TEATERRUM: FÅR302

For næsten 30 år siden lejede en håndfuld unge mennesker en lejlighed i Toldbodgade 8. De ville starte noget kreativt, og lejligheden blev lavet om til et teater. Det ligger der stadig i den lille sidegade til Nyhavn. Et intimt lille scenerum blot et stenkast fra Københavns mest befærdede turistgade. Når man træder indenfor i teatret, kunne kontrasten til Nyhavns velkendte larm og menneskemylder næsten ikke være større.

Teatret har langtfra byens største scene. Der er kun plads til 48 gæster ved hver forestilling. Til gengæld kommer skuespillerne tæt på publikum. Meget tæt. Du kan ikke gemme dig som tilskuer i Får302, der bruger det lillebitte scenerum til at lave eksperimenterende forestillinger og udnytte pladsen fuldt ud. Et karaktertræk, der tiltrækker mange skuespillere, som søger det skæve og nyskabende, at finde eller genfinde deres kærlighed til scenekunsten i de små snævre lokaler.

Som publikum er de miniatureagtige forestillinger i Får302 en helt særlig oplevelse. Det føles meget autentisk, når forestillingen er så intim, når du er så tæt på skuespillerne, at du næsten kan røre ved dem, og du bagefter sidder tilbage med en overvældende og enorm kropslig fornemmelse.

Inden forestillingen køber du din billet i den hyggelige foyer, en udbygget kælder i Toldbodgade 6. Kort før forestillingen starter, bliver du vist vej ud ad foyeren, bliver sendt ud på fortovet og ind i nr. 8. Her møder du et mørklagt rum, cirka 50 km2 stort. Rummet bliver meget varmt i løbet af en forestillingstime – aircondition er der nemlig ikke. I stedet ligger der en vifte til hver gæst, som kan bruges til at køle én ned under forestillingen.

Bag scenen ligger de små omklædningsrum. Her fornemmer man tydeligt, at teatret engang var en lejlighed. Et af de tætte rum er nemlig samtidig et køkken, et andet har engang været et pulterkammer. Ingen af rummene er for alvor blevet ændret, siden stedet blev et teater – alt ser ud som det gjorde for 30 år siden.

Selvom teatret har eksisteret i snart 30 år, er det ikke blandt af Københavns mest kendte teatre. Det er stadig lidt skjult, lidt undergrund. De seneste fem år har der dog været en stor fremgang i publikumstallet. Måske fordi det skæve og eksperimenterende teater er mere populært i dag, så selv større teatre forsøger at hoppe med på vognen.

Hos Får302 blandes det skæve kunstneriske udtryk med teatrets egen, unikke identitet, historie og sjæl. Et særegent sted, der er værd at holde fast i. Hvilket teater kan ellers prale med, at det engang var en lejlighed?

faar-facade

 

faar-person-spejl

 

faar302-indgang

 

Om projektet

Teatret har alle dage fascineret. Det er stedet, hvor komedie og tragedie lystigt blandes, det sted hvor vi søger hen for at underholdes, røres og fornyes, det sted hvor vi lægger vores bekymringer fra os og træder ind i en kunstig verden, der til tider synes mere ægte, end noget vi kan opleve ude i den virkelige verden. Teatret er det stof, som drømme er gjort af, et besjælet rum, et rum der kun er noget i kraft af sit indhold. Men hvordan ser der ud, hvis man trækker scenetæppet til side og kigger om bag scenen? VINK har bedt 5 af vores kunstnere om at fortolke teatret som rum. Om at fortolke teatret som byrum og kunstnerisk rum, undersøge form frem for indhold. Det er blevet til 5 portrætter af 5 unikke københavnske teatre. Dette er 4.udgivelse af 5, som vi vil publicere hver søndag i løbet af den næste måned. Hele projektet vil til sidst blive udstillet samlet i Dansehallernes foyer fra 11.november til 18.november. Læs mere om udstillingen her. Første portræt i serien handlede om Dansehallerne, andet portræt var en fortolkning af Hofteatret, og sidste uges tredje portræt var af Bådteatret i Nyhavn.

Holdet bag

Tegner Andreas Juul Blinkenberg, fotograf Karin Skaarup, tegner Nicole Jonasson, tegner Liv Habel og fotograf Kim Granli.