”Hvis man er en modstander af hiphopmusik, så skal man sgu ikke høre mig”

Du har måske hørt københavner-dj’en John Vincent spille til diverse gadefester, på Christiania, eller på nattens mange klubber? Med sin tekniske snilde og måde at mixe hiphop og alle dens grene på kan du genkende ham som en altid smilende dj, der med garanti får københavnerne ud på dansegulvet. Du kan se eller gense dj John Vincent til VINKkbhs releasefest i Dome of Visions den 5. september.

 

VINKkbh har i den forbindelse valgt at lave et københavnerportræt af John Vincent, der er opvokset på Amager, og som supplerer det natlige arbejde med et deltidsjob i en tøjbutik i indre by. Som dj har han gennem tiden spillet sammen med blandt andre Pharfar og Donkey Sound-holdet, dj’et for gutterne fra B.O.C, og så har han blandt andet opvarmet for Ice Cube (US) sammen med J-Spliff.

 

Oftest skruer han dog op for festen med sin medsammensvorne DJ Graded.

 

BEATS I BLODET. Lige siden barndommen har John Vincent været optaget af hiphopkultur. I dag har han selv indflydelse på den i København //Foto: Martin Fält

 

1. Du har efterhånden været dj en del år i det københavnske byliv. Hvornår begyndte du som dj? Og hvad har influeret dig til at gå i den retning?
Tjo.. Jeg er gammel breaker, og jeg har virkelig dyrket og fulgt med i bevægelsen af hiphopkulturen, siden jeg var en lille knægt. De første gange, jeg rigtigt spillede uden for “sikre rammer”, var til private fester og gymnasiefester i mine tidlige teenageår. Jeg lagde det hurtigt fra mig igen, da jeg havde for travlt med dansen. Jeg gik nok først for alvor i gang igen i slut 2010. Faktisk sammen med min svoger Kaspar, der desværre ikke dj’er mere.

 

2. Du har valgt at bevæge dig mest inden for en genkendelig genre med herlig 90’er hiphop/RnB. Men du spiller alt fra det ældste De la Soul, A Tribe Called Quest eller Destiny’s Child, til det nyeste Ukendt Kunstner og The Neptunes produktioner, som Pharrell Williams er en del af.

Vil du ikke forklare dit forhold til den musik, du spiller? Hvorfor ikke spille House eller Dupstep?
Jeg hører meget forskellig slags musik, alt muligt! Og som mange andre elsker jeg at finde eller opdage noget, jeg aldrig har hørt før.

Når det kommer til det musik, jeg vælger at spille i byen, er det noget andet. Jeg tror, det kommer an på hvilken fest, det er og hvilket crowd, der er tilstede. Jeg begynder næsten altid aftenen med et hiphopnummer, som jeg garanteret har hørt hele dagen alligevel.

På det seneste har jeg haft det skægt med at blande og scratche gamle hiphop-bangers med og over tunge dancehall-rytmer. Ikke fordi det skulle være noget nyt, hehe. Jeg er heller ikke bleg for at spille lidt UK-funky eller Garage midt i dj-settet. Det vigtigste er, at det giver mening og lyder godt! Det smukke ved hiphop er jo, at det findes i alle mulige former og tempi – det’ sjovt at lege med. Og så har jeg jo lidt en guilty-pleasure for slut 90’s/tidlig 2000’s RnB, og det er da ingen hemmelighed, at de fleste danseglade piger også er nede med det.

 

3. Hvordan ville du kort beskrive din dj-karriere? Beskriv de specielle øjeblikke –og udfordringerne?

Der er da altid noget specielt ved at spille et sted, man aldrig har været før, eller måske kun har hørt om. For eksempel har jeg denne sommer været så heldig at turnere lidt rundt med reggae-drengene fra Donkey Sound. Vi har været mange forskellige steder omkring i landet. Jeg er beæret over, at de har hevet fat i mig og givet mig chancen for at vise, hvad jeg kan, både under pres og til live-koncerter, hvilket er i modsætning til en fest eller lignende – og så har vi da haft det super grinern!

 

Hmm.. Og jo! For nyligt spillede jeg i London til et officielt afterparty under en karneval (The Nottinghill Carnival), hvor jeg forinden havde fået fortalt, at det skulle være h-e-l-t vildt. Distortion gange meget! Anyways, det var siiindssygt fedt! Og det gik langt over min forventning. Jeg fik meget kærlighed, og publikum gav den ellers bare GAS til klokken lort. Men specielt og udfordrende var det vel også. Jeg tror, det betød enormt meget, at man var så langt hjemmefra og væk fra ens hold af homies og veninder. Du ve’, ens Comfort-zone. Men er du gal, hvor var folk vilde! Jeg kommer helt sikkert tilbage igen næste år, om det er for at spille eller bare for at feste igennem.
Kæmpe stort skud ud til miss Lisa fra Portobello Road 305, vi elsker jeres sted! Cheers to new friends!

