Nyt tidsskrift i avisformat opfordrer til litterære overspringshandlinger

København har fået et nyt tidsskrift. Men også en ny avis. Forlaget bag Københavnske Istidende håber, at avisformatets uhøjtidelighed kan indbyde almindelige mennesker til litterære overspringshandlinger.

 

Som vi kender det fra formiddagsaviserne, er de litterære tekster i Københavnske Istidende sat op i tabloidformat. Chefredaktør Aske Tolsgaards leder er egentlig en novelle, i midten af avisen finder man sportssektionen, der bl.a. indeholder et digt af Jakob Schweppenhäuser sat op som en fodboldbane, og en spammail skrevet på ubehjælpsomt dansk med afsenderen ”Mr Chin Sang” udgør avisens finanssektion.

 

Idéen til et tidsskrift opstod for et år siden. Indtil da havde Det Københavnske Forlag Cris & Guldmann kun lavet små og få udgivelser: ”Der var ingen forkromet idé eller et manifest bag, vi ville bare gerne skrue op for volumen. Og selvfølgelig skulle forlaget have et tidsskrift! Det var ikke, fordi vi tænkte, at der manglede noget i det litterære landskab, som vi ville gå ind og udfylde,” fortæller Aske Tolsgaard. Cris & Guldmann er et lille, uformelt forlag, hvor de første mange udgivelser var hjemmefoldede. Et forlag, hvor Christoffer Winther Bjerregaard, Marco Guldmann, Frederik Kirkeskov og Aske Tolsgaard, som et alternativ til at spille PlayStation eller se fodbold, laver bøger, når de ikke er på studiet. Efter Lille Bogdag, en slags bogmesse for de små forlag, der fandt sted i april, tog arbejdet med tidsskriftet fart, for her fik de fire forlagsmænd kontakt med andre i bogbranchen, som kunne hjælpe dem med at realisere deres idé.

 

Danmarks eneste litteraturtidende

At tidsskriftet skulle imitere avisformatet, udviklede sig hen ad vejen. Forlaget havde tidligere arbejdet med formatet med udgivelsen af en avissingle af Simon Tolsgaards og syntes, det var et lækkert materiale med sin sære, matte tørhed og gennemsigtighed. Tidsskriftets endelige form er bl.a. et resultat af samarbejdet med skribenterne, som blev nysgerrige på avisformatet. Da forlaget kom i kontakt med eventuelle skribenter, responderede de nemlig især positivt på idéen om en sportssektion, siger Aske Tolsgaard: ”Vi blev kontaktet af Jonas Georg Christensen, da han havde hørt, vi var ved at lave en avis, og han tilbød at lave en vejrudsigt, der dækkede hele året og hele landet. Så gav det pludselig mening at lave en avis, da vi så både havde Sporten og Vejret, sektioner, som findes i et klassisk dagblad.” De fleste bidragsydere vidste derfor i forvejen, at de ville skrive til et tidsskrift, der mimer en avis, selvom der i tidsskriftet også findes mere klassiske litterære tekster, som kunne være i gængse tidsskrifter.

 

 

 

Et uhøjtideligt tidsskrift

Det blev interessant for forlaget og for forfatterne at tage de klassiske avisgenrer og se, hvad de kunne blive til, hvis man greb dem anderledes og skønlitterært an, forklarer Aske Tolsgaard. Og formatet gav også bedre og bedre mening, da forlaget fra begyndelsen ville lave et imødekommende og uhøjtideligt litterært tidsskrift – en genre, som godt kan virke ophøjet og utilgængelig: ”Avisformatet er et meget velkendt format, som man ikke skal tænke så meget over, når man sidder med det i hænderne. Tidsskriftet skulle ikke være fint og flot, så man var bange for at ødelægge det. Vores forhåbning er, at den uhøjtidelighed kan skabe et åbent, usnobbet og frisk format, der kan indbyde almindelige mennesker til litterære overspringshandlinger.” Derfor blev Aske Tolsgaard også glad, da han til tidsskriftets reception tidligere i september så en fyr krølle Københavnske Istidende sammen og stikke det i baglommen. For det var netop med den skødesløshed, tidsskriftet skulle behandles.

 

Et coinoffer

Og Københavnske Istidende koster kun 10 kr. Prisen på en cheeseburger, som Aske Tolsgaard påpeger. Det var nemlig vigtigt fra begyndelsen at holde prisen nede: ”Jeg kan godt forstå, at hvis man er i en boghandel, og tidsskrifterne koster 150 kr., så køber man en bog i stedet for. Eller hvis man ikke er en læsehest eller læser såkaldt smal litteratur, kaster man sig i endnu mindre grad over de litterære tidsskrifter.” De fire annoncer dækker det meste af trykkeriomkostningerne, og som de hele tiden har forventet, tjener forlaget da heller ikke noget på tidsskriftet, som det ser ud nu. Planen er, at tidsskriftet skal udkomme tre gange årligt, men hvor meget næste nummer kommer til at ligne det første, er endnu uvist: ”Det er vores ambition, at det skal være en levende avis. Som jo er Politikens slogan,” griner Aske Tolsgaard. ”Vi vil gerne beholde sektionerne, men også gerne have andre og nye sektioner. Vi har fx snakket om at lave et rejsetillæg. Men vi skal selvfølgelig have bidragsydere, der skriver nogle tekster, der passer, så det stadig giver mening.”

 

Her kan du købe Københavnske Istidende

Møllegades Boghandel, Politikens Boghal, Nørrebro Bøger, Depanneur, Insula, Harbo Bar, Props Coffee, Mads Nørgaard, Atelier September og Nordisk Kaffebar.

 

//Fotos: Det københavnske forlag Cris & Guldmann