Ung kreativ direktør i banebrydende musikbureau: Mød Back To Future Sounds’ Amanda Baun.

Back To Future Sounds logo hængende i Bioteket.

 

 

Back To Future Sounds beskriver sig selv som et “Københavnerbaseret musikbureau, der søger imod at bryde grænserne for de traditionelle sociale aspekter, der omringer musik.”

Da agenturet den anden november holdt kortfilm-release i et drivhus på Nørrebro, gjorde de netop dette. VINK har snakket med DJ & Back To Future Sounds’ kreative direktør, Amanda Baun, om, hvad det betyder at være en ung kvinde i København, der ønsker at rokke ved musikindustrien.

 

 

Fra Venstre. Amanda Baun og Malika Mahmoud // Alle Fotos: Martin Marinov. Alle fotos er fra forpremieren på kortfilmen E273.

 

Kreativ direktør og stifter af Back to Future Sounds, Amanda Baun, beskriver musikbureauet som en kombination af:

“Et musikselskab og et kreativt bureau, som bestræber sig på at skabe merværdi af musik og sætte musik ind i forskellige kontekster.”

 

Med disse ord vil jeg tage jer til tilbage til den anden november, hvor Vakle, en Back To Future Sounds signet producer, holdt forpremiere på sin og Lui Larsens kortfilm E273.

 

Bioteket ligger i den del af Nørrebro, der næsten kan betegnes som Nordvest. Cykler du forbi Panum Instituttet og fortsætter cirka ti minutter ud ad Tagensvej, vil du befinde dig i et forholdsvis monotont udseende kvarter. Men drejer du ind ad Valhalsgade, kan du hurtigt skimte bogstaverne, der danner ordet “Osramhuset”. Kulturcenteret Osramhuset har Bioteket tilknyttet, en container omdannet til et drivhus, og her, en kold torsdag i November, blev der holdt fest arrangeret af Back To Future Sounds.

 

 

Bioteket er oplyst med cirkuslys, der spejler sig i planterne, som hænger fra loftet. Et akvarium med store fisk er placeret tæt på trappen, der fører op til drivhuset. Lyden af vand, der løber frit, blander sig med elektroniske toner fra Amanda Bauns DJ-pult.

 

Bioteket er femten minutter efter event-start allerede fyldt godt op med unge mennesker, der alle sammen ville passe perfekt ind i et Soundvenue street style-fotoshoot.

 

I baren, hvor der bliver serveret drinks med Jameson Whiskey, sidder en ældre herre iført et jakkesæt. Hans forholdsvist lange, grå skæg, minder mig om whiskey-reklamer, og et øjeblik overvejer jeg, om han er blevet placeret der strategisk.

Skægget, og det blotte faktum at hans tilstedeværelse hiver gennemsnitsalderen op med ihvertfald ti år, skiller ham ud fra mængden.

Senere på aftenen fortæller han mig, at han er fra Dublin, og at han har boet på Nørrebro i fjorten år. Aftener som denne, siger han, har fået ham til at forelske sig i området.

 

Kræfterne bag denne aften på det ydre Nørrebro er unge og kalder sig Back To Future Sounds. Men hvad vil Amanda Baun og resten af Back To Future Sounds-familien, når de blander events, musik, film og torsdage i november?

 

Stiftelsen af et brand

 

Back To Future Sounds, der startede for tre år siden, er stiftet af 26-årige Amanda Baun. Hun er ejer af musikbureauet og har det seneste års tid arbejdet fuldtid med det.

 

Oprindeligt er hun fra Roskilde, men hun bor i Københavns Nordvest-kvarter.

Med en kandidat i digital kommunikation i ryggen har hun signet fem artister hos Back To Future Sounds, og så arbejder hun som DJ rundt omkring i København.

 

Amanda Baun fortæller, at selvstændigheden har været vigtig for hende i processen omkring Back To Future Sounds.

 

“Jeg havde en partner indtil sidste år, men ham købte jeg ud. Det er virkeligt vigtigt

for mig, at jeg har helt styr på, hvilken retning vi skal køre imod.

Det er også vigtigt for mig at have frihed til i fremtiden at kunne vælge 100 procent selv, hvem der skal være med inde over projektet.”

