Kunstredaktionen til Art Week ’16

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

POSTKORT: Endnu en Art Week er kommet og gået og har efterladt København en smule rigere på kunst og oplevelser. Årets Cph Art Week lagde vægt på kunstens potentiale til at invitere til dialog under temaet ’Open Gestures’. Overalt i København blev der derfor inviteret til performanceværker, kunstture, ferniseringer, kunstbar og meget meget mere over ti dage fra den 26. august til den 4. september. Kunstredaktionen har selvfølgelig deltaget i et væld af arrangementer og sender her et postkort til dig, som gerne vil have svar på, hvad sådan en kunstuge kan tilbyde, men som måske også kan give dig svar på, hvorfor byen har summet af underligt klædte mennesker og store fuglebure.

 

Hvordan smager Københavns museer?

 

FOTO // Lise Haar Nielsen

FOTO // Lise Haar Nielsen

Solen skinnede, og Copenhagen Art Week 2016 blev sparket i gang med en fest til SMK Fridays #Open Gestures feat. Cph Art Week på Statens Museum for Kunst i Sølvgade. Programmet var fyldt til bristepunktet med performances og art talks, der med fokus på bevægelige og gestikulerende kroppe tog udgangspunkt i årets Art Week-tema: Open Gestures. Men det var nu slet ikke derfor, jeg var der. Jeg var kommet for at smage på kunsten. I samarbejde med Østerberg Ice Cream har Parkmuseerne udviklet seks forskellige is, som afbilder de seks museumsinstitutioner: SMK, Den Hirschsprungske Samling, Cinemateket, Rosenborg, Davids Samling og Botanisk Have. Rosenborgisen (mandel, rose og yuzu) smager sødt og romantisk med et frisk pust af roser fra haven. Botanisk Have (grønne urter og karamelliseret lavendel) smager grønt og skarpt med et hint af noget medicinsk. Nederst i bægeret nåede jeg til Den Hirschsprungske Samling (kaffe, hvid chokolade og maltsirup), som har en dyb og kraftig smag af kaffe. Isen ledte tankerne hen på en ældre museumsgæst i fløjlsblazer, og pludselig var der en hazelnød midt i kaffen. Det stod ikke på menuen, men det var nu slet ikke så tosset en kombination.

 

Til åbning på Chart med Art Shuttle

FOTO // Lise Haar Nielsen

FOTO // Lise Haar Nielsen

FOTO // Lise Haar Nielsen

FOTO // Lise Haar Nielsen

Festen fortsatte mellem SMK Friday og Chart Art Fair på Charlottenborg med den japanske performance kunstner Tatsumi Orimoto som Bread Man. Vi var på Art Shuttle. Himmelen var blå, og det var den åbne bus også. Bread Man og hans brøddisciple vinkede og hilste på de forbipasserende københavnere. Bilerne dyttede af Orimoto som Bread Man –  ikke mindst fordi bussens bagende var udstyret med et kunstværk af årets bykunstnere ved Cph Art Week, den franske kunstnerduo Nøne Futbol Club. Værket var et skilt med teksten ”Just Married” samt en masse gryder og pander, som skramlede og gjorde omverdenen yderligere opmærksom på, at Bread Man var iblandt os.

 

Hvilket bardesign er vildest?

FOTOS // Lise Haar Nielsen

FOTOS // Lise Haar Nielsen

Chart Art Fair er slet ikke så fornemt, som det lyder, men blot en kunstmesse hvor du kan møde en masse forskellige gallerier. Men det er (heldigvis) også meget mere end gallerister. Ude i gården dystede studerende fra forskellige nordiske arkitektskoler i finalen af Chart Architecture med seks pavilloner, der husede Charts forskellige barer og madboder. Jeg var selv ret glad for Absolut Vodka-boden, hvor gæsterne kunne bygge videre på pavillonen med deres tomme plastikkrus. Dog var det pavillonen ’Wet Oister and Dry Champagne’, der vandt med sit dråbeformede tag.

 

 

En weekend på CODE med intime selvportrætter og dansende cigaretter

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

På en varm weekendeftermiddag vendte jeg næsen forbi Amager. Bellacenteret kunne nemlig for første gang åbne dørene for Københavns nye kunstmesse Code Art Fair. Messen skulle samle dansk og udenlandsk samtidskunst repræsenteret af gallerier samt tilbyde talks og performances alle weekendens dage. Med en klassisk gratis mulepose under armen bevægede jeg mig mellem dansende cigaretter og interaktive terrassegulve. En kunstner havde slået sig ned med performanceværket Portrait Session, hvor jeg blev tilbudt et intimt selvportræt, hvilket resulterede i en original souvenir til muleposen. Messens sidste oplevelse blev en kunstnertalk med danske Niels Pugholm, før jeg kunne småløbe mod metrostationen, hvor resterne af performanceværket ’Jeg gav dem østers og lod dem vrøvle’ lå spredt ud over fliserne.

 

På jagt efter kunst i metroen

metro

FOTO // Nanna Claudius Bergø

Sidste år lykkedes det mig at misse alle de værker, der i forbindelse med kunstugen var blevet installeret på metrostationerne. I år var jeg derfor kun mere opsat på at finde dem alle. Med et kamera under armen valgte jeg mandag morgen i myldretiden til jagten, hvilket pudsigt nok viste sig, var en rigtig dårlig plan. Jeg fandt ikke et eneste værk og måtte tilkalde en livline. Tirsdag morgen drog jeg derfor ud igen, hvor det lykkedes mig at se de blomstrende valmuer på Nørreport, budskabet ’Join the army of love’ på Islands Brygge og spor fra Chart Art Fair i form af Douglas Couplands budskaber på Kongens Nytorv. De fleste af værkerne blandede sig fint ind imellem metroens andre reklamer og travle pendlere, mens Eva Kochs blomstrende valmueprojektion havde gemt sig bag metrostationens betonbjælker. Jeg vil derfor mene, at man var lovligt undskyldt, hvis ikke man var i stand til at få øje på metrokunsten. En enkelt fyr var gået i stå foran de røde valmuer, og da jeg trak mit kamera frem, fik vi sammen (og uintenderet) metroens besøgende til at vende blikket opad.

 

Fugleburet på Københavns Hovedbibliotek

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

Jeg havde hørt rygter om, at der var flyttet noget stort ind på Københavns Hovedbibliotek, og derfor trillede jeg denne eftermiddag forbi Krystalgade. Jeg blev mødt af den sædvanlige kaffeduft fra bibliotekets café, mens jeg bevægede mig gennem svingdøren, men lyden, der mødte mig, var ny. Den lette summen af samtaler over cafébordene og klik fra computertaster blev suppleret af pippende fuglekvidder. Foran rulletrapperne havde kunstnerduoen Nøne Futbol Club placeret deres værk Work n°467 : Get Likes, der i al sin enkelthed lignede et stort fuglebur. Buret var specialdesignet af kunstnerne og indeholdt 80 mågefinker samt deres fugleklatter, der havde skabt budskabet ’Get Likes’ på bunden af buret. En interesseret tilskuer stod længe og studerede det gule skilt, der var opstillet foran værket, og jeg måtte væbne mig med tålmodighed for at få taget et billede.

 

Da performancegruppen T.R.A.S.H. stoppede Østerport Station

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

FOTO // Nanna Claudius Bergø

Vi var omkring ti mennesker samlet denne torsdag eftermiddag ved Den Frie Udstillingsbygning foran Østerport Station. En kvinde i joggingbukser gik rundt og rettede på et sjippetorv, og fem minutter efter begyndte det. I rød paryk og lange hvide støvler sprang samme kvinde nu rundt fra det ene bemalede fitnessudstyr til det andet placeret rundt omkring foran udstillingsbygningen. Dette blev starten på en to timers højintens performance af den hollandske kunstnergruppe T.R.A.S.H. Med høj musik og store armbevægelser blev tilskuerne præsenteret for nye medlemmer af gruppen med hvert deres bidrag til showet. Rundt omkring bygningen begyndte den travle myldretid at gå i stå. Nogle blev fascineret stående, mens andre rystede på hovedet og fortsatte videre hjem. Jeg tror endnu ikke, jeg har fordøjet oplevelsen, så jeg vil lade billederne tale for sig selv.

 

Til talk om kunst og bæredygtighed med Brain Food

FOTO // Brain Food

FOTO // Brain Food

Torsdag aften stod for mit vedkommende i kunstens tegn, da jeg deltog i begivenheden Talks&Art, som var det første spæde kulturarrangement for Brain Food. Begivenheden bestod af både debat og udstilling, og omhandlede fusionen mellem kunst og bæredygtighed. Aftenen bød på debat omkring spørgsmål, såsom hvad kunsten bringer til bæredygtighedsdebatten og -problematikken, og hvad genbrugsmaterialerne bringer til kunsten. Debatpanelet bestod af tre etablerede, nytænkende og inspirerende kunstnere, som alle tre på hver deres måde arbejder med genbrugsmaterialer. Kunstnernes værker prydede smukt de rå lokaler i Københavns projekthus, alt imens et jazzorkesters sprøde og rolige toner skabte en perfekt stemning til både at lytte og kigge på kunst

 

På kunstcruise til BETON art space

FOTO // Clara Mosconi

FOTO // Clara Mosconi

Under dette års Art Week blev der arrangeret tre kunstcruises på Københavns kanaler. Her kunne man både opleve kunst i Den Sorte Diamant, kinesisk kunst og Københavns nye kunstkrog – jeg fik lov til at hoppe med på sidstnævnte. I det endnu uudforskede område af Nordhavn, finder du PB43 beliggende på adressen Skudehavnsvej 25. PB43 huser BETON art space og kunstnerkollektivet FUKK – Forenede Uafhængige Københavnske Kunstnere. Indtil den 18. september har du mulighed for at opleve Katja Bjørns intime og nærværende udstilling As is, der er et videoværk projekteret op på tre træskiver. BETON art space er et meget lille, kvadratisk lokale med højt til loftet, men Katja Bjørn har, med både videoværkets størrelse og det kompakte lydlandskab, udnyttet det på bedste vis. Hun har skabt et rum i rummet, hvor lydene og de abstrakte billeder konfronterer beskueren med dét, som er – i form af vores egen krop og dens forfald.

 

Psst! Følg med i næste uge når vi udgiver en hel artikel om kunstcruiset til PB43 eller sidst på måneden, hvor I kan læse endnu mere om kunst og bæredygtighed, når VINK besøger Guldminen.

 

Vi glæder os allerede til næste år!

/ Lise, Clara, Christine, Emil og Nanna

Tidligere kunstredaktør på VINK og KA i kunsthistorie ved KU.