunden af, en helt ny form for bogbinding. Jeg havde aldrig set det før. Det tog to ugers arbejde at producere de seks bøger og som med alle trykkeriprojekter, mister du meget materiale i processen. Jeg tror, jeg printede 20 bøger i alt og kom ud med seks, som var perfekte.”

 

Megan har gang i flere vidtfavnende projekter. Udover Aviary Press, som består af hendes egne værker, har hun startet forlaget Aviary Press Editions med forfatter og redaktør Andreas Vermehren Holm fra Forlaget Virkelig.

 

”Andreas kom ind i mit værksted for halvanden år siden og sagde: ’Hej, vi skal være venner, vil du lave noget sammen?’ JA, JA, JA! var mit svar, selvfølgelig vil jeg det,” fortæller Megan grinende og glad.

 

Aviary Press Edition har udgivet det visuelle værk Palimpsest, som har været udstillet i boghandlen Thiemers Magasin på Vesterbro, og deres seneste projekt værket Echo. En kunstbog om den mytologiske figur Echo og hvordan hun mister sin krop. Bogens billeder skal forstille at være hendes fortabte krop. De er ekkoet af en trykkeriproces. Men hvordan er Megans forhold til bogen som et visuelt objekt, og hvad betyder et bogcover for modtagelsen af et værk?

 

”Jeg er en meget visuel person, jeg køber vin på baggrund af hvilken vinlabel, som tiltaler mig mest. Selvfølgelig kan en bogforside lokke eller afskrække mig. Det spiller en stor rolle. Du håber indholdet afspejler omslaget. I alt hvad jeg laver, prøver jeg at skabe en fysisk form, som reflekterer indholdet i bogen. Det er hele mit mål med at lave kunstbøger. Jeg synes, det er vigtigt, også selvom det er simpelt,” fortæller Megan og uddyber. ”Hvis vi levede i en anden form for samfund, hvor ingen bøger visuelt reflekterede indholdet, så ville det være anderledes. Men fordi vi gør, fordi det er sådan en visuel kultur allerede, så tror jeg ikke vi kan slippe væk fra det.”

 

Trykkeramme. // Foto: Andrea Siggard

 

Megan arbejdede en kort overgang ved Stanford Universitet, hvor hun tog billeder af sjældne bøger til et digital online arkiv. Her fortalte universitets bibliotekarer, at siden middelalderen er kvaliteten af bogbinderi kun gået ned af bakke. Det er kun blevet værre og værre over de sidste flere 100 år. Så hvad betyder bogkvaliteten for ens læseoplevelse i dag?

 

”Jeg er den type læser, der aldrig vil ødelægge en bogs ryg. Jeg læser en hel bog, mens jeg holder den nænsomt i min hånd og min kæreste er fuldstændig modsat. Det respekter jeg, at hun virkelig læser bogen i tæt kontakt med siderne. Jeg prøver at bevare objektet. Så hvis bogen er virkelig dårlig, falder den blot fra hinanden i ens hænder, og så gør den ikke dens arbejde. Så bøger har behov for et vist niveau af kvalitet, så de kan holde til at blive læst og genlæst. Jeg kan lide at beholde alle vores bøger, så vores bibliotek kan vokse, og det at holde fast i tanken om at bøgerne altid vil være der. Det synes jeg er vigtigt.”

 

Vi nåede aldrig at få kaffe, og da jeg siger farvel, får jeg et flot eksemplar af Echo stukket i hånden af Megan. Jeg kigger nysgerrigt i værket, og glæder mig til at læse, da jeg igen træder ud på Frederiksberg Allé.

 

Lær selv at trykke:
Meghan Adie tilbyder print- og bindingskurser.

Printkursus: Lær det grundlæggende i at bruge en bogtryk, sætte et simpelt kort eller plakat fra metal- og trætype, lære at sætte det op i pressen, bland blæk og udskrive.

Bindingskursus: Lær enkelte systrukturer, at binde bøger med hårde covers og box making.

Pris for begge: kr. 400/pr. time for enkeltpersoner – kr. 250/pr.- timer for grupper af tre eller mere.

Find mere information på Aviary Press’ hjemmeside her.

Litteraturskribent, tekstforfatter og tidligere boghandler i Møllegades Bogandel og Thiemers Magasin.