 

Amanda Baun forklarer, at i forhold til et normalt musikbureauet eller et normalt pladeselskab vil Back to Future Sounds gerne stå for at finde forskellige platforme for deres artister. Såsom Bioteket. Derudover ønsker de at manifestere sig selv som et brand og en individuel platform i sig selv.

Flere af artisterne har labels bag sig, men igennem Back To Future Sounds bliver de promoveret som en del af noget mere, nemlig brandet der er Back To Future Sounds.

 

“Vi vil gerne skabe et stærkt brand igennem Back To Future Sounds og arbejder meget med at promovere os selv igennem artister og vice versa. Det vil sige, at når jeg for eksempel er ude som DJ, som jeg gjorde til VINK* arrangementet 1307 dage, så kommer jeg som Amanda Baun, men først og fremmest kommer jeg som Back To Future Sounds’ Amanda Baun. Det er vigtigt for os at være en kreativ platform og ikke bare nogle, som der sender musik ud.”

 

*VINK holdt fødselsdagsfest på DIN NYE VEN, hvor Amanda Baun var DJ.

 

Sociale medier brugt som promoverende midler

Back To Future Sounds består af forholdsvist unge mennesker, og netop dette, tror Amanda Baun, er en af deres forcer. For eksempel ligger de meget vægt på og forstår vigtigheden af brugen af sociale medier såsom Snapchat og Instagram. Meget af aftenen i Bioteket blev for eksempel vist på deres og Amanda Bauns egen Instagram Story.

“Som selvstændigt pladeselskab tror jeg, at man bliver nødt til at udvikle sig i retning af at være et brand med kraft. Vi prøver at være first-movers i vores totalkommunikation.”

Et eksempel på Back To Future Sounds kreative kommunikationsmetoder er måden, Vakles første single “Boy” blev promoveret på.

Singlen blev igennem Tinder promoveret på en måde, der sender tanker hen til Alex Garland’s thriller fra 2015; Ex-Machina, og dennes promovering. Skuespillerinden Alicia Vikanders karakter, Ava, fik lavet en fiktiv Tinder-profil.

Hvis man matchede med Ava, som er karakternavnet på den robot, Alicia Vikander spillede i filmen, var det i realiteten en profil baseret på Artificial Intelligence, man skrev med, og ikke skuespillerinden selv.

Under Vakles Tinder-release kunne man eksklusivt få lov til at lytte til hendes single og flirte med artisten, hvis man matchede med hende på Tinder.

“Vi bruger sociale medier meget. Vi har også lavet en snapchat faceswap musikvideo. Realiteten er, at vi er et meget ungt crew, og det er blandt andet vores styrke, at vi forstår at bruge de forskellige sociale medier.”

Lige nu er Back to Future Sounds Københavnbaseret. De har dog signet en enkelt international kunstner, nemlig london-baserede Seyr. Amanda Baun har også planer om, at Back To Future Sounds skal foldes ud over Danmarks snævre grænser:

 

“I fremtiden er det vigtigt for mig, at vi holder fast i at være en kombination af et kreativt bureau og et pladeselskab, men jeg tror da helt klart, at vi kan få flyttet de rammer til udlandet. Hvis der for eksempel er en artist, som har lyst til at spille i Berlin, jamen så finder vi ud af det. Eller hvis vi har en artist fra Berlin, som gerne vil ind på det Københavnske musikmarked, så gør vi det. Vi arbejder med en global hensigt i baghovedet.”

 

Hvis du har lyst til at opleve Back To Future Sounds lyd, kan du fange Amanda og Co. Til Mana Thursdays på Jolene den 30. november.

Den første december spiller hun med House-Frau på Culture Box.

 

Udover Amanda Baun, spillede Vakle, Charlotte Dos Santos og Malika Mahmoud Henriques til forpremieren på kortfilmen E273.

Bioteket er en container, omdannet til et drivhus. Det har tilknytning til kulturhuset Osramhuset

 

Født på Bornholm, med rødder på Nørrebro. Jeg er forelsket i Københavns uendelige sommernatter, i samosas på Nørrebro og i badeture en tidlig morgen i havnen. Efter flere år i Sydamerika er jeg hjemvendt til byernes by, København, og jeg håber, at du bliver lige så forelsket i hende som jeg, igennem mit skriveri. Primært musikskribent, der gerne også leger lidt på kunst og kultur redaktionen.