VINK på Copenhagen Photo Festival

 

KUNSTGUIDE:

“Lad det hele brænde, lad os starte forfra!” Sådan var udgangspunktet for kunstnerne Kim William Catton og Christian Klintholm, da de skabte præmissen for deres fælles udstilling ’Atlas Kompleks’.

Der er fotofestival i København – og for VINKs kunstskribent var ’Atlas Kompleks’ et tankevækkende startskud til en hel uge med skæve, inspirerende og anderledes udstillinger.

Titlen for Catton og Klintholms kunstneriske møde refererer til myten om den græske titan Atlas, der var dømt til for evigt at bære verden på sine skuldre. Men myten repræsenterer også en angst, som begge kunstnere bærer rundt på. En angst for at verden bevæger sig i den forkerte retning. En angst for, at jorden er ved at gå under. En angst, der er en reaktion på, at Dansk Folkeparti er blevet det næststørste parti i folketinget, på flygtningekrisen, den globale opvarmning og på en verden i brand.

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

’Lad det brænde’.
Kim William Cattons udgangspunkt er, at menneskets tidsregning er meget lille i forhold til jordklodens. At verden er gået under mange gange – og genopstået. Måske denne verden trænger til at brænde som en Fugl Føniks og rejse sig af asken, ren og skabt påny?

Disse store tanker om den fjerne myte og verdens måske forestående undergang, har kunstnerne gjort håndgribelig på hver deres måde. Klintholm har taget afsæt i ’aktivisten’, som søger forandring, reklamebranchen og rejsebureauers nedslidning af verden, og forsøg på at sælge en verden som ikke længere er, hvad den var. Catton har derimod skabt en fiktiv fortælling om eneboeren, der søger at isolere sig fra verden og flygte fra realiteterne.

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

Klintholms fotografier er farverige, to er trykt på et tykt lag plakater, han selv har været ude og med håndkraft rive ned fra byens vægge, en tidlig morgen før solen stod op. En aktivist portrætterer aktivisten.
Æstetik, tekstur og ungdommens rastløshed forenes i disse værker, det rykker ved noget i en, en vis genkendelse måske, en længsel efter det spontane, efter at leve, selvom man står på en klode i brand.

 

Cattons værker derimod er i sort/hvid, og en fiktiv fortælling lagt ud som et detektivarbejde, så man med det samme køber fortællingen, og overraskelsen er stor når jeg opdager, at det hele er opdigtet.

Et lysapparat projekterer billeder op på væggen af objekter ’fundet på stedet’; En lommekniv, et par strømper, et sæt spillekort. Den mekaniske lyd når billederne skifter; ”tak… tak…tak” drager tilskueren nærmere og synes næsten hypnotiserende, som man står der og betragter projektionerne, læser teksten med skrivemaskine fond, som nøgternt dokumenterer de fiktive fund, der får mig til at spekulere på, hvem der mon levede der, hvorfor og hvor er personen mon blevet af? .Jeg forestiller mig både ensomheden, og roen, man må kunne finde i eneboerlivet.

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

Christian Klintholm & Kim William Catton: ATLAS KOMPLEKS, 2016

Det fælles værk er placeret i midten af udstillingsrummet, en stabel af benzindunke, der på intelligent vis binder de to fortællinger sammen, aktivisten bruger benzinen til at brænde ned – eneboeren til at holde varmen. Firmanavnene trykt på dunkene har olieudslip, børnearbejde og måske sågar global opvarmning på samvittigheden.

Samtidig understreger værket grundidéen om at brænde verden ned. Et ønske, som bunder i en vrede til samfundet, der måske netop både kan findes hos aktivisten, eneboeren og tilsyneladende også hos to kunstnere i København en varm eftermiddag i juni.

Denne eftermiddag i juni var der også en anden kunstner til stede: udstillingen var en officiel del af Copenhagen Foto Festival, og i den forbindelse var digteren Johannes Bech Dalsgaard inviteret til at læse sine digte op i udstillingens centrum.

”jeg vil være så fri og enfoldig som en gråspurv
der skydes ned med luftgevær en efterårsmorgen
et tilfældigt sted i Sydeuropa
og bliver spist på en fin restaurant i en enkelt mundfuld”

Sådan klingede ordene med Dalsgaards forsigtige røst, mens lysapparatets mekaniske ’tak…tak…tak’ fyldte kunstpauserne, og denne skribent forlod det lille udstillingsrum i Pisserenden den lørdag, med stof til eftertanke og et stort behov for at drikke en gin og tonic.

Det skal kunstredaktionen se til festivalen:
Sådan byder Copenhagen Foto Festival på mange helt særlige, tankevækkende og smukke æstetiske oplevelser for den, der kigger de rigtige steder i det omfattende program.

Festivalen løber frem til den 12. juni. Kunstredaktionen har selvfølgelig stadig masser på programmet, der skal opleves – og du kan komme med! Vi har strikket en lille guide sammen til dig, der gerne vil udforske Fotofestivallens skæve sider.

1. Kunstskolerne udstiller
I år udstillerkunstskolerne for første gang ikke sammen, men derimod hver for sig, og dermed kan man opleve skolerne på både Åboulevarden, Vesterbro og i Studiestræde. Værkerne og kunstnerne på udstillingerne spænder bredt og giver en mulighed for helt gratis at få et indblik i, hvad der rører sig hos den nye generation af fotografiske kunstnere.

 

Veras Projektrum // Foto: VERAS

Veras Projektrum // Foto: VERAS


VERA skole for kunst & design
udstiller i deres eget projektrum på Åboulevarden. Ti fotografer fra skolens fotografilinje udstiller deres individuelle projekter og udgør dermed en mangfoldig udstilling forskellige teknikker, genrer og udtryk.

