Anbefaling – Befrielsesfilm!

//Illustration: Emma Bernadette Marquard Otzen

ANBEFALING: Nu kan vi snart ikke mere .. Vi hungrer og higer efter den mindste smule håb for at få en flig af det sociale liv, vi engang kendte og måske tog for givet, tilbage. Et håb, som diverse pressemøder ikke imødekommer, og vi efterlades gang på gang med knuste drømme, aflyste festivaller og tomme kalendere. I sådan en tid må håbet fortsat være lysegrønt!

Filmredaktionen kommer dig heldigvis til undsætning! Vi er nemlig håbløse optimister og tror på, at denne sommer vil nå nye, euforiske højder, hvis lige ikke er set siden 1945 eller 1992.

Derfor forkæler vi jer med vores fire bud på emancipatoriske film, som tager dig igennem den følelsesmæssige rutsjebane, corona forløbet hidtil har været og tilfører dig den nødvendige eskapisme, som kan give dig en gnist af håb tilbage. Så kan vi i fællesskab tage tidligt hul på den lykkerus, som “befrielsessommeren” forhåbentlig bringer med sig! Og hvilken bedre lejlighed at bringe sådan en artikel end på selve Danmarks befrielse!

.

Panikreaktionen

Af Samuel Heilberg

Der gik ikke lang tid efter statsministerens pressemøde d. 11. marts 2020, før folk stormede i butikkerne for at hamstre toiletpapir med mere. Nogle blev tydeligvis ramt af en panisk rædsel, da Covid-19 kom til Danmark. Denne paniske reaktion kan sandsynligvis forekomme naturligt i det øjeblik, den ankommer. Således kan det se ud, som i filmen ’Blindness’. 

Filmen foregår i en ukendt by, hvor en epidemi, der medfører blindhed, spreder sig. Det skaber stor panik i byen. Militæret rykker ind, og alle de blinde bliver placeret på en forladt institution. Her er de blinde overladt til sig selv. Det, der fylder mest i filmen, er de blindes trivsel i fangenskabet, hvor de bekriger hinanden på grund af undertrykkelse og magtmisbrug. På et tidspunkt forsøger filmens hovedperson, spillet af Julianne Moore, at kontakte de soldater, der holder vagt udenfor, hvor hun bliver svaret igen med et gevær pegende imod hende på lang afstand. Soldaterne vil ikke lade nogen, der er ramt af epidemien, komme ud for enhver pris. De er ramt af angst for det, de frygter, epidemien kan gøre ved dem. Denne paniske reaktion kan afspejle sig i den angst, Covid-19 bragte til Danmark. 

Blindness’ – Instr. Fernando Meirelles, 2008

//Foto: Sandrew Metronome

.

Isolationen

Af Andreas Brudsø

Memet ”Lockdown dag 8675309#%&!€” føles efterhånden som en korrekt gengivelse af tingenes nuværende tilstand, når man skal beskrive pandemiens absurde indflydelse på vores daglige liv.Hverdag og weekend har fusioneret til en udefinerbar størrelse, hvor jævne folk ikke kan skelne mellem ugedagene grundet deres mangel på nævneværdige planer. Nogle vil sågar påstå, at det føles som om, at vi gennemlever den samme trivielle dag, igen og igen. Denne repetitive følelse kan selvfølgelig ikke give associationer til andre film end det komiske og spirituelle mesterværk: Groundhog Day!

Her følger vi den egocentriske og stærkt arrogante vejrvært Phil Connors, som skal dække den årlige kyndelmisse i den lille provinsielle by, Punxsutawney. Han kan ikke komme hurtigt nok væk fra det lille samfund og dens joviale indbyggere, men dette bliver sværere end som så, for Phil opdager, at han gennemlever den samme dag, igen og igen..

Hvordan forholder man sig pludselig til at være skænket denne form for uendelighed? Phil vælger at udleve sine inderste hedonistisk lyster, da det går op for ham, at hans handlinger ingen konsekvenser har. Han fylder sin tilværelse med kriminalitet, udnyttelse, grådighed og overordnet selvtilfredsstillelse uden at kere sig for sine medmennesker. Hans meningsløse handlinger sænker ham dog længere og længere ned i depressionen. Måske uendeligheden i stedet bør indrettes efter mere altruistiske værdier om generøsitet, hjælpsomhed og medmenneskelighed? Det kunne være, at vi skulle have brugt vores lille bid af ”uendeligheden” på andet end sylte, surdejsbrød og strikning ..

‘Groundhog Day’ – Instr. Harold Ramis, 1993

.

Befrielsen

Af Ann Kathrine Østergaard

Mød James. James har binget serien Brigsby Bear på VHS lige så lang tid, som han husker. James bor i en bunker og går sjældent ud. Han er nemlig blevet bildt ind, at luften udenfor er farlig. Blot én ud af mange fuldstændig vanvittige teorier, der har dikteret, hvordan James skulle leve sit liv. Alt det, som James har kendt hidtil, bliver dog smadret brat fra én dag til en anden. Han bliver slamdunket af virkeligheden med 320 km/t, da han får at vide, at han er blevet kidnappet som barn. Det tager han sådan set meget pænt. Men han finder samtidigt ud af, at Brigsby Bear er en utopi – kun produceret til James selv. Han beslutter sig derfor for at færdiggøre slutningen på showet i den virkelige verden, og det er her, at den sande befrielsesrejse begynder.

Brigsby Bear er en dybt original komedie – både sort og varm – og lidt af en skjult festivalsperle fra 2017. Det er blandt andet Lonely Island, der har haft en finger med i produktionen. Og nå ja, så er Mark Hamill på rollelisten som den faderlige kidnapper. En film, der kort og godt gør alt det, vi har brug for lige nu: 1) Præsenterer os for nogen, der har det værre end os, 2) får os til at grine, og 3) giver os håb.

‘Brigsby Bear’ – Instr. Dave McCary, 2017

.

Frihedsrejsen

Af Hannah Østergaard Fog

Dagdrømmer du om at spejde ud over Andesbjergenes mægtige tinder, opleve friheden ved uendelige ørkenlandskaber – eller hungrer du blot efter at blive budt op til en sving-om af dit halvblege fredagsbar-crush? Så kan du passende varme op til din kommende frihedsrejse med “Motorcykel dagbog”. Filmen er historien om Ernesto Guevaras dannelsestur gennem Sydamerikas mytiske landskab, inden han blev til revolutionshelten, “Che”. I filmens begyndelse ser vi en ung Ernesto med stor livsappetit, som er klar til voksenlivet som læge i Buenos Aires, så snart han vender hjem fra turen. Rejsen viser sig dog at byde på andet end Instagram-moments, og fører ham og rejsemakkeren gennem et kontinent af stor social elendighed, undertrykte arbejdere, spedalske og marginaliserede indianske befolkninger. I takt med landskabets skifte ændrer Ernestos indre sig i lige så høj grad. Historien lægger grobunden for en ny tid – både for den unge Ernesto og senere for store dele af samfundet. Det er en fortælling om menneskelig udvikling, frigørelse fra samfundets normer – men også en fortælling om at være i en overgangsfase, som var nødvendig for at blive til Che. Måske er vores isolationsfase bare en mellemstation på vej til la gran liberación? Ja, man kan vel altid drømme. 


The Motorcycle Diaries’ – Instr. Walter Salles, 2004

//Foto: Sandrew Metronome

Arkitekturelskende filmentuasist! Benytter enhver given lejlighed til at safte naturvin under Knippelsbro på Rosforth & Rosforth, når solen tilsmiler København!