Madrebeller med bagtanker

Mad

Ved at bruge fødevarer som et værktøj skaber den lille københavnske iværksættervirksomhed Bite Me oplevelser, som folk sent vil glemme. Firmaet bygger på idéen om, at man gennem mødet over mad kan bringe folk tættere sammen. Opskriften er interaktive madoplevelser og sjove påfund.

Desserten hænger i et reb ned fra en af Amsterdams mange små ikoniske broer. Gæsterne, der står i båden, kan ikke nå boksen med herlighederne i, men så samarbejder de ved at stille sig på skuldrene af hinanden, og endelig lykkedes det. Boksen bliver hejst ned i båden. Der er dessert, og folk jubler, som havde de vundet en vigtig fodboldkamp.

 

”De her mennesker kendte ikke hinanden, inden de gik om bord. Mange var lidt lukkede og konservative i det, men da de forlod vores skøre madevent, kunne man mærke, at folk var kommet tættere på hinanden. De snakkede sammen på en helt anden måde. De havde haft en anderledes oplevelse sammen,” siger den ene halvdel af virksomheden Bite Me, Anastasia Dimitriadou.

 

Den lille oplevelsesvirksomhed med kontor på Østerbro er noget for sig. For nok er holdet bag ikke særlig stort, men ambitionerne er til gengæld enorme. Bite Me kreerer madoplevelser, hvor mad og kommunikation mellem folk udgør hovedessensen. Ved at tilføre et måltid en ekstra social og legesyg dimension bliver spisning en helt anden oplevelse. På samme måde kan mad omvendt også bruges som et værktøj, der kan være med til at åbne op for dybere samtaler og vække en fornyet nysgerrighed hos den enkelte. Bite Me leverer simpelthen madoplevelser til alle former for sammenkomster, og firmaet specialdesigner det helt rette madevent til såvel det intime bryllup, som store offentlige begivenheder eller en rystesammentur for en virksomhed. Kodeordet for firmaet er, at der ikke er nogen grænser for, hvor der kan afholdes events. Det vigtigste er at få det til at passe perfekt til den givne lejlighed.

 

”På et tidspunkt fik vi en opgave, hvor tyve unge arbejdsløse skulle mødes med tyve virksomheder i to timer,” fortæller Jonas Grøn, der udgør den anden halvdel af Bite Me. ”Vores opgave var at få lavet noget, der gjorde situationen så behagelig som mulig for alle. Især for de unge. De unge skulle eje scenen, og derfor lavede vi en madworkshop, hvor de unge lavede mad, som de så efterfølgende skulle servere til virksomhederne. Vores opgave er altid at forstå kundens behov igennem mad.”

”Hvad er det, jeg spiser?”

En gruppe kaster porrer ind i et stort, levende bål, mens andre dypper svampe i chokolade, drysser dem med havsalt og hænger dem til tørre. Den interaktive madlavning har stået på i flere timer, og det er slet ikke gennemskueligt, hvem der er venner med hvem længere. Alle på pladsen taler sammen på kryds og tværs, og da de unge på Roskilde Festival til sidst skal smage på i alt 24 retter, som de har betalt sølle 50 kroner for, sætter selv den mest kræsne i selskabet med stor fryd tænderne i selv de mest mærkværdige madkombinationer.

 

”Vi prøver altid at lave mad, der er en lille smule anderledes, så folk kommer ud af deres comfort zone, og her var Roskilde Festival et godt sted at eksperimentere med dette. Folk stillede spørgsmål til maden og begyndte at snakke sammen. Mad er med til at røre ved noget emotionelt i mennesker og med til at udvide vores horisont. Vores mission med Bite Me er at få folk til at åbne op og interagere, så de får en god oplevelse – og vi tror på, at mad kan gøre det,” fortæller Anastasia.

 

Hos Bite Me tror man ganske enkelt på, at man gennem maden kan skabe meningsfulde samtaler uden at stille de obligatoriske ”hvem er du, hvad laver du”-spørgsmål. Firmaet bruger maden som en form for naturlig icebreaker.

 

Anastasia forklarer, hvordan Bite Me altid starter fra bunden, når de skal designe et madevent: ”Vi hader at satse på det sikre. Selvfølgelig skal ting hænge sammen, men vi er ligeglade med, om folk tidligere har smagt den her specielle og underlige ingrediens. Måske vil de spytte det ud, og det er okay. Vores mål er ikke at gøre folk glade for maden, men tværtimod at vække folks nysgerrighed og få dem til at prøve noget nyt.”

Hun holder en kort tænkepause. Så siger hun:
”Når folk prøver noget ukendt, søger de svar. Når de får noget, de ikke før har smagt, begynder de naturligt at snakke om maden og stille spørgsmål. De interagerer simpelthen. Vi tror på, at hvis man prøver at smage på noget nyt, så prøver man måske også noget andet nyt i livet. Og det er vigtigt i en verden, hvor teknologi fylder mere og mere, og hvor vi glemmer at være sammen. Vi vil gerne have folk til at rykke tættere sammen.”

