TEATERFUSION SKABER NYE KUNSTNERISKE MULIGHEDER

//Illustration: Lynn Phan Asmussen

INTERVIEW: Teaterdirektør Emmet Feigenberg er leder af Østerbro Teater, der er frugten af en fusionering mellem teatrene Østre Gasværk og Republique. Den nye teatersæson banker på, og med den nye sæson ser det nye Østerbro Teater dagens lys. Men hvordan påvirker en sådan fusionering publikums teateroplevelse? Det har teaterskribent Emil Møller Christensen sat sig for at undersøge.

 

//Illustration: Lynn Phan Asmussen

En ny teatersæson står for døren, og du venter måske spændt på at kunne indtage de københavnske teatersæder og nyde medrivende forestillinger og følsomme, lattervækkende, tårefremkaldende, morsomme eller dramatiske værker. Men tænker vi så ofte over, hvordan teatrets verden egentlig er struktureret; at der ligger en organisation og nogle beslutningsprocesser bag det at drive teater? Påvirker den måde et teater er organiseret på, den oplevelse vi får, når vi går ind og ser scenekunst? Det har jeg sat mig for at undersøge. Emmet Feigenberg, tidligere skuespilchef ved Det Kongelige Teater, har siden 1. september 2017 været direktør for det nye Østerbro Teater, en fusionering mellem Teater Republique og Østre Gasværk Teater. Emmet Feigenberg ser muligheder i den nye fusionering, hvor to teatre med hver deres profil kan ”krydsbefrugte hinanden”, som teaterdirektøren kalder det. Indgangen til sæsonen 2018/19 bliver Østerbro Teaters første sæson som nyt teater.

 

//Illustration: Lynn Phan Asmussen

Bred scenekunst og stærkt samtidsteater

Baggrunden for fusioneringen fandt sted i et samarbejde mellem teatrenes bestyrelser, samt Kulturministeriet og Det Københavnske Teatersamarbejde. Sidstnævnte er en paraplyorganisation, som både Teater Republique og Østre Gasværk Teater var en del af, og som Østerbro Teater nu også er en del af. Først efter at fusioneringen var besluttet, blev den nye teaterdirektør fundet. Den nye leder har ansvar for de to teatres økonomiske rammer, såvel som det kunstneriske område.

 

De to forskellige teatre blev til ét i samarbejde med forskellige organer og beslutningstagere, hvilket fortæller, at fusioneringen virkelig var en strukturel proces. Det nævner Emmet Feigenberg, der samtidig påpeger, at det ikke har været målet at afvikle de to teatre og deres forskellige identiteter, som vi kender dem: Østre Gasværk er stadig kendetegnet ved den brede scenekunst, ofte musikteater, mens Teater Republique stadig står for det, Feigenberg kalder ”stærkt samtidsteater”, der vil afprøve nye scenekunstformer og dertil opfylde sin internationale profil ved at tilbyde gæstespil fra udlandet.

 

//Illustration: Lynn Phan Asmussen

 

Et modsvar til økonomiske nedskæringer

Med fusioneringen af de to teatre kan man samle arbejdsopgaver for to forskellige teatre til ét. Endvidere kan man med fusioneringen foretage det, man kalder ”stordriftsfordele”. Den strukturelle forandring betyder altså, at nogle medarbejdere kan virke på begge teatre, hvori der ligger en besparelse. Hvis man ikke havde sparet på denne måde, havde det på sigt betydet aktivitetsnedgang for de to teatre. Fusioneringen var altså ”et modtræk imod de bestandige nedskæringer i de statslige bevillinger”, udtrykker Feigenberg. Alternativt havde nedskæringerne i sidste ende ført til færre forestillinger på teatrene. Men selvom fusioneringen er sket på en nødvendig baggrund, hvor økonomi er afgørende for det østerbroske teaterliv, så vil fusioneringen alligevel være en gevinst for publikums teateroplevelse.