 

4. Så vi kan forstå, at du har jo spillet mange dj-sets rundt omkring for mange forskellige publikummer. Der må vel være nogle aftner, der er bedre end andre. Hvordan mærker du det?Selvfølgelig er alle festerne forskellige og nogle bedre end andre. Det vigtigste for mig til et arrangement er, at udstyret og lyden er helt i top, og at der er en masse glade mennesker, der danser – så længe der er folk at spille for, så går det nok! Det sker selvfølgelig, at arrangørerne kan have sjusket, og at der for eksempel kommer halvt så mange mennesker, som de har forventet, men så må man bare tage den i stiv arm og spille ekstra godt for dem, der nu er kommet. Lidt til ganen hjælper også altid..

 

5. Ikke alle ønsker at høre den samme musik, og et dj-set på et par timer kræver forberedelse. Tilrettelægger du dine sets efter lokation og publikum, og er der plads til improvisation?

Som før nævnt, så starter jeg næsten altid mine sets ud fra et tilfældigt hiphopnummer, ofte noget funk’et noget faktisk. Og så føler jeg mig langsomt frem efter hvilket groove, der virker på folk. Hvilket humør de er i, hvis man kan sige det sådan.

Jeg øver mig tit i fritiden, men når jeg spiller op til fest, spiller jeg næsten altid uden at have et færdigt set klar. Jeg spiller stort set ud fra alt, hvad jeg har, og jeg prøver så meget som muligt at lege med noget, jeg ikke har spillet i byen før.

Når jeg føler, at jeg burde forberede mig, plejer det som regel at være fordi, det er et warm-up-gig for en bestemt person. Eller til en gadefest om dagen. Altså tidligt på dagen, så det ikke nødvendigvis er en fest, endnu. Festen skal man langsomt snige ind og være med til at starte sammen med de mange forskellige mennesker, der er mødt op. Derfor er improvisation vigtigt, så alle har en chance for at hører noget, de kan lide. Hvis man er en modstander af hiphopmusik, såskal man sgu ikke høre mig.

 

 

ALTID GODT HUMØR. John Vincent er letgenkendelig, om ikke på musikken, så på sit smil og sit høje humør //Foto: Martin Fält

 

6. Hvilke krav har du til opbygningen af et set? Hvilke kriterier er der til den enkelte sang?

Det er godt at blande og ændre lidt i vibe’n, så folk får lidt af en rutsjebane, men den røde tråd skal være der. Ellers lyder et set for rodet, synes jeg. Jeg har ikke andre krav end the obvious, som er, at det skal hænge sammen, passe sammen og lyde lækkert. Jeg vil nødigt lyde som en nar, men jeg krummer lidt tæer i det skjulte over useriøst beat-mixing (når musikken blandes sammen og ligger i takt med hinanden). Men vi har alle sammen off-dage. Jeg har selv lavet sjove ting, når jeg har fået lidt for meget at drikke..

 

7. Hvad er det absolut fedeste ved at være dj?

Det fedeste er klart hele idéen om, at du kan blande og gøre alt, hvad din hjerne og dine tanker fortæller dig. Ellers er crowden noget af det fedeste, når de er fulde af kærlighed, og du kan se det i deres ansigter. Især deres reaktion over musik, som du også godt kan lide. Du føler, du får sat musikken sammen på en måde, så det lyder helt rigtigt i lige det sekund til lige præcis den fest. Det lyder corny, men når publikum får det vildt og råber over et nummer, så er det lidt som at få en kæmpe high-five fra dem. Hehehe.

 

8. Hvad er for dig en dygtig dj? 

En god dj har styr på sin teknik, om det så er på 1210’ere (Technics Vinyl pladespiller) eller CDJ’er (Pioneer CD/USB pladespiller). Han eller hun kan forstå sit publikum, samtidig med at genren og kunsten i at mixe bliver taget seriøst. Jeg synes også, at en god dj har sin musikhistorie i orden. Ikke fordi man skal være en Rain Man – man skal bare vide lidt om, hvad man spiller. En svedig dj støtter op om musikken og køber den.

En god dj spiller anderledes fra event til event. Det er nærmest umuligt at undgå at spille de samme numre nogle gange, men mixer man og leger med dem på en anden måde, er der ingen, der kan sætte en finger på, at du har spillet det før til en anden fest. Det lød jo teknisk set ikke sådan sidst.

 

9. Hvor vil du gerne nå hen med din dj-ing?

Som det går nu, hygger jeg mig bare med det og nyder en god fest. Det bedste er jo, når man er samlet med sine venner og veninder, og der er en god stemning.

Jeg siger ja til jobs, hvis det er noget for mig. Men jeg er ikke helt sikker på, hvor jeg vil hen med det. Noget med noget radio, måske? Udgive noget scratch-relateret? Jeg ved det ikke. Det ultimative i fremtiden ville nok være at kunne arbejde med musik hele tiden og tjene udmærket til at kunne forsørge familien, plus det løse.

 

10. Nu har jeg jo nævnt i indledningen, at du er den altid smilende dj. Hvorfor er du altid så glad? 

Hahahah. Det ved jeg ikke. Men tak for det. Jamen, når folk har en fest, og gulvet er fyldt med en masse smil, så er det da klart, at jeg smiler tilbage!

 

Tjek John Vincent ud på:

Soundcloud her eller Facebook her.

Eller kom til releasefesten og oplev John Vincent live!

 

 

Kulturentusiasten, der elsker at formidle, dele og skabe kultur i København. Daglig leder på VINK er min primære funktion, men ideudvikling, research og skriblerier lurer altid i skuffen.