De skrå brædder på skærmen

Opera i sofaen
Illustration: Rose Lundskov Eriksen

Coronavirussen har igen sendt os tilbage til livet bag hjemmets fire vægge. Der er dømt hjemmearbejde i nattøj og selvfølgelig en hel del tid på det store internet. Et kig ind i skærmen kan heldigvis byde på andet end Facebook-scrolling og møder på Zoom. Under forårets nedlukning tog kulturen en kollektiv beslutning om at være til stede online, og nu bugner nettet af oplevelser for sofakartoflen. Også den operainteresserede af slagsen. Hvordan kan operaen, en genre der almindeligvis står og falder med virtuose sangeres evne til at ramme os uden mediering, lykkes med at nå os igennem skærmen?        


Kunstoplevelserne er, præcis som arbejdet, rykket hjem i stuerne. Det Kongelige Teater var hurtige til at oprette siden KGL Xtra, hvor man både kan se gratis skuespil, koncerter, ballet og opera. Flere store operahuse rundt om i verden har længe haft streamingtjenester, hvor man betaler for en forestilling eller et abonnement. Operavision.eu er også et besøg værd. Her finder man flere store europæiske operahuses forestillinger gratis i høj kunstnerisk kvalitet. Operavision har under coronas første bølge søsat projektet #OperaHarmony, hvor der i august blev produceret korte operaer specielt til online-formatet. Filmene fra #Operaharmony kan findes på YouTube, og når du alligevel befinder dig her, kan du også gå på opdagelse i YouTubes uendelige materiale. Med en rask søgning kan du faktisk finde de fleste operaer. Det er svært at se forskel på skidt og kanel, men der ligger rigtig mange gode forestillinger, hvis man leder lidt.


Ude godt, hjemme bedst?

Selv når Operaens svingdøre igen roterer, vil forestillinger på nettet være en god og billig mulighed for mange. Smittede, sårbare eller folk der bor langt fra et operahus kan se med. Man kan tage pauser, når man vil, man kan have nattøj på, og man kan selv vælge snacks. For folk, der gerne vil smage på genren, men er overvældede af høje billetpriser og føler sig på dybt vand blandt damer i pels, kan en online-forestilling være vejen frem. Derhjemme slipper man for den travle tur til Holmen, forsinkede havnebusser, sidemænd, der hoster og drikkevarer til overpris.

Hvis man er heldig, forener en online-forestilling operaens dramatik og filmens virkemidler. I gode operaoptagelser klippes der ofte mellem flere kameravinkler, der zoomes ind, der er undertekster, og lyden redigeres, så alt høres tydeligt. #OperaHarmony-operaerne gør desuden brug af animationer og flot redigering af deres videoer, og er gode eksempler på hvordan man kan udnytte af filmens muligheder.


Tekniske problemer

Selvom mulighederne for optagelsen virker endeløse, så spænder streamingen ben for en del af operaoplevelsen. Man kan selvfølgelig savne at klæde sig pænt på og tage i operaen, men det største problem for opera på nettet er, at forestillingen lever på helt andre præmisser, når den optages. Der er ganske enkelt mindre på spil. Fra operahusets sæder oplever man alt, når det sker. Hvis en sanger laver en fejl, er der intet at gøre. De falske toner klinger for evigt i publikums hukommelse. Ved optagelse eller streaming kan en scene tages om, man kan stoppe med at filme, lyd kan rettes til, og en fejl kan klippes ud på få sekunder. Desuden er kvaliteten af forestillingerne på operahusenes hjemmesider svingende. I april ville Politikens Thomas Michelsen kun af med to hjerter til KGL Xtra og skrev blandt andet, at ”Det Kongelige Teater har lagt lidt kunstnerisk dåsemad ud på KGL Xtra. Men de er meget langt fra at vende krisen til en ny styrke, sådan som andre operahuse ude i verden lynhurtigt har formået at gøre det.” Michelsen ville hellere se en forestilling fra The Metropolitan Opera eller Wiener Staatsoper, for på internettet er der ikke længere til New York end til Holmen.


Man kunne genfinde en smule af glæden og spændingen ved liveoplevelsen med konceptet Live Chat Opera. Live Chat Opera opstod som et barn af corona og gik ud på, at operasangere improviserede over publikums chatbeskeder via livestreaming. På den måde kunne interaktion fastholdes, selvom sangere og publikum var adskilt. Chatten gik livligt, men ifølge Selma Mongelard, der står bag konceptet, var der problemer med for lang forsinkelse i livestreamingen. Den umiddelbare samtale stod ofte stille, da der kunne opstå omtrent 30 sekunders forsinkelse på Facebooks livestream. Når landet ikke er lukket ned, lever Live Opera Chat videre som Impro Opera ude i den virkelige verden. Til Impro Opera taler en vært med publikum om forskellige emner, som operasangere og en pianist improviserer over. Det minder mest af alt om et talkshow med operasangere og fungerer faktisk overraskende godt.


Måske må vi vende os til måneder, hvor kultur først og fremmest findes på nettet. Selvom det mest er skidt, kan det være godt for noget. De nye rammer for kultur kan fungere som kunstneriske benspænd, som det var tilfældet med Impro Opera. Desuden kan onlineopera være en indgang til genren for et nyt publikum, som føler sig overvældet af operahusets uskrevne regler. Vi kan håbe på, at der kommer endnu bedre styr på online kulturkoncepter under denne nedlukning, måske kan vi ende med at have både online kultur i pose og liveoplevelser i sæk?

LÆS FLERE ARTIKLER AF LÆRKE HÉR

Skriv en kommentar

kommentarer

27-årig musikvidenskabsstuderende med et blødt punkt for opera og Eurovision.