ARTWORK#2: Jonas Gejls Nej-tegninger

Den ene inspireres af klassisk musik, den anden fandt inspiration i et ”NEJ”. Den ene arbejder analogt, mens den anden leger sig igennem en verden af  digitale fejlstreger. Begge brugte weekenden ved kunsttiltaget CPH ARTWORKS#1 i Nørrebrohallen, og begge fik lov at fortælle om et udvalgt værk. Designer Sarah Gad Wøldike samt billedmager og fortæller Jonas Gejl folder her deres krøllede kreativitet ud for dig igennem to portrætter. Artwork#2 er Jonas´ Nej-tegninger.

 

Det er svært at forestille sig, at Jonas´ fortællinger udspringer af et stort fedt ”NEJ”.  Som han sidder der på den Røde Plads iklædt en tynd skovmandsskjorte, og alligevel så upåvirket af den blæsende skumringskulde, med en længe utændt cigaret i hånden som følge af hans ivrige gestik og begejstrede tale, kan man nærmest se JA-hatten være trukket ned om ørerne på ham.

Men det er netop denne ”JA-hats tendens” som billedmager og fortæller Jonas Gejl har valgt at gøre op med i sine tegninger og fortællinger. Opgøret er indbundet i den dugfriske billedbog ”ja.. nej & andre fortællinger” der også er at finde i Jonas´ stand på CPH ARTWORKS. Jonas har hevet mig udenfor hallen til en smøg og en snak om nej´ets betydning for hans ellers gemytlige og uophøjede fortælleunivers.

”Der er JA-hat alle steder – kom ud og oplev – sig ja til alting! Vi kender det alle sammen med, at man aldrig må glip af noget. Men jeg mener, at det er sundt for mennesker at sige nej en gang imellem. Også selvom man så ikke kommer ud en hel weekend, fordi det føles mere rigtig at blive hjemme og tegne.”

Nej. //Foto: Nynne Thykier

 

Ophøjetheden kommer ned på jorden

Nej´et blev til en tegning, tegningen blev til en gennemgående streg, og stregen blev til det univers af fortællinger, som Jonas befinder sig i det meste af dagen. Han tog for relativt nylig beslutningen om at stoppe på Kunsthistorie på Aarhus Universitet for at satse på, hvad der føltes rigtigt – sine tegninger og fortællinger. Derfor morgenjobber han nu som rengøringsmand på et hospital ”…der laver næser og bryster”, og som i sin rutineprægede arbejdsgang alligevel afføder en masse sjov og skæv inspiration til tegningerne derhjemme. Jonas beskriver herigennem det nære og al den hverdagskomik, der opstår i det trivielle.

Men indtil for 5 måneder siden, før Nej- tegningerne og det hverdagslige blev den primære fortælling, arbejdede Jonas ud fra store refleksioner og et mere surrealistisk univers. Det kom der dog, ifølge ham selv, ikke nødvendigvis større kunst ud af. Derimod kom der en masse godt ud af, at hive ophøjetheden ned og skabe en ny tilgang til tegningerne.

 

Jeg tænker pissemeget – det gør ikke nødvendigvis en klog, men jeg tænker meget ud fra det, jeg laver. Hyggen er nu blevet et dogme for mine tegninger.  Det ses i motiverne, citaterne og farverne, og det passer godt til min persona. ” Og som Jonas beskriver det ”…når hele ens tankegang handler om, at det skal ende i et billede, og man arbejder med det næsten 15 timer i døgnet, så nyder jeg, at det er et rart univers, jeg befinder mig i.”

// Foto: Nynne Thykier

 

Ufærdige tankestrømme og en røv i hjørnet

Den legende tilgang til fortælleuniverset kommer også til udtryk i måden, hvorpå Jonas arbejder. Processen er fri og fyldt med fejlstreger, før det bliver det resultat, han sidder med i hænderne nu. Eksempelvis kan han afsløre, at den ene af personerne på nævnte Nej-tegning havde en røv i hjørnet af papiret. Siden er den blevet tegnet op, og røven fjernet, før skitsen blev scannet ind på computeren og kunne bearbejdes herigennem. Han fortæller hertil, at den uformelle arbejdstilgang åbner for en masse kreativitet og tankestrømme. Og ikke mindst grineflip.

”Historien er hele tiden levende, og jeg sidder og griner højlydt, når jeg finder på nye ting undervejs. Som regel er den første ide rigtig langt fra den færdige. Den skal leges frem.”

 Billedmager og fortæller frem for kunstner

Begejstringen for det uophøjede er gennemgående for min samtale med Jonas Gejl. Både i måden vi sidder der og taler og efterhånden knokkelfryser på den Røde Plads, såvel som i hans eget liv og især i hans tegninger og fortællinger. Denne uophøjethed mener han også, arrangørerne bag CPH ARTWORKS besidder. Det åbner her op for et rum, hvor de udstillende kan interessere sig for- og nørde hinandens teknikker frem for at konkurrere om at sælge mest af den bedste ”kunst”. For hvad er kunst? spørger han retorisk.

 

”At være kunstner er ikke en beskyttet titel, så vi kan lige så godt kalde det noget andet. Jeg godt lide at trække tankesættet ned til, at jeg er billedmager og fortæller, for det er det, jeg dybest set gør. Jeg kan realisere mine ideer, men i sidste ende er det ”bare” et håndværk.”

 

Efterhånden giver ”nej´et” mening i Jonas´ ellers hyggelige fortælleunivers. Et nej til den ophøjede kunstneriske forestilling, nej til at følge strømmen og ikke mindst nej til at turde sige nej. 

 

Du kan udforske Jonas Gejl, hans Nej-Tegninger og meget mere på hans Facebookside  og på hans hjemmeside.

Desuden er han at finde denne december til FINDERSKEEPERS  6.-7. december i DGI-Huset i Aarhus, DesignerSpace: Art Prints Julemarked 13.-14. december på Vesterbro og på det nye udstillingssted Operationsgangen i Odder.