 

”Udvikle scenekunst i en dynamisk proces”

Ændringen i det østerbroske teaterbillede kan føre til en ”kunstnerisk synergi” mellem de to teatre, hvor publikum vil opleve en gradvis forandring, fortæller Emmet Feigenberg. Målet med fusioneringen er nemlig også ny kunstnerisk udveksling mellem de to teatre. Dét, der kendetegner Teater Republique som teater kan få positiv betydning for Østre Gasværk Teater og omvendt. Fusioneringen skaber altså nye muligheder. Ønsket fra den nye teaterdirektørs side er, at ”udvikle scenekunst i en dynamisk proces”. Emmet Feigenberg mener nemlig, at en ny teaterledelse altid vil påvirke det repertoire, der bliver søsat på teaterscenen. Han fortæller, at en teaterdirektør tillige har forskellige målsætninger: de forretningsmæssige, de kunstneriske og de personlige ambitioner. Samtidig vil Feigenberg, sammen med et hold af kolleger fra branchen udvikle de to teatres kendetegn og identiteter. Det vil i sidste ende ”præge teatrets kunstneriske output”, siger Emmet Feigenberg. Det vil kunne ses i kreditlisten såvel som på det repertoire, som fastlægges.

 

//Illustration: Lynn Phan Asmussen

Den nye direktørs ambitioner

Den strukturelle forandring, der har betydet et ledelsesskifte, påvirker i høj grad det nye Østerbro Teaters kunstneriske profil. De to teatre har hver deres kunstneriske profil, og det er intentionen at bevare de to teatres forskelligheder. Samtidig giver én fælles ledelse også mulighed for udvikling af de to teatre. Eksempelvis har den nye teaterdirektør en drøm om, at man på Teater Republiques mindste scene kan lave eksperimenterende scenekunst gennem et workshopformat. Ambitionen er, at dette projekt senere kan udvikle sig til en forestilling på Østre Gasværks scene i det store format, som netop Østre Gasværk Teaters scene indbyder sig til. ”En sådan udviklingsproces vil foregå over flere år, og vil gradvist blive et mærkbart resultat af den oprindelige strukturelle forandring. ” fortæller Emmet Feigenberg.

 

Ligesom man tidligere har set en del nycirkus-opsætninger på Teater Republique, vil man fremover kunne opleve samarbejde med billed- og installationskunstnere for at give det nye Østerbro Teater en anderledes dimension. Det er desuden en del af Østerbro Teaters profil at være en scene for visning af scenekunst fra teatergrupper, der kommer udefra.

 

Hvad er der i vente på Østerbro Teater i den nye sæson?

  • På Teater Republiques mindste scene, REVOLVER, kan man opleve Lise Baastrup i forestillingen Misery, baseret på Stephen Kings roman.
  • Lyriker Christina Hagen har skrevet en monolog, Med mig selv i mine egne arme, som man kan se Ida Cæcilie Rasmussen i på REVOLVER.
  • REVOLVER lægger derudover scene til Fix og Foxy’s Dark Moon og Jesper Justs Cadavre Exquis.
  • En anden scene på Teater Republique bliver REAKTOR, som er teatrets foyerscene. Østerbro Teater lover anderledes scenearrangementer i foyeren, hvis program offentliggøres løbende.
  • På Teater Republique er der i september, oktober og november 2018 mulighed for at opleve madteater med Benedikte Hansen, Ellen Hillingsøe og Marie Tourell Søderberg. Det sker i Karen Blixen-klassikerenBabettes gæstebud, mens Dantes guddommelige komedie med Stina Ekblad går over scenen i januar-februar 2019.
  • Teater Republique lægger desuden scene til forestillingen Magic Fight Nightog Selvmordets anatomi. I sidstnævnte opsætning har blandt andre Helle Fagralid, Ida Cæcilie Rasmussen og Christine Albeck Børge de bærende roller.
  • Østre Gasværk Teater sætter også rammen for en klassiker, hvor Thomas Bo Larsen medvirker i rollen som Lassefar i en opsætning af Pelle Erobreren.
  • Christian Lollikes iscenesættelse af Holbergs Erasmus Montanus, der sidste år var på plakaten på Aarhus Teater, vandt efterfølgende tre Reumert-priser for blandt andet Årets Forestilling. Opsætningen kan ses igen i næste sæson – nu på Østre Gasværk Teater.
  • Sidst på sæsonen gælder det Shakespeare in Love på Østre Gasværk. Mille Lehfeldt og Thure Lindhardt er på scenen.

 

 

Emil, studerende på Teater- og Performancestudier på KU med stor passion for det, der rører sig i det københavnske kulturliv, hvor der sker mangt og meget forskelligt på teaterscenerne. At få det sus, det er at gå i teatret, givet videre til andre i et skriv - det er fedt!