Sanselig rave-kunst i forskningens tegn

Alexander Tillegreens første institutionelle soloudstilling på O – Overgaden undersøger, hvordan vi gennem vores sanser og personlige baggrund skaber betydning i verden.

//Foto: Mikkel Kaldal, O – Overgaden: Episodic currents (phantom streams)

I februar 2015 florerede et billede af en stribet kjole på diverse sociale medier. Internettet gik amok. Var kjolen sort og blå eller hvid og guld? Da det senere blev fastslået, at kjolen i virkeligheden var sort- og blåstribet, så folk fortsat noget forskelligt. Den hvide og guld farve var en optisk illusion – en fantomkjole. Kan et sådan bedrag mon overføres til andre sanser? Jeg har fundet en udstilling, der har givet mig svar på mit spørgsmål.

Jeg er taget til Christianshavn, nærmere betegnet kunsthallen O – Overgaden. Her gemmer sig et værkeksperiment, der eftersigende skal teste mine personlige lydfærdigheder afstemt efter min sindsstemning. Værket bærer titlen Episodic currents (phantom streams) og indgår i den institutionelle udstilling Shift. Kunstneren bag udstillingen er den danske billedkunstner og komponist Alexander Tillegreen (f. 1991).

Episodic currents (phantom streams) er en 18 minutter og 44 sekunder lang lyd- og lysinstallation placeret i kunsthallens første etage. Værket ser ikke ud af noget særligt udefra. En stor, grå, kasselignende konstruktion med sorte gardiner for indgangen er alt, der bliver afsløret. Det ligner til forveksling noget fra George Orwells roman 1984. På et lille skilt ved værkets indgang bliver jeg gjort opmærksom på, at der undervejs vil forekomme blinkende lys. Rummer kassen mon en dystopisk rave-fest?

Lys op, lys op, lys op

Jeg bevæger mig ind i installationen. Inde bag de tunge, mørke gardiner gemmer sig et endnu mørkere rum. Opsætningen er lige så spartansk indvendig som udvendig. Omringet af draperede forhæng er to puffer placeret overfor hinanden. I rummets fire hjørner og i loftets to ender hænger små, sorte højtalere. Her er mørkt og stille. Jeg sætter mig til rette på den ene puf.

Ud af højtalerne afspilles der pludselig en summende lyd. Fra rektangulære flader i loftet bryder lys i flere farver igennem og lyser rummet op. Jeg føler mig en smule desorienteret, selvom jeg sidder ned. Efter et par sekunder forvandler lyden sig til en rytme, der i næste øjeblik forstyrres af en mumlen. Eksperimentet er i gang.

Rytmen bliver tungere og tungere samtidig med, at lyset blinker i et tempo, mine øjne knapt kan følge med i. Midt i lyd- og lyskaosset hører jeg de genkedelige ord ”lys op.” Ordene bliver gentaget i et hurtigt tempo, der følger bassens dundren. ”Lys op, lys op, lys op.”

Jeg mærker ordene helt ind i kroppen. De sætter sig lige der i brystet, hvor bassens dybe lyd vibrerer. Lyset blinker vildt, imens farverne skifter. Var det ikke for udstillingsfolderen i min hånd samt min promille på 0.0%, ville jeg tro, jeg var til en vild technofest.

Jeg rejser mig fra puffen og bevæger mig rundt fra højtaler til højtaler. Ordene omdanner sig skiftvis fra lyde til reelle ord alt efter, hvor jeg placerer mig i rummet. Jeg begynder at tvivle på min egen dømmekraft. Var det nu også ord, jeg hørte?

//Foto: Mikkel Kaldal, O – Overgaden: Shift. Udsnit af udstillingens fotografier og malerier

En unik oplevelse

Jeg var ikke helt forkert på den, da jeg stillede mig kritisk overfor, hvorvidt jeg hørte ord eller lyde?

Ordene er nemlig ikke nødvendigvis til stede. I Episodic currents (phantom streams) udforsker Alexander Tillegreen gennem et længerevarende forskningsprojekt de psyko-akustiske lydfænomener kaldet fantom-ords-illusionen.

