Velklædt Wunderkammer – Lysende forvandling af Vor Frue Kirke

ANBEFALING: Udvalgte novemberaftener bades Vor Frue Kirkes monumentale indre i et fortryllende og forvandlende lys. Værket, Thorvaldsens Wunderkammer, som nærmest opleves som en fusion mellem tidsrejse og dansegulv, er skabt af kunstnerduoen Steen & Hejlesen. Alligevel vil det ikke være forkert at sige, at Bertel Thorvaldsen og hans 12 apostle-statuer er medværter. Video- og lystransformationen er opsat som optakt til 250-året for Thorvaldsens fødsel – en fejring, alle bør tage del i. 

Steen & Hejlesen // Privatfoto @steenhejlesen

En figur toner frem mellem bænkerækkerne i Vor Frue Kirkes langskib. Et blødt lys fra den håndholdte lommelygte bevæger sig nærmere langs fliserne i et rum, der for få øjeblikke siden var svøbt i videoprojektioner og orgeltoner. Ninna Steen, den ene halvdel af kunstnerduoen Steen & Hejlesen bag værket Thorvaldsens Wunderkammer, slukker lygten, smiler, hilser og viser os til domkirkens køkken. Køkkenets blege belysning synes, efter en times strålende, glitrende lystransformation af kirkerummet, besynderligt intetsigende. Allerede få øjeblikke efter at stikket til projektorerne er blevet trukket, har Steen & Hejlesen ændret oplevelsen af lys. 

Vi lukkes ind bag lyslærrederne, da Steen fortæller om værkets tredelte og dog kontinuerlige forløb, og hvordan de projicerede landskaber er skabt ud fra en undren over tid og rum. Deraf titlen Thorvaldsens Wunderkammer: “Vi har tænkt det som et undrekammer. Det der med, at man undrer sig over verden, nysgerrighed på verden. På en måde for at åbne rummet op.”

Begrebet ‘Wunderkammer’ oprinder fra renæssancen, som samlinger af ukurante, beundringsværdige genstande, der afspejlede et videbegær på de omgivende rum; alt fra geologier til malerier. Samlingerne var forud for nutidens kategoriseringer og katalogiseringer. 

Værket føles på mange måder også som et opgør med det encyklopædiske: der arbejdes med en opløsning af meningsrammer og tidsforståelser ved konfrontationen med, hvordan en bastant arkitektur og stenhuggede statuer bliver pludseligt omskiftelige gennem Steen & Hejlesens lys.

Da kirkens døre åbnes kl 20:00, træder vi ind i et partikelklædt univers, en stjerneregn af forunderlighed. Ved orgelets intonering tages vi tilbage, helt tilbage, og Vor Frue Kirkes vægge opløses. I deres sted står klipper, menneskets første katedral, som Steen siger. 

Snart står vi blandt ituslåede murstensvægge, hvorfra Thorvaldsens apostle-statuer bryder fri. 

Nu blinkende fosforlandskaber, hvor vi ledsages af ingen ringere end den genoplivede Bertel Thorvaldsen, inkarneret af skuespiller Willie Flindt, som har rødder i det japanske Nō-skuespil. 

Flindts minimalistiske optræden føles som en respektfuld, nikkende cadeau til C.F. Hansens klassicistiske arkitektur, der ligger fordækt bag Steen & Hejlesens changerende videomapping. Selvom vi befinder os i et tidspanorama, et sted mellem flakkende stjernehobe og en ubestemmelig eftertid, er vi alligevel indordnede i dette rum, under våge af Thorvaldsens apostle.

For mens kristendommens primære martyr er henlagt i mørke, åbenbarer apostlene sig mere tydeligt, omend i foranderligt lys. Kunstnerduoen manifesterer apostlenes martyrium gennem dødsdomme, der fremtoner sig som tæppefald for disses tilværelser. Efter en mellemakt af snestøv omsluttes apostlene af pompøse rammer og relieffer. Først mørklagte, snart farveklædte, slutteligt forgyldte. Måske en hyldest til Thorvaldsen som geni, hans aparte person. Måske en overdreven forskønnelse, der rummer forståelsen for “At det ikke bare er flot, men at det kommer ud af noget, at der har været noget før det her”, som Steen uddyber, “et kvalificeret cirkus”.

Tager du til lysfest mellem Vor Frues historietyngede søjler og danser med de 12 disciple blandt et forståeligt (!) orgel-publikum, vil du både få opfyldt dit æstetiske og kunstneriske barometer og få udvidet din teologiske og historiske horisont. 

Du vil få favoritter blandt de mange forskelligartede lyssekvenser, for du kommer til at være både siddende, stående og dansende gennem alle tre gennemspilninger af 20 minutter. På den måde ender du med at have tilbragt én time i værket, men egentlig have tilbagelagt mere end to tusind års historiefortælling om religion, arkitektur og kunst. Tidsligt er det ikke kun fortiden, du bæres igennem; Steen & Hejlesens værk er i hele dets udtryk en moderne fortolkning af tid og binder med en gættende, og dog realistisk, fremtidstolkning en sløjfe på tidsbegrebet set i forhold til både kunst, religion og dermed også vores samfund.  

Den lysende fremstilling af tid, både den fortidige, nutidige og fremtidige, bliver præsenteret på en organisk og samtidig struktureret facon og indeholder ingen klicheer. Du skal altså ikke regne med hverken timeglas, ur-ikoner eller andre før sete illustrationer af verdens udvikling, når du træder ind i den glitrende tidslinje. 

Når vi er ved emnet om tid, er det værd at tilføje, at det også er nye tider for VINK og kunstredaktionen: denne har fået nyt hold, og vi glæder os til at vinkle kunstscenen for jer, forhåbentlig med et lige så stort fravær af klicheer. Vi ses i fremtiden til mere kunst!

Værket kan du stadig nå at opleve i Vor Frue Kirke den 16., 18. og 23. november 2019. Installationen er åben i tidsrummet 20.00 – 21.00. – Fri entré.

Hvis du ikke allerede er overbevist, kan du finde mere inspiration og information i Steen & Hejlesens facebookbegivenhed eller instagramprofil

Steen & Hejlesen // Pressefoto

Kunsthistoriestuderende. Hvis jeg var vejret var det -7° og fuld sol.