HVOR: Projektrum VERA, Åboulevarden 10
HVORNÅR: Udstillingen er åben tirsdag 7. til fredag 10. juni kl. 15-18,
og lørdag-søndag 11-12. juni kl. 12-16
MØNT: Gratis

KBH Film & Fotoskole har fyldt en gammel pumpestation på Vesterbro med deres afgangsprojekter. Værkerne spænder fra dokumentarisme til kunstfotografi. Pumpehuset er et spændende valg af udstillingsrum og en rå ramme, der skaber kontrast til fotografiernes nerve.

HVOR: Pumpestationen, Ingerslevsgade 103
HVORNÅR: Udstillingen er åben hver dag frem til den 12. Juni fra kl. 10-18
MØNT: Gratis


Fatamorganas sommerudstilling 2016 kan opleves på Galleri Krebsen i Studiestræde. I alt 24 studerende udstiller personlige og selvformulerede film- og fotoprojekter. Nogle af værkerne har dokumentarisk præg, mens det her også er muligt at opleve iscenesatte og stærkt avantgardistiske værker.

HVOR: Galleri Krebsen, Studiestræde 17 A.
HVORNÅR: Åbningstider: Mandag-fredag 12-19, lørdag-søndag 11-17.
MØNT: Gratis

 

2. Den Italienske Ambassade: ”The Self, The Other; The Home, The Communal”
Få et unikt indblik ind bag den italienske ambassade, og oplev tre fremragende italienske fotografer udstille i krydsfeltet mellem den private bolig og det offentlige rum. En af disse er Silvio Zangarini, hvis eventyrlige fotografier af trappeopgange, katedraler og arkitektoniske rum viser det sydeuropæiske byrum, som jeg forestiller mig Italien ville se ud hvis jeg var på LSD.
Selve udstillingen udforsker hvordan identitet skabes gennem virkelige og metaforiske rum. Tag en pause fra den virkelige verden og forsvind ind i italiensk identitetssøgning, og deres kunstneriske og personlige udforskning af selvet og stedet.

Palazzo del Quirinale, Roma. Mascarino staircase, 2015. Silvio Zangarini.

Palazzo del Quirinale, Roma. Mascarino staircase, 2015. Silvio Zangarini.

HVOR: Den Italienske Ambassade, Fredericiagade 1, 2100 København Ø.
HVORNÅR: Udstillingen kan opleves fra den 4-30 juni: Torsdag: kl. 14-19, fredag-søndag: kl. 12-16.
MØNT: Gratis

 


3. En Verden af Fotogravure

Den gamle trykteknik, hvor billedet skabes ved, at UV belyse-motivet over på en lysfølsom plade, kan noget, som digitalt fotografi ikke kan. Det kan skabe en helt særlig analog tekstur, og understreger fotografiet som kunstobjekt. Det er en historisk trykteknik, som er blevet forfinet og videreudviklet. Hos BORCH kan man under fotofestivalen opleve en lang række værker af kunstnere som Olafur Eliasson, Matt Saunders og japanske Takehito Koganezawa, der demonstrerer diversiteten og mulighederne i fotogravure.

Tag en nostalgisk pause fra den digitale tidsalder!

Borchs Butik, A World of Photogravure : Copenhagen Photo Festival

Borchs Butik, A World of Photogravure : Copenhagen Photo Festival

HVOR: BORCHs Butik, Bredgade 22, 1260 København K
HVORNÅR: Den 2. –
29. juni 2016. Man-fre 12-18, lør 11-16
MØNT: Gratis

 


4. Workshops
Workshop på KW3:
 I slutningen af fotofestivalen bliver der afholdt en række workshops i KW3, huset hvor VINK også holder til. Har du fået blod på tandet efter at have fordybet dig i fotogravure, så kan du selv få lov til at eksperimentere med gammeldags fototeknikker og analogt fotografi når fotograferne Ida Arentoft og Diana Lindberg afholder workshop i fotogrammer og cyanotopi. Her kommer du en tur med i mørkekammeret og får mulighed for at skabe og udstille dit eget værk.

Workshop i gammeldags fototeknikker med fotograferne Ida Arentoft og Diana Lindbjerg.  Foto: Nikoline Petersen / Departdeux

Workshop i gammeldags fototeknikker med fotograferne Ida Arentoft og Diana Lindbjerg.
Foto: Nikoline Petersen / Departdeux


HVOR: KW3, Krausevej 3, Kbh Ø.

HVORNÅR: Lørdag den 11. juni fra kl. 14-16
MØNT: 50 kr.

 

5. Omvisninger
Photo City:
Fotofestivalens hovedkvarter finder man blandt andet i Museumsbygningen på Kastelvej på Østerbro. Det kan være en smule uoverskueligt at danne sig et overblik, det findes der dog råd for: den 12. juni kl. 10 kan du komme til omvisning på Den Censurerede Udstilling, hvor en jury har udvalgt en række værker af internationale fotografer med kunstnerisk tyngde, som alle behandler den aktuelle politiske virkelighed med flygtningekrise og krig, der kommer til udtryk i en form for ny-eksistentialisme med det absurde i fokus.

Værker fra 'Den Censurerede Udstilling 2016' i Museumsbygningen. Foto: Katrine Møbius

Værker fra ‘Den Censurerede Udstilling 2016’ i Museumsbygningen.
Foto: Katrine Møbius


HVOR: Den Censurerede Udstilling. Museumsbygningen, Kastelvej 18 Kbh Ø

HVORNÅR: Kom til omvisning søndag den 12. juni kl. 10. (Åbent dagligt 11-18)
MØNT: Gratis

 

Se hele programmet til fotofestivallen her.

 

//Forsidefoto: Christian Klintholm