Fantom-ord er lyde, der skaber indre illusioner af ordstrømme og sætninger. Ordene har en individuel indvirkning, således at vi kan lytte til det samme, men hver især høre noget vidt forskelligt. Nøjagtigt som i tilfælde med kjolegaten – her er farverne bare udskiftet med lyd.

Fænomenet fantom-ord stammer fra den engelske psykologiprofessor Diana Deutsch. Deutsch har gennem sin forskning nået frem til den erfaring, at vores hjerner automatisk danner ord, når vi lytter til udefinerbare ordlyde.

I forsøget på at skabe mening ud af det uforståelige dannes en illusion, der former sig efter den enkeltes personlige minder, sproglige baggrund, sindstilstand samt bevægelse rundt i rummet. Det kan sammenlignes med en auditiv version af Rorschach-testen, hvor blækklatterne ud fra, hvem der ser på dem, forvandler sig til alverdens motiver.

Installationen Episodic currents (phantom streams) påvirker med dets forskellige iscenesættelser, hvad man hører, og understreger vores hjernes plastiske og flydende måder at forstå lyd – men også virkeligheden – på. Lytteoplevelsen er sensitiv over for ens placering i rummet. Man er således medskaber af sin egen unikke oplevelse.

//Foto: Mikkel Kaldal, O – Overgaden: Episodic currents (phantom streams)

Afkodning af verden

I udstillingen findes også malerier, skulpturer og fotografier, der ligesom installationen eksperimenterer med det abstrakte formsprog. Monokrome fotografier af O – Overgadens arkitektur er tilsløret af et tåget lag, hvilket gør det vanskeligt at fornemme den konkrete arkitektur.

I de abstrakte malerier optræder genkedelige tegn i forvrængede udgaver. Et mindre maleri, der hænger ned fra loftet, forestiller en form for plantegning på blå baggrund, men kollapser idet man prøver at orientere sig i den. Tillegreen har i alle værkerne sløret de velkendte betydningslag, vi normalt navigerer efter.

Hele udstillingen peger på, hvordan vores sansning er påvirket af vores kulturelle baggrund, underbevidsthed og rumlige omgivelser – det, vi med et bourdieusk begreb omtaler som vores habitus. Værkerne eksisterer som et større billede på, hvordan vi hver især afkoder verden omkring os ud fra forskellige udgangspunkter. Uanset hvor mange mennesker, der deltager i udstillingen, vil oplevelsen være skræddersyet til dit sind.

Opvækst i forstæderne

Undervejs i min deltagelse i Episodic currents (phantom streams) hører jeg flere forskellige ord. Jeg prøver, så godt jeg kan at huske dem alle sammen, imens bassen pumper og lyset flimrer. Efter knap 19 minutter er værkoplevelsen slut.

Jeg træder ud af værket, ud i lyset og ud i virkeligheden. Jeg tænker på, hvilke ord alle andre, der har oplevet værket, har hørt? Er det min opvækst i forstæderne, der har fået mig til at danne specifikke ord? Har min uddannelse i kunsthistorie tvunget diverse toner og klange til at forme sig til ordlyde?

Inden jeg forlader udstillingen, går jeg hen til en stor planche, der er placeret ved udstillingens indgang. På planchen finder jeg en QR-kode. Jeg aktiverer koden på min telefon, og bliver herefter ført videre til et spørgeskema, hvor jeg kan notere de ord ned, jeg hørte i udstillingen. Ved at notere ordene, tager jeg del i Tillegreens forskningsprojekt.

Jeg skriver alle de ord ned, jeg kan huske. Men jeg vil ikke afsløre hvilke ord, det var. Du skal selv have lov til at forvandle lydene til de ord, der på baggrund af din sindstilstand og dine minder, afspejler din oplevelse.

Alexander Tillegreen: ’Shift’. O – Overgaden. Indtil 22. maj 2022. Gratis entré.

Hvis du har lyst til at læse flere artikler fra skribenten, kan du finde dem her.