Musisk talent avles via sammenhold

25. februar 2017

Copenhagen Collaboration. Vellness Plader. Citadel.
Der findes efterhånden en del af dem i København. Musikkollektiver.

Lørdag den 11. februar fejrede Citadel deres fødsel, med en koncert på Børneteatret. Men er der stadigvæk behov for Musikkollektiver, i en tid hvor alt kan udgives med et enkelt klik? Det mener drengene bag Citadel. VINK var med til en aften fyldt med Christiania Pilsnere, Hip Hop og en snak om musikkollektivers vigtighed.  

 

Blikfang er en duo bestående af David Engelbrecht og Sean Gade. // Alle fotos: Andreas Graham.

 

En ung fyr med Levis denimjakke og brunt, halvlangt hår står i døråbningen til Børneteatret på Staden. Cigaretten, der danser mellem hans højre pegefinger og langefinger, flikker han med én sammenhængende bevægelse. Røgringe fra denne danner cirkler i den frostklare vinteraften. Han kæderyger Blå Kings, imens talrige mennesker passerer ham i den lille døråbning til Børneteatret. Flere klapper ham på skulderen eller nikker genkendende til ham, som var han vært for sin egen privatfest. To piger iført Alis sweatshirts og læbestift krammer hinanden på den isbelagte vej foran spillestedet. De går arm i arm ind ad døren, og betaler den tyve kroners indgangspris med smil på læberne.

Klokken er kvart over ni. Det er lørdag aften, den 11, februar. Indenfor er lyset rødt. Det matcher farverne på væggene i Børneteatret.

En ung mand, der bærer en multifarvet jakke, spiller hiphop fra en DJ-pult i venstre hjørne af rummet. Folk samles i klynger, der indikerer, at de kender hinanden. Flere svajer lidt frem og tilbage og knuger sig til deres flaske med Christiania Pilsner, som de har hentet i baren.

Klokken lidt over ti går Blikfang i gang på scenen i Børneteatret, der nu har forvandlet sig til en stor dynge af unge sneakersbærende mennesker. Spillestedet, der kan rumme omkring 100 mennesker, er tæt pakket. Omkring 250 mennesker finder nemlig i løbet af aftenen vej til Citadels fest, der også byder på en eksklusiv udgivelse af et Citadel Mixtape kaldet Opståen.

Koncerten præsenterer flydende overgange mellem de fire bands Blikfang, Krystalsøn, Hingst og Fraads.
Publikum bliver tiltalt, som er vi gamle venner, og netop dette er hele idéen bag det fire band store musikkollektiv Citadel.

Imellem bandskiftene bliver vi som publikum snakket til, og på intet tidspunkt føles det, som om vi er opdelt i musikere og tilskuere. Dem og os.

Det er, som er vi inviteret med til en privatfest, hvor de fleste har en relation til hinanden, om end den går igennem et par venner. Vi møder guitaristen i baren i pausen. DJ´en deler ud af sin joint under anden akt af koncerten. Hans jyske roomie fortæller, at det er hans første gang på Christiania, og at han stærkt forventer at komme tilbage.

Fraads på scenen af Børneteatret.

 

Gamle venner i et øvelokale på Amager

Drengene i de fire bands Blikfang, Fraads, Krystalsøn og Hingst, har alle kendt hinanden i lang tid. Nogle endda helt tilbage fra folkeskolen. De er spredt ud over København fra Husum til Amager og samles på sidstnævnte i et øvelokale på Uplandsgade.

 

Alexander Melchior er sammen med Lukas Semlali manager i Citadel.

”Drengene lavede allerede musik på kryds og tværs, derfor var det naturligt at samles under Citadel.”, fortæller Alexander Melchior.

”Vi har fra starten allieret os med for eksempel Vellness Plader. Eller fået venner der har gang i noget fedt, til at være en del af festen på Børneteatret. For eksempel er Anton Falck fra First Hate DJ som en vennetjeneste. Sådan tror jeg sgu, der er meget af i København. Jeg tror, at det er super vigtigt at trække på sine kontakter, og så er det bare fedt, at folk støtter op om én og træder til.”

Om udgivelsespotentiale fortæller Alexander Melchior, at flere større labels har haft interesse for Citadel.

”Vi har været til møder med blandt andet Sony og Universal, der har nævnt, at de holder øje med os. Men lige nu kan de ikke gøre noget for os, som vi ikke kan klare selv.

Spotify og Soundcloud er lige nu platforme, som vi bruger meget.”

Musikkollektiver begyndte i Danmark at tage fart med bands som blandt andre Gnags, der tilbage i 70’erne dannede pladeselskabet Genlyd Grammofon, som de beskrev som et musisk kollektiv.

Alexander Melchior mener at musikkollektiver vil fortsætte med at være en voksende størrelse i København:

”Jeg tror, at det er en fantastisk måde at avle talent på. I Citadel kan vi trække på hinandens talenter og udvikle dem sammen. Jeg tror også, at vi vil se flere selvstændige pladeselskaber, netop fordi man sagtens kan selv i dag. At være en del af et større pladeselskab er ikke længere obligatorisk for at udgive god musik. Men at være en del af et musiskfælleskab som Citadel, det er for os obligatorisk for den kreative proces og den musiske udvikling.”

Hingst og Fraads deler scenen.

 

Men hvad skal du som lytter og publikum med musiskkollektiver? Festen den 11. februar på Staden indsvøbte mig i et univers, jeg ellers ikke ville være eksponeret for. Et musiskunivers der bar overskriften ’fælleskab’ med store bogstaver. Jeg var ikke publikum men derimod gæst.

 

København er lille nok til, at du kan løbe ind i bekendte på Knippelsbro eller møde din ekskæreste på Jolene en sen nattetime. En lille storby har dog også den fordel, at vi kan samles og udnytte hinandens talenter på kryds og tværs af kontakter og geografisk oprindelse. Og hvorfor ikke netop gøre dette?

 

Krystalsøn består af Søren Schiødt, Oscar Libonati, Gustav Pyndt ,Casper Winther og Sebastian Wegener.

 

Alexander Melchior er foruden at være manager for Citadel redaktør for Afart Magazine.

Hvis du selv vil opleve Citadel live, så holder Blikfang albumrelease på Bakken i Kødbyen den 11 marts.

 

Jeg hører helst musik i dansende tilstand. Det spiller ingen rolle, om dansen foregår på min bedste vens sofabord eller på Jolenes tæt pakkede gulv.