Bag om VJ’ing – Musikkens visuelle Lillebror.

 // Foto: Oliver Abildgaard Holm 

Flere og flere koncerter er i dag ledsaget af visuals, og bag visuals’ne står en VJ, som får det til at ske, ofte live på stedet. En af dem, der VJ’er på den Københavnske musikscene, er Lars Buchholtz, som under navnet VJ Sort Støj skaber atmosfære, stemninger og universer til elektroniske musikere. 

 

Sløret vand, sort og hvidt lys, figurer, bas og synth, et nyt rum, knitrende beats hånd i hånd med billeder og lys, mens scenens musikere krænger deres hjerte ud. Sådan var det også denne torsdag aften til Debut på Ideal Bar, da Smerz og VJ Sort Støj, inviterede os med ind i deres melankolske og sfæriske verden. I løbet af aftenen spillede de tre bands Bye Barat, Rest in beats og Smerz. De to første koncerter var  præget af en meget intim stemning, som skiftede, da Smerz gik på med VJ Sort Støj. 

Lyset blev slukket, og projektioner af svævende motiver og stringente figurer i bevægelse foldede sig ud i det hvide og grå lys, som skar gennem mørket, alt imens Smerz åbnede op for hårde beats og lyse toner fra følelsesladet sang. Hvad der var af småsnak ophørte, da publikum blev betaget af musikkens knækkede rytmer og visualiseringernes dragende effekt. Catharina Stoltenberg let dansende med siden til styrede beatsne med sikker hånd, mens bandets andet medlem Henriette Motzfeldt sang ud til publikum. 

Bagerst i lokalet stod VJ sort støj ved siden af lydmanden med sin computer og kiggede koncentreret mod scenen, imens der blev drejet på knapperne. Billederne skiftede i takt med den dronede bas, som af og til overstyrede, så det rungede i kroppen. I koncertens sidste del steg intensiteten en smule, og det ellers minimalistiske farvevalg fik selskab af røde bølgende figurer. 

 

        // Foto: Oliver Abildgaard Holm 

 

     

Video Jockey 

At rummet og stemningen ændrede karakter ved Debut’s sidste koncert, skyldtes især at Smerz spillede sammen med VJ Sort Støj. Ordet VJ leder tankerne hen på DJ, og det er ikke uden grund. En VJ er nemlig en Video Jockey, som skaber og mixer videoer live i takt med musikken. Den overordnede atmosfære skabes derfor i symbiose med scenens musikere, hvor billeder, figurer og farver visualiserer musikkens stemninger, rytmer og toner.

Forberedelse, inspiration og improvisation  

Jeg satte Lars Buchholtz i stævne til en snak om lys, beats og billeder, og hvordan det er at være VJ i København. Efter år som elektronisk musiker fandt Lars vej ind i VJ’ens verden på Højskolen Engelsholm. I arbejdet med Smerz’s koncerter får Lars frie rammer til at bestemme, hvordan det visuelle univers skal udfolde sig. Han beskriver Smerz musik som ”melankolsk pop- lyd med en organisk feeling og hårdtslående elektronisk lyd.” Det er også i denne stemning inspirationen til koncerternes visuals hentes.

Lars venter eftertænksomt et øjeblik og siger “Jeg ville blande organiske former og teksture med hårde digitale linjer og prøve at mikse de to verdener på en interessant måde, og samtidige prøve at skjule, hvad der er lavet digitalt i software, og hvad der er filmet materiale.”

I sin VJ’ing improviserer Lars ud fra et allerede forberedt materiale – en generativ grafik, han selv har skabt. Under koncerterne klippes det i bidder og sættes sammen med manipulerede billeder af vand, og byliv med et væld af effekter, der skaber et abstrakt udtryk.

 // Foto: Oliver Abildgaard Holm 

 

 

Flader, røg og rum

Selvom Lars kun har VJ’et et par år, har han allerede nået at udforsket flere facetter af VJ’ing, end hvad etfirkantetlærredet kan tilbyde. Han har både VJ’et i rum, hvor arkitekturen og andre alternative flader er blevet taget i brug, i særligt byggede scenografier, og til events, hvor hele lokalet var dækket af de stemningsfyldte visuals. En oplevelse i Brorsons kirken skiller sig særligt ud, hvor Lars VJ’ede på røg til et af VJ kollektivet Obscura’s arrangementer. ”Der var ikke noget lærred, så hele kirken var dækket af røg, og hele rummet blev et tredimensionelt lærred,” forklarer han.

Lars fortæller efterfølgende med begejstring i stemmen, at det største, han har prøvet, var at lave visuals til det store elektroniske navn Machinedrum på Vega. Lars forklarer; ”Jeg skulle lave visuals for supportnavnene, og en time før koncerten gik i gang, finder vi ud af, at han ikke selv har nogen VJ med, som det ellers var aftalt, og så skal jeg også lave visuals for ham. Og han er ret stor, så det var vildt stresset, og jeg skulle finde ud af, hvad materiale jeg skulle bruge, men det var sindssygt fedt.” 

Til sidst spørger jeg ind til, om Lars tror, det gør en forskel for koncertoplevelsen. ”Jeg tror og håber, at visuals skaber en større helhed i en koncertoplevelsen og giver en ekstra dimension. Måske kan det få folk til at forstå musikken på en anden måde,” slutter han.

Hvis man vil udforske den Københavnske VJ-scene og den dertilhørende elektroniske musik scene, kan det anbefales at holde øje med City Ceilings arrangementer, City Nights på Ideal Bar, og Obscura på den kommende Frost festival med arrangementet KUBE. Smerz og VJ Sort Støj kan opleves til festivalen Sonar Copenhagen i DR’s Koncerthus.