 

Fra Holland til Danmark

Bite Me er bygget på en helt særlig passion for mad. En passion, der bogstavligt talt bragte stifterne Anastasia og Jonas sammen på den kreative skole Knowmads Business School i Amsterdam tilbage i 2012. Anastasia beskriver mødet mellem dem som skelsættende:

 

”Vi fandt ud af, at vi hellere ville koge vores egen pasta end købe den i snackbaren, og at vi begge stillede spørgsmål som ’hvad har du med i madpakken i dag?’ og ’hvad er det dér?’. Vi var meget forskellige, men også meget ens, og vi komplimenterede hinanden godt. Det var nærmest uundgåeligt ikke at starte noget sammen.”

 

Et skoleprojekt banede herefter vejen for madvirksomheden, der startede i Amsterdam, men som nu har hjemme i København. Jonas er virksomhedens antropolog og fungerer som det led, der analyserer, hvad der er brug for i en given sammenhæng. Når en ny opgave skal løses, kigger han på, hvilke personer og miljøer, de har med at gøre, og finder frem til, hvilke behov Bite Me skal dække. Anastasia har rollen som teamets story teller. Hun skruer de forskellige arrangementer sammen, så de får den helt perfekte ramme, og samtidig sørger hun for, at en aften forløber, som den skal. På baggrund af analyserne udvikler de to i fællesskab selve konceptet, den rette madoplevelse. Når Anastasia og Jonas skal afvikle et nyt event, får Bite Me et væld af nye samarbejdspartnere: Kokke, designere og kunstnere, der alle har en passion for mad og sociale interaktioner.

 

Firmaet udforsker konstant nye måder at udvikle sig på og er svær at sammenligne med noget andet herhjemme: ”En normal cateringvirksomhed ville ankomme med maden, stille den, hvor de fik besked på, og så forlade stedet. Der er mad, den er sikkert god, men maden interagerer ikke med omgivelserne,” siger Anastasia og fortsætter:
”Når vi leverer mad til et arrangement, bliver den ikke placeret tilfældigt, men lige netop dér, hvor det giver bedst mening. Det kan give mening at anrette maden i forskellige rum. Hvis det for eksempel er en konference, hvor der skal være oplæg forskellige steder, søger vi for, at denne bevægelse fra det ene rum til det andet sker naturligt gennem maden.”

 

Jonas supplerer: ”Ja, og så har vi ikke bare tjenere, som serverer og sørger for, at gæsterne har det godt. Vores tjenere fungerer som guider og tager del i selve arrangementet. Mad må aldrig bare være noget, der står i et hjørne af lokalet.”

 

Oplevelsesmad

”Maden var virkelig god, men oplevelsen var fantastisk.” Sådan lød det fra en af deltagerne til et offentligt event i Sydhavnen denne sommer. De mange mennesker skulle blandt andet puste balloner op for så at dufte og gætte, hvilket krydderi, der mon gemte sig indeni. Først reagerede folk genert, men det, som før var græseoverskridende, blev pludselig mere og mere naturligt.

”Når der opstår en uvant, ja, måske ligefrem en absurd situation, hvor alle de her fremmede mennesker står og snuser til hinandens oppustede balloner, så bryder det de sociale grænser ret hurtigt. Det er vildt interessant at se, hvordan man gennem mad kan nedbryde grænser mellem folk,” siger Jonas og griner.

 

”Ja, der er så meget, man kan gøre med mad, fordi mad er så sensuelt. Man kan aktivere så mange følelser gennem et måltid. Dufte, smage, føle, se, ja, endda høre, når noget for eksempel knaser. Der er så mange elementer, man kan lege med,” siger Anastasia.

 

Målet for hende og Jonas er klart. De vil ændre danskernes perspektiv på mad: ”Vi skal på en naturlig måde få folk til at indse, hvad man rent faktisk kan gøre med mad. Mad er meget andet, end bare noget man spiser. Det er noget, man kan bruge som en slags redskab. Noget man kan give værdi. Ligesom man har respekt for det træ, der udgør den stol, man sidder på, så skal man også have respekt for mad,” siger Jonas.
”Ja,” siger Anastasia: ”Mad er et globalt sprog. Vi har alle brug for det, og vi har alle en mening om, hvad der smager godt eller dårligt. Mad er noget, vi alle kan relatere til – og det er dét, som gør mad så interessant.”

 

Næste gang du kan opleve og deltage i et af Bite Mes madoplevelser er den den 9. oktober i en gammel herskabsvilla på Krausesvej 3 på Østerbro. Her vil de sammen med Foodoir lave spændende og legesyge madanretninger. Du kan tilmelde dig arrangementet her. 

Se mere på deres hjemmeside her.

 

Anastasia Dimitriadou – den ene halvdel af iværksættervirksomheden Bite Me//Foto: Marie Ravn

Journalist med hang til fantasi, storbyrejseri og ikke mindst glad podcastredaktør på VINK LYD.