Ny festival hylder radiofortællingerne

 

Mandag eftermiddag møder jeg op på Den Sorte Diamant i København. Her mødes jeg med formanden, Bente Larsen, som udover formandsposten er projektleder på Humanties Lab på AU i København og Camilla Weinreich Jensen, som er kommunikationsansvarlig for FLYD.

Inden dette møde fandt sted, så havde jeg selvfølgelig gjort mig nogle tanker om denne nye festival, FLYD. Den første tanke var, hånden på hjertet, en noget skeptisk indstilling. En festival, som har til formål at hylde radiodramatik og fortællinger? Hvordan foregår sådan noget? Er man sammen om det, eller sidder man ene og alene med hovedtelefoner på? Spørgsmålene var mange, så jeg fik derfor de to forgangskvinder til at forklare mig, hvad FLYD går ud på, og hvordan man deltager i denne festival.

”Vi spænder ret bredt på festivalen. Publikum kan lytte til absurde, satiriske fortællinger over politiske dramaer til nye, helt up-coming radiomagere, som stiller op i FLYDs egen talentkonkurrence, DRAMARAMA paper og DRAMARAMA piece. Konkurrencerne er henholdsvis i manuskriptudvikling og produktion og lanceres i samarbejde med Danmarks Radio, som også er en stor medspiller i og omkring festivalen.” forklarer Bente Larsen.

 

Ny lyttetendens undervejs

Med denne nye festival sættes der også spot på en ny tendens. En tendens, der tegner et billede af, at folk mere og mere får øjnene op for det auditive medie og giver sig hen til fortællinger derigennem. Eksempelvis, så er og bliver lydbøger mere ind, podcasts bliver flået ned fra diverse websites og sådan ser det ud til at forblive. For år tilbage troede Bente Larsen at hun var den eneste i Danmark, som havde en interesse for dette medie og dets fortællemæssige potentiale, det ligger inde med. Men det viste sig, og gør det i stigende grad, at der er et publikum for det. Camilla Weinreich Jensen, som er den anden forgangsskvinde, kom en dag og spurgte Bente Larsen om ikke der kunne være grobund for en festival for lyddramatik. Dette var uden tvivl et sats, som Bente Larsen gerne ville tage. Efter et års slid og hårdt arbejde, åbnes dørene fra d. 21-24 august til de københavnske teatre til det, som skal hylde radiodramatikken og samtidig skabe en ny kultur, hvor publikum får mulighed for at være opmærksomme og sætte sig ind i fortællingen, der gives gennem radiomediet.

 

Lad fantasien sejle

Som deltager kan du opleve alt fra oplæsninger, hvor du er placeret i teatersalen, til audiowalks, hvor du som publikum alene lytter til en radiooptagelse. Der er med andre ord rig mulighed for, at blive klogere på dette medie, som måske for de fleste, er et lidt gammeldags tjent medie. Dette skal dog ikke skræmme nogen væk, for radiomediet har et langt større potentiale end størstedelen tror. Radiomediets fordel er nemlig, at det kan producere fortællinger. De fortællinger kan du, som lytter, selv give et visuelt udtryk, blot ved at give hjernen lov til at bruge sin forestillingsevne, hvilket FLYD netop ønsker, at sætte fokus på.

”Du kan flytte dig i nuet lettere end du kan ved eksempelvis at se en film. For mig giver radiodrama mig en større individuel oplevelse. Der er ikke noget der er givet på forhånd. Jeg lytter til fortællingen og får selv skabt en forestilling, fordi de auditive muligheder er så uendelige.” forklarer Camilla og fortsætter. ”Ved at lytte til de her fortællinger, så bliver man meget mere bevidst om lydene og stemmeføringen. Det kan tilføre rigtig meget, og det giver en unik oplevelse af bare at lytte frem for at se og lytte, som vi kender det fra TV.”

”Radiomediet er sit eget. Man kan få fornemmelsen af at være i et andet univers. Stemmeføring, lyde og timingen spiller al sammen en rolle. Det er det, som gør radiofortællingerne så fantastiske.” supplerer Bente.

 

Bredt program – flere oplevelser

Alt efter hvad man er til, så kan FLYD tilbyde noget til en hver smag. Ifølge arrangørerne er det blot vigtigt at få nedbrudt den barriere, der eventuelt må være hos nogle, når de læser om denne lydfestival. For der er nemlig masser af gode lytte-oplevelser at hente, især hvis du er til skæve, abstrakte og til tider groteske fortællinger.

Spørger du arrangørerne selv, hvilket radiodramaer du skal lytte til, så fremhæves de tre prisvindere, Jens Blendstrup, Jessica Nilsson og Line Knutzon, som alle kan høres d. 22. August på Teatret ved Sorte Hest. ”Det er nogle vilde hørespil. Vi er ovre i det groteske realistiske hørespil. På hver deres måde, så får de belyst hverdagen, som jo ovenfra set er fin nok. Men der gemmer sig jo altid noget spændende under overfladen, som der så stilles spørgsmålstegn ved. I deres fortællinger søger de at stille spørgsmålet ”hvad nu hvis”. Fælles for vores prisvindere er, at de stiller skarpt på det normale og får dets absurde sider frem i lyset.” fortæller Bente Larsen. ”Der er et twist af det groteske, men samtidig helt igennem hverdags-agtige. Det er de meget optaget af kan man se”.

 

 

 

 

Internationalt islæt

Derudover, så er der også et væld af internationale produktioner fra de helt store broadcastere i Europa. Der kan deriblandt nævnes Robert Wilsons lydmontage af stemmer, der har en bred international besætning, hvor der blandt er input fra selveste Lady Gaga. . Lydmontagen består i al sin enkelthed af en collage af litterære citater, som skuespillere fremfører på deres eget sprog. Her bliver publikum udfordret i netop de forskellige stemmer og sprog, der på egen vis selv skaber en dynamik, en stemning, der igen kan fortolkes og tilgås på et utal af måder. Det er det festivalen giver lov til.

Du behøves ikke at kunne forstå det talte sprog. Du behøves ikke, at søge en bestemt tolkning. Du kan blot sidde og lytte, og nyde det talte sprog, lydene, rytmen og din egen fantasi.

Sådan lyder opfordringen fra FLYD. Publikum skal vænne sig til at sætte sig tilrette og bare lytte, for radiodrama er noget helt for sig selv.

Denne opfordring er hermed givet videre. Skal du ind og lytte, så find gratis billetter til de forskellige arrangementer, der sker rundt omkring på de københavnske teatre lige her