GOODIEPALS UDSTILLING FOR SMÅ OG STORE DRØMMERE

INTERVIEW: Goodiepal er en pioner inden for dansk lydkunst og computermusik og har en af Europas største lydkunstsamlinger, der de seneste år har været opmagasineret i kasser på SMK (Statens Museum for Kunst). Nu er samlingen pakket ud og vises frem resten af efteråret i den nye udstilling Unboxing The Goodiepal Collection. Goodiepal og holdet bag udstillingen inviterer os ind i et forunderligt univers af lyde, signaler og teknologi. Læs med om hvordan han samler, skæv formidling og hans åbne kunstskole: Bananskolen.

Måske du længe har undret dig over, hvad, kasserne i SMKs faste udstilling Dansk og International Kunst efter 1900 mon gemte på. I 2012 rykkede dansk-færøske Parl Kristian Bjørn Vester – bedre kendt som Goodiepal – ind på Statens Museum for Kunst, flyttede sin postadresse hertil og har siden da benyttet museet som opmagasinering af sin personlige lydsamling og øvrige ejendele, som han indimellem henter for at bruge i sin dagligdag. Udpakningen af Goodiepals samling løfter sløret for en forsinkelsemaskine, en computer, der udelukkende består af glas, salt og vand, en mekanisk spilledåse og meget mere.

FORUNDRINGSPARAT
Jeg træder ind i udstillingen Unboxing The Goodiepal Collection på lodne, hjemlige gulvtæpper og bliver mødt af Goodiepal. På væggene hænger alt lidt skævt og er ophængt med tape og søm, nogle skiltetekster er skrevet i hånden, andre er printet på papir, hvor dele af teksten efterfølgende er blevet streget over. Selvom det er første gang, vi mødes, føles hans stemme velkendt.

Dagen forinden besøgte jeg udstillingen og lyttede til hvert rums audioguide med Goodiepals indspilninger, der vejleder en gennem udstillingens seks tematisk opdelte rum. Udstillingen præsenterer et hav af danske og internationale lydkunstværker og lydobjekter – med Goodiepals egne ord er det ‘en udstilling for små og store drømmere’.

Et gennemgående træk i Goodiepals kunstneriske praksis, handler om på én gang at afsøge, nedbryde og oplyse om de vilkår, som mennesket, institutionerne og det politiske system er styret af, alt imens han opererer på samme systemers præmisser. Det første rum i Unboxing The Goodiepal Collection kredser om klange fra klokkespil til computere, der bliver til systemer, og senere smadres de igen. Goodiepal fortæller mig, at den måske bedste måde at tilintetgøre systemer på, er at kunne gennemskue dem. Derfor vil han gerne udstille og forvride systemer, vise hvordan de fungerer og deres komplikationer, så vi er bedre klædt på til at kunne forholde os kritisk til dem.

Udstillingen er et forsøg på at skærpe vores fornemmelse af de aftryk, lyde sætter i bevidstheder og liv, der inviterer os til at undre os over, hvordan vores tanker og kroppe mærker verden. Imens vi taler, hilser Goodiepal varmt på hver ny gæst, der træder ind i udstillingen.

Foto: Frida Nygaard Gregersen

SKÆV FORMIDLING
Jeg spørger ind til, hvordan, han tilføjer nye ting til sin samling, og hvilke kriterier han har. Han fortæller mig begejstret om, at han netop har byttet sig til en plade, som han længe har ledt efter. Den Blå Planet af Flemming Flying fra 1985. Han spørger, om jeg kender den musiker. Det gør jeg ikke, ligesom alle andre han har spurgt. Ingen ved noget om, hvem flyvende Flemming er, eller hvilket miljø han kom i. Derfor bliver han ved med at spørge. Nogle værker køber han, andre bytter han sig frem til eller restaurerer. Goodiepal har et vidtfavnende interessefelt, men der er nogen ting, han ikke vil have i sin samling:

Hvis der er lavet 100 plader af en afspilning, så er det ikke noget, jeg skal have. Jeg skal have de ting, som ingen kender, forstår eller sætter pris på. Det er selvfølgelig lidt nogle obskure ting. Der er nogle ting, der er så obskure, at ingen har interesse for dem, kun jeg. Så hænger jeg på dem. De fleste ting i min samling kan man ikke finde meget om på internettet. Hvis der er, skal jeg have en anden historie til det, en slags skæv formidling.

Han begynder at fortælle mig om en af sine yndlingshistorier, der ikke er mange, som kender til, men som Goodiepal selv er blevet fortalt. Tony Conrad kom engang til Danmark for at hjælpe med hydrogenbomben, da alle, der arbejdede med matematik, også arbejdede med våben i midten af 1960’erne. Det var meningen, han skulle være ved Regnecentralen i København, men da de ikke havde plads, blev han i stedet sendt til Aarhus Universitet for at skrive binære koder.

Men der var heller ikke plads, så her havde han masser af tid til at kede sig og cyklede hele vejen til Aalborg, hvor han mødte nogle hippier og oplevede sit første LSD-trip. Han bestemte sig for, at krig og hydrogenbomber var nederen, rejste hjem til New York og startede Velvet Underground.

Foto: Frida Nygaard Gregersen

VÆR MED
Vi går videre ind i et af udstillingsrummene, der er navngivet Surround Sound, hvor alle vægge er dækket til med vinyler. Ironisk er rummet oversvømmet med lyd, der hænger tavst til skue. Hver dag er der en udstillingsvært til stede, og af og til Goodiepal selv, så hvis man gerne vil lytte til en plade, skal man bare spørge.

Udstillingens sidste rum er et lille auditorium til live lyd, som er dedikeret til Bananskolen, Goodiepals åbne kunstskole, der startede i Bananhuset på Christiania. Det er gratis at være bananskoleelev, og alle kan være med, den eneste præmis er, at hvis du bliver undervist, skal du også selv dele viden og undervise. Hvis du gerne vil vide mere eller tilmelde dig, kan du kontakte Miki Skak på Skype for at få adgang til skolens Skype-gruppe.

Hver onsdag kl. 17.00 i udstillingsperioden er der mulighed for at dykke længere ned i lydkunstens verden, når Goodiepal og Bananskolen inviterer til åbne forelæsninger på SMK. Her kan man deltage i talks med en række eksperter og aktører fra den danske og internationale lystkunstscene samt med Goodiepal selv. Desuden er der mulighed for at opleve en lang række performances, som er arrangeret af holdet bag udstillingen hver torsdag kl. 16.00.

Foto: Frida Nygaard Gregersen

Hold øje med SMKs hjemmeside og facebookside for det ugentlige program. Unboxing The Goodiepal Collection kan opleves indtil d. 6. december. Udpakningen af Goodiepals samling og udvælgelsen af værker er et samarbejde mellem Goodiepal, SMK samt ULK – Unges Laboratorier for Kunst, som er SMK’s sociale og kreative fælleskab for unge, og eleverne fra Bananskolen.

Vestjyde i eksil. Kunstredaktør og kunsthistoriestuderende by day, bartender og fernis-crawler by night.