Tidsskriftet A Little Less Conversation: Mindre snak – mere sanselighed

Tre numre af ALLC samt et ark ’samtykkeglansbilleder’ fra det seneste nummer: Hud // Foto: Malene S. Hansen

 

I en tid hvor digitaliseringen synes at tage over, og det hele helst skal gå hurtigt, er der noget dragende ved det analoge. Det, man kan røre ved, dufte til og fordybe sig i. Forlaget Arkiv for Detaljers tidsskrift A Little Less Conversation er en hyldest til alt dette; til det sanselige, det smukke og det skæve.

 

Jeg møder Rikke Oberlin Flarup i et kontorfællesskab på Nørrebro. Der er højt til loftet, væggene er hvide og gulvene mintfarvede. I stuevinduerne står grønne planter, som i dag nyder godt af en tidlig forårssol.

Rikke er forlægger på mikroforlaget Arkiv for Detaljer, som udgiver litteratur, kunst og kreative og tværmedielle projekter fra Danmark og norden. Blandt andet har forlaget tidsskriftet A Little Less Conversation, som jeg skal tale med Rikke om i dag.

 

Fri leg

Det var tilblivelsen af tidsskriftet, som i sin tid startede forlaget tilbage i år 2011. Rikke plejede at mødes med nogle venner en gang om ugen, hvor de ivrigt delte idéer og kreative visioner med hinanden over et glas rødvin eller to.

”Vi besluttede os for, at nu skulle vores idéer ud i verden, og så måtte vi tænke over det praktiske bagefter. Det er derfor tidsskriftet hedder A Little Less Conversation. Man snakker tit om at gøre noget, som så alligevel aldrig bliver til noget.”

 

Rikke Oberlin Flarup med ALLC #7: Fyld // Foto: Malene S. Hansen

 

Derfor hed første nummer af ALLC passende Kaos. For så kunne Rikke og vennerne samle alle deres idéer i første udgivelse uden at tænke yderligere over en større sammenhæng. Dengang var de kun tre, men efter det første nummer besluttede de sig for at invitere flere mennesker med på holdet.

Folkene bag tidsskriftet har forskellige roller. Nogle redigerer tekster, andre står for at kontakte kunstnerne, og rollerne kan sagtens skifte fra nummer til nummer. Almindeligvis er der to redaktører og en grafiker på ALLC. Grafikeren skifter fra gang til gang.

”Vi giver både bidragsydere og grafikere et tema og et størrelsesformat der hedder A5, og så siger vi fri leg! De må tolke som de vil. Derfor bliver det æstetiske udtryk så forskelligt fra nummer til nummer. Vi vil gerne have noget, man kan åbne, røre ved, dufte til osv. Det er meget det, der går igen. Ligesom det her transparente papir, hvor man kan se billederne igennem. Det giver bare en virkelig fin effekt” siger hun og bladrer i det nummer, der hedder Gode.

Fotografier fra ALLC #5: Guld // Foto: Malene S. Hansen

 

Det analoges magi

Når Rikke og hendes medredaktør skal finde skribenter og kunstnere mødes de og diskuterer, hvem det kunne være fedt at have med.

”Da vi havde bestemt temaet på det forrige nummer, Gode, blev vi for eksempel hurtigt enige om at spørge Christine Lind Ditlevsen, om hun ville skrive for os. På det tidspunkt havde hun nemlig lige debuteret med ’Fredag, lørdag, søndag’, som vi godt kunne lide.”

Men da temaet til det aktuelle nummer, Hud, var blevet fastlagt lavede Rikke og hendes to medredaktører, Ane Egebak og Camilla Zuleger, for første gang et såkaldt ’open call’, hvor folk kunne sende deres bidrag ind til tidsskriftet.

Indtil nu har vi selv inviteret bidragsyderne, men det fungerede rigtig godt at skrive temaet ud på Facebook og lade folk kontakte os. Så det kunne jeg godt tænke mig at gøre igen. Der kom der nogle meget spændende og uforudsigelige ting ud af det.”

 

Rikke Oberlin Flarup med ALLC #9: Hud // Foto: Malene S. Hansen

 

Rikke har læst arkæologi og taget en overbygning i visuel kultur. Hun interesserer sig for både litteratur, billeder og objekter som kulturelle fænomener. Og at tidsskriftet kun udkommer i fysisk form er noget, der ligger hende meget på sinde.

”Jeg har altid været en bognørd og interesseret mig for bogen som objekt. Måske lyder det gammeldags, men det analoge lægger op til fordybelse. Online medier kan meget, men det bliver så flygtigt. Det analoge har muligheder, som det digitale ikke har. Derfor kunne jeg aldrig finde på kun at lade ALLC udkomme digitalt. De små kunstværker, læseren kan tage ud af en konvolut og tage med sig, eller det lille værk, som gemmer sig i midten af magasinet er noget af det, der gør det til noget særligt.”

Da Rikke og medstifterne startede ALLC slog de fast, at der kun skulle udkomme ti numre. På den måde er dét, som startede forlaget Arkiv for Detaljer ved at være ved vejs ende. Men hvad skal dets stifter så i gang med nu?

ALLC #5: Guld // Foto: Malene S. Hansen

 

”ALLC var fra start et lukket koncept. Der er kun ét tilbage, men det har været vildt inspirerende at lave og være med til. Og jeg går da også lige nu med nogle idéer til andre projekter, som kan udspringe af ALLC og som også kan udgives med temaer.”

Til spørgsmålet om hvorvidt det digitale får en chance hos Rikke og Arkiv for Detaljer klinger svaret klart: ”Så skal der virkelig være en god grund til det. Det er den analoge form, jeg elsker og som jeg gerne vil fortsætte med.”

 

// ALLC forhandles i udvalgte boghandlere og kan også købes på forlaget Arkiv for Detaljers hjemmeside HER.

Inkarneret københavner med en forkærlighed for Nørrebro fra det sorteste slum til den trendyste hipstercafé. Passioneret omkring mennesker og ord.