En hyldest til de små forlag

Lille Bogdag hyldede i løbet af en weekend i april de små, uafhængige forlag og al den litteratur, som disse forlag sender ud i verden. Bag de små forlag står en flok litterære ildsjæle, der bruger fritiden på at sikre sig, at deres yndlingslitteratur ser dagens lys. VINK har sat fem forskellige forlag i stævne for at finde ud af, hvad der driver værket, og hvad forskellen egentlig er på de mange små forlag.

 

På bogmessen med det beskedne navn Lille Bogdag kunne man møde forfattere, forlagsfolk og ikke mindst stifte bekendtskab med de utallige bøger, der fyldte Dome of Visions med deres fysiske tilstedeværelse, så man fik lyst til at bladre, røre og købe. I den store, drivhusagtige kuppel, der ligger ud til vandet på Søren Kierkegaards Plads i indre København, blev bogmessen afholdt mellem domens grønne træer og planter i et næsten tropisk klima, der opstod som følge af den gavmilde forårssol. Tyve forlag og fem tidsskrifter var repræsenterede, og bogelskere kunne finde alt lige fra håndsyede bøger og hjemmefoldede digte til fantasy og gamle klassikere. Ved de små stande kunne man næsten ikke undgå at falde i snak med passionerede forlæggere og forfattere, der med stor entusiasme fortalte om deres udgivelser, og der var mange interesserede besøgende, som gerne ville have anbefalet en bog. I årevis har man talt om, at forlagsbranchen og det fysiske bogformat er truet af internettets fremkomst, men Lille Bogdag og de mange små forlag, der var repræsenterede, vidner om, at der eksisterer en vilje til at udgive bøger og finde nye, kreative måder at gøre det på. VINK har mødt nogle af de mennesker, der har valgt at starte deres eget forlag, fordi de simpelthen brænder for at udbrede den gode litteratur.

Litterær aktivisme på forlaget Virkelig

Forlaget Virkelig kan føres tilbage til en samtale mellem Andreas Vermehren Holm og hans daværende lærer på forfatterskolen i Sverige, den norske forfatter Tomas Espedal. Andreas Vermehren Holm ærgrede sig over, at en af hans svenske yndlingsdigtere ikke var oversat til dansk, hvortil Espedal sagde med både energi og begejstring: ”Du må gøre det selv, Andreas. Vi må gøre det selv.” Det blev et afgørende øjeblik for Andreas Vermehren Holm, der indså, at det kan lade sig gøre selv at udgive litteratur frem for bare at vente på, at andre gør det. ”Der er et fællesskab, og det er muligt at deltage,” forklarer han.

 

Forlaget Virkelig er ikke sat i verden for at tjene penge, og Andreas Vermehren Holm er taknemmelig for den interesse, som boghandlerne har udvist hans bøger. ”Uden bogfolkets begejstring for hver enkelt bog ville det simpelthen ikke være muligt,” fortæller Andreas Vermehren Holm, som stadig selv cykler rundt med bøgerne fra forhandler til forhandler. Det at udgive bøger er for Andreas Vermehren Holm forbundet med en form for aktivisme: ”At tage litteraturen i egne hænder og aktualisere de valg, som gør sig gældende, hver gang man udgiver en bog, lige fra oversættelsen som sådan til hvad der skal udgives, hvilken papirkvalitet og typografi der skal anvendes, og om bogen skal syes i ryggen eller ej.” Samtalen med Espedal blev startskuddet til forlagets første udgivelsesrække; en serie ved navn Serie V, som udkom for første gang i 2012 og består af en række nordiske titler.

 

Siden da har forlaget Virkelig udgivet ny, nordisk litteratur side om side med gamle, klassiske forfattere. I en serie ved navn Bestiarium er en række glemte og oversete skrifter blevet udgivet. Serien indeholder tekster af forfattere som blandt andre Herta Müller, Jørn H. Sværen og Rainer Maria Rillke; tekster som ikke får plads andre steder, eller som er for korte til at blive udgivet som almindelige bøger. ”I Bestiarium er der både plads til klassiske værker fra for hundrede år tilbage og helt nye nordiske forfattere. Ud fra den parole som Spinoza formulerede, at det evige i sagens natur er samtidigt,” forklarer Andreas Vermehren Holm. Forlaget arbejder for tiden på at starte det nye tidsskrift Ny Jord – tidsskrift for naturkritik, og de udgiver desuden to nye bøger: 23:23 af svenske Marie Silkeberg og Et Digtet Barn af norske Monica Aasprong.

 

På Lille Bogdag var der særligt én af forlagets bøger, der fik stor opmærksomhed. Det var en helt ny udgivelse af Tomas Espedal, en såkaldt faksimileudgave, det vil sige en eksakt genfremstilling af otte sider af originalmanuskriptet til Espedals kommende bog. Andreas Vermehren Holm fik idéen til udgivelsen, da han så originalmanuskriptet hjemme hos Espedal. Det består af 365 dage, der alle ser forskellige ud. Nogle er håndskrevne, andre maskinskrevne, og hver enkelt dag udgør en slags værkets mindste enhed med overstregninger, tilføjelser og så videre. ”Jeg tænkte, at det kunne være helt fantastisk, hvis man kunne få lov at udgive en af de her dage som et selvstændigt værk. Espedal sendte mig onsdag den første oktober med posten, og jeg blev overvældet af materialets umiddelbare udtryk. Den store overstregning på sidste side er et fantastisk eksempel på, hvad det er, der skaber en tekstlig helhed, og den repræsenterer for mig det afkald, som enhver helhed nødvendigvis også består af.”

 

Ved Lille Bogdags byttemarked kunne man få andres aflagte bøger med hjem til bogreolen. //Foto: Karin Skaarup

 

Escho udvisker grænser mellem kunstarterne

De fleste kender nok Escho som pladeselskabet, der står bag bands som Ice Age, Synd og Skam, Lower m.fl. Siden 2005 har Escho arrangeret koncerter og udgivet musik, og for to år siden udsendte de deres første bog og kunne dermed også kalde sig for forlag. For Anders Jørgen Mogensen, som er en de tre personer, der står bag Escho, er der ikke nogen grund til at holde sig til én ting, når man interesserer sig for flere. Idéen om at begynde at udgive litteratur opstod dels fordi Anders Jørgen Mogensen selv begyndte at skrive og interessere sig mere for litteratur, men også fordi flere af kunstnerne på Escho både laver musik og skriver, eksempelvis TS Høeg, Vagn E. Olsson og folkene omkring bandet Synd og Skam.

 

”Det har altid været drømmen, at vi spredte os ud over alt muligt,” fortæller Anders Jørgen Mogensen. ”I starten var vi en arrangørgruppe, som udgav plader, og nu er vi så et pladeselskab, der udgiver bøger. Indtil videre har vi udsendt bøger med folk, som er på vores pladeselskab, men efter sommerferien kommer der faktisk fire eller fem bøger af forfattere, der ikke beskæftiger sig med musik.” En af disse forfattere er den 78-årige Preben Major Sørensen, som er en af Anders Jørgen Mogensens yndlingsforfattere. Escho har taget fat i nogle af de forfattere, som de synes enten er blevet oversete eller glemte og spurgt, om de vil udgive noget på Eschos forlag. Den type litteratur, der udkommer på Escho, skal gerne være lige så eksperimenterende, som Eschos musik er. Vi vil gerne helt ud i hjørnerne og helt ned i bunden og få det allermest skæve og eksperimenterende ud.”

 

I mange år har Escho arbejdet med helt unge bands. Nu skal de så til at samarbejde med ældre forfattere. Lidt af en omvæltning kunne man tro, men ifølge Anders Jørgen Mogensen kan de trække på deres erfaringer med de unge musikere. I bund og grund handler det om at give frie rammer og sætte den enkelte kunstner i centrum. ”Man skal nok ikke fortælle Preben Major Sørensen, som har udgivet bøger i 50 år, hvordan han skal skrive, men til gengæld skal man måske hjælpe ham med at skrive ting ind på computeren. Og det har vi lært rigtig meget af at arbejde sammen med de unge bands. Vi har heller aldrig sagt til Ice Age eller Synd og Skam, at de burde lyde på en bestemt måde, men vi kiggede på, hvor er det vi kan hjælpe dem til at blive bedre til det, de gør. Det tror jeg er det, der adskiller os rigtig meget fra andre.”

 

I fremtiden håber Anders Jørgen Mogensen, at Escho vil komme til at udgive endnu flere bøger, også gerne med nogle af de helt unge forfattere. Han forklarer, at strategien er lidt den samme som for pladeselskabet: hvis man kun udgiver noget, man selv synes er virkelig godt, så skal der nok også dukke nogle op, som rent faktisk kan blive til noget større. Det var det, der skete med Ice Age i sin tid. ”De dukkede selv op og bankede på, da de var 15 år og sagde hey, vi vil udkomme hos jer.”

 

 

Bøgerne var i centrum på Lille Bogdag. //Foto: Karin Skaarup

Det københavnske forlag Cris & Guldmann tager DIY-kulturen til sig

Et af de nyere skud på stammen i den danske forlagsbranche er Det københavnske forlag Cris & Guldmann, som blev startet af Christoffer Winther Bjerregaard og Marco Guldmann i 2014. Forlaget udgiver nye, unge forfattere, som endnu ikke har fået en chance for at blive udgivet på de store forlag, men som måske kan få det i fremtiden. Litteraturen skal være modig, og der skal være plads til at lege og prøve grænser af.

 

”Vi har ikke de store økonomiske tab ved at lave noget, der ikke sælger, for i forhold til de større og mere etablerede forlag bruger vi relativt få penge pr. udgivelse,” forklarer Marco Guldmann. Det er snarere tid og engagement, der bliver lagt i projektet. ”Hvis vi tjener de penge ind, som vi har lagt i det, så synes vi, det er en rigtig fed succes, og hvis vi ikke gør det, så synes vi også det er helt okay. For det har været rigtig fedt at arbejde med.” Den økonomiske uafhængighed gør det blandt andet muligt at udgive noget andet litteratur end de større forlag. ”Det er vigtigt, at vi kan give lyd til nogle andre stemmer, som er ligeså berettiget måske, men som er lidt mere snævre i det,” lyder det fra Marco Guldmann.

 

Noget af det der kendetegner forlaget er, ifølge Marco Guldmann, at de godt kan lide at lege med forskellige formater, der rækker ud over den gængse bogform. Selvfølgelig er teksten altid det vigtigste, men det betyder også meget, at det endelige produkt er lækkert at have mellem hænderne. På Lille Bogdag kunne man eksempelvis for 20 kroner købe den lille tekst Dage ved søen af Aske Tolsgaard, som var printet på almindeligt A3 papir og foldet til et lille fint hæfte. En anden tekst af Simon Tolsgaard er udgivet som single og trykt hos Skive Folkeblad. På den måde prøver det lille forlag at lege med mulighederne for at skabe nogle produkter, der kan udgives på alternativ vis. Præmissen for at drive forlag på den måde er, at man kan arbejde frit og uafhængigt af økonomisk indtjening, og derfor er drengene bag Cris & Guldmanngodt tilfredse med den position, forlaget har lige nu. ”Vi er ambitiøse, men ikke på den måde, at vi gerne vil blive etablerede som sådan. Vi vil gerne være der, ligesom vi også synes, at meget af den litteratur, vi udgiver, skal være der.”

 

 

Dage ved søen af Aske Tolsgaard. //Foto: Cris & Guldmann

En Kronstork i den litterære andedam

I skaren af små, uafhængige forlag har forlaget Kronstorketableret sig med en profil, der primært fokuserer på ny dansk lyrik. Forlaget har eksisteret siden 2010 og drives af brødrene Lars-Emil Woetmann og Peter-Clement Woetmann i samarbejde med Erik Scherz Andersen fra forlaget Weltscherz. Kronstorkhar blandt andet udgivet forfattere som Christel Wiinblad, Mira Gonzales (oversat af Caspar Eric), Martin Snoer Raaschou og Sternberg.

 

Den litteratur der bliver udgivet på Kronstorkudvælges ud fra det, som Lars-Emil Woetmann kalder et mangfoldigt litteratursyn. ”Vi prøver at gøre os umage med at undersøge forskellige ting, der kan kvalificere den litteratur, vi udgiver,” fortæller han. ”Det behøver ikke kun være et æstetisk kriterium, det kan også være, at det er relevant for samfundet eller udpeger en skæv synsvinkel på verden, som ellers ikke får en stemme. Vi prøver hele tiden at udfordre os selv på de forestillinger, vi har, om hvad god litteratur skal være.”

 

Lars-Emil Woetmann mener, at for få af de store forlag lever op til den forpligtelse, han synes, der ligger i det at drive forlag, nemlig at gøre noget for litteraturen og kulturen ved at udgive værker, der ikke umiddelbart tjener penge. Netop derfor ser han et behov for de mindre forlag, der har mulighed for at arbejde på nogle andre præmisser. Redaktionen på Kronstork arbejder, ligesom på de fleste andre små forlag, ulønnet og drevet af andre ambitioner end det at tjene penge. Udover at give plads til at udgive værker, der ikke nødvendigvis er rentable, er det forlagets ambition fremover at nå længere ud i den bredere offentlighed med deres litteratur. Vi laver det ikke bare for vores egen skyld, fordi vi synes det er sjovt, men også fordi vi føler en eller anden forpligtelse til at komme længere ud,” siger Lars-Emil Woetmann.

 

En af de helt store udfordringer for et lille forlag som Kronstorker netop det at nå ud, for der er ikke penge til at lave markedsføring. Derfor er forlaget afhængigt af, at boghandlerne tager deres bøger hjem, og at dagbladene anmelder dem. Heldigvis har pressen den seneste tid vist interesse for at skrive om Kronstorksudgivelser, fortæller Lars-Emil Woetmann, og det er med til at skabe opmærksomhed omkring forlaget og dets forfattere. Derudover forsøger Kronstork at nå ud til publikum ved at lave oplæsninger, forfattersamtaler og andre arrangementer, når tiden og ressourcerne slår til. 

 

Forlaget Weltscherz popper op i ny og næ

På forlaget Weltscherzer det Erik Scherz Andersen, der står for alle dele af processen, når et værk bliver udgivet, for forlaget består kun af ham selv. Erik Scherz Andersen har nok at se til, han er både en del af Kronstorkog bruger desuden en stor del af sin fritid på tidsskriftet Slagtryk. Derfor er hans forlag, Weltscherz, et slags pop-up-forlag, som lever, når der er noget relevant på spil, men ellers ligger i dvale.

 

Weltscherz’ litterære fokus er lyrik, kortprosa og forskellige hybrid-genrer. Udgivelserne består af en blanding af digitale og håndlavede værker, hvor der eksperimenteres med forskellige formater. Erik Scherz Andersen kan godt lide processen i at lave både de manuelle og digitale udgivelser. Samtidig er det håndlavede og det digitale de mest tilgængelige formater for et lille forlag som hans, fortæller han. Et eksempel på forlagets formeksperimenterende tilgang er Cecilie Lolk Hjorts Paranoiadigt, der består af en æske med en tekst klippet op i forskellige linjer. Inde i æsken er der et link til en hjemmeside, der giver adgang til teksten i sin helhed og en video og lydfil med oplæsning. Her bliver det fysiske og digitale værk blandet sammen til det, som forlaget kalder for et bogobjekt.

 

dome_karins4

Forlaget Arenas stand //Foto: Karin Skaarup

 

Erik Scherz Andersen glæder sig over den opblomstring af små forlag, som han har oplevet de sidste par år, hvor mange er begyndt at interessere sig for at udgive egne eller andres værker. ”Det rare er, at folk føler sig forbundet med hinanden, og at de ikke nødvendigvis ser hinanden som konkurrenter. Det betyder bare, at man er flere om at forfølge samme idé, og at man er fælles om at opnå synlighed i medierne eller nå ud til et publikum. Jeg tror også, det er derfor, at Lille Bogdag blev sådan en rar oplevelse.” Flere forfattere udgiver bøger på kryds og tværs af forlag, og derfor er man ikke bleg for at anbefale noget fra et andet forlag, forklarer han. Der er en generel velvilje og interesse for litteraturen, som forstærkes, fordi der ikke er så stort et fokus på økonomi.

 

”Når flere står sammen, er der mulighed for at få mere opmærksomhed uden for de sædvanlige kredse, som forlagene er kendte i,” forklarer Erik Scherz Andersen. Han understreger samtidig, at der er forskel på de små forlag, som arbejder forskelligt, alt efter om de går efter at gøre arbejdet til deres levevej eller har det som en fritidsbeskæftigelse. Uanset ambitionsniveau glæder det Erik Scherz Andersen, at de små forlag rører på sig, og at der sker så meget på området lige nu. ”Man har tænkt, at forlagsbranchen bliver presset af sådan nogle som Amazon og andre, der skærer forlaget væk, men så er der åbenbart den her modreaktion, hvor der bliver lavet en masse flere forlag. Det er jo ikke en økonomisk trussel mod de store forlag, men jeg synes, det er ret spændende, at der er de her to modsatrettede tendenser.”

 

På Lille Bogdag var disse forlag desuden repræsenterede: Aben maler, Forlaget ARENA, Arkiv for Detaljer, Asger Schnacks Forlag, BATZER & CO, Det Poetiske Bureaus Forlag, Forlaget Ekbátana, Korridor No. 33, Forlaget Ordenes By, Forlaget Republik, Fuglekøjen, Forlaget Gladiator, Ulven og Uglen, Organiseret vold begået imod den almindelige tale og Vild Maskine. Samt følgende tidsskrifter: OVBIDAT, Reception – tidsskrift for nordisk litteratur, Salon 55, Tidsskriftet Slagtryk og Trappe Tusind.