Et nonfigurativt portræt af @kulturelitaerememes

Klokken 13.48 en grå dag i december lyser følgende besked fra telefonen: “Bare lige så vi kan kende hinanden irl, så er det her mig”.

Et par timer senere møder vi ‘mig’, mennesket bag @kulturelitaerememes, der gerne vil forblive anonym. For som vedkommende forklarer, blev profilen startet så sent som oktober 2019. Profilen opstod mest ud af kærlighed for mememageriet og andre meme-profiler. Vedkommende tilstår grinende, at være så overrasket over at få 100 følgere, at der kom tårer i øjnenene. Det var aldrig intentionen at opnå en following eller at skabe clout omkring vedkommendes person, men efter blot 53 memes, har profilen allerede godt og vel 2900 følgere. Alle tørstende efter gratis naturvin, fernisfester og svar på, hvem og hvordan kultureliten er.

Følgeskabet og opmærksomhedens størrelse virker næsten ironisk – IG-profilens handle taget i betragtning. Og så alligevel, for profilens memes udspringer af et syn på den såkaldte kulturelite og den københavnske kunstscene præget af lige dele fascination og fremmedgørelse. 

Da vi spørger hvorfor kunstverden drager, stråler vedkommendes ansigt ved beretninger om en opvækst præget af kulturoplevelser, og om hvordan kunsten altid har vakt hjerteflimmer, som ikke har kunne findes i andre sfærer. Mennesket lever ikke af brioche alene.

Vedkommende uddyber altid at have følt en eller anden form for tilhørsforhold til kunstverden: “Jeg har følt mig tryg i forhold til, hvad vi alle sammen er her [til ferniseringer, red.] for. Men samtidigt er det, som i andre kreative brancher, meget netværksbaseret, og der går nærmest konkurrence i, hvem der kender flest, hvor mange man kan møde med kindkys og “hvor er det længe siden, skatter, ej hvor er det godt at se dig” – og det har jeg jo aldrig været en del af”.

Personen bag memeprofilen oplever en følelse af at være beskuer af både mennesker og kunst til ferniseringer, men samtidigt at høre til, og det er netop en del af det, der belyses i profilens memes: “Det der med at høre til så meget et sted, men stadigt føle sig ekstremt udenfor, fordi man så gerne vil være med, og man kigger på de her meget seje mennesker, som kender alle – og så er der alligevel nogen af de mennesker, jeg har tænkt det om, som følger profilen!”. 

// @kulturelitaerememes

De kulturelitære memes har nemlig fået opmærksomhed fra dele af den veletablerede kunstscene i København, blandt andet fra de nærmest kult kvindelige kunstnere Maja Malou Lyse og Klara Lilja, såvel som af studerende ved kunstakademiet og kunsthistorie. Og selvom det vækker undren hos skaberen af @kulturelitaerememes, at etablerede kunstnere og andre med kulturel ethos kan relatere til profilens indhold, er vedkommende bevidst om, at usikkerheden langt hen ad vejen er et grundvilkår for alle – uanset status og præstationer. Selvom man altid føler sig som den eneste impostor i galleriet: “Alle går lidt rundt og prøver at se lidt ekstra smarte ud, og virke som om de kender mange, at de ved meget om kunsten, at de kan sige en masse kloge ting, men jeg tror i virkeligheden, at folk er der for bare at hygge sig lidt. Og ja, uanset hvilken social rang man har i kunstbranchen i København, så tror jeg, at alle føler lidt usikkerhed ved ikke at kunne leve op til alle de ting.

Da VINK først kontaktede @kulturelitaerememes, var intentionen at kreere en slags karikeret guide til “kultureliten”, men som vedkommende skrev til os, er profilen ikke en veludviklet persona. Den er snarere en spontan, nærmest tachistisk eksistens, der lever i form af få ord, sætninger og billedsammensætninger. 

Da vi mødes, taler vi derfor også om hvorvidt der er et press forbundet med det stadigt stigende antal followers. Vedkommende indrømmer, at der nogen dage er en følelse af overvældelse forbundet med opmærksomheden, selv om det er sjovt og opbakningen til profilen er positiv. For på trods af at følgerne til profilen ikke ved hvem personen bag er, og opmærksomhed til profilen ikke direkte er opmærksomhed til vedkommende selv, er der jo et ‘selv’ der står bag:  “Altså folk ved jo ikke, at det er mig, men for mig er det jo mig. Jeg tror, at det har fået mig til at indse, at hele den influencerverden, vi lever bare i den, og at jeg altid har tænk “det må være så nemt, det ville jeg også kunne gøre, det kan ikke være så svært”. Det har jeg virkelig fundet ud af, at det ville jeg ikke kunne; hvis det var mig, min person, der fik så meget opmærksomhed.”

Følelsen af at være bevidst om at opretholde profilens persona er også noget der har været tiltagende med det stigende antal følgere: “Før hvis folk kommenterede taggede de deres venner, men nu begynder de også at kommentere direkte til mig. Det synes jeg er mega hyggeligt og sjovt, men jeg bliver indrømmet også lidt overvældet, hvis der kommer for meget af det. Jeg kan ikke lige finde ud af hvad jeg skal bruge alle de her mennesker til, som jeg kan få til at se på ting, jeg laver. Det er virkelig syret, for jeg havde aldrig troet, at jeg skulle ‘arbejde’ med sociale medier på den måde. Det er gået så hurtigt, og det er bare så mærkeligt.”

// @kulturelitaerememes

Vi vender tilbage til følelsen af at være en vægblomst til kunstens altid strålende bal, og hvordan dette også spiller ind i udformningen af profilens memes. Vedkommende forklarer, at det aldrig er intentionen at udstille folk og er bevidst om de forskellige måder, hvorpå man kan være en offentlig person. Selv om både internetfænomenet @kulturelitaerememes så vel som udstillede kunstnere er offentligt tilgængelige, er det indholdet frem for personerne, som er genstand for opmærksomhed.

Derfor inddrager profilens memes som regel kun større kulturpersoner – såsom Jeff Koons og Olafur Eliasson – netop i kraft af deres brede renommé: “Jeg kan ikke gøre noget for at sætte dem i et dårligt lys – det er bare sjov og ballade.”

Selv om personen bag @kulturelitaerememes foreløbigt forbliver nonfigurativ, vil intelligentsiaens following af profilen nok kun vokse. Så hop ind på Instagram, tilslut dig impostor-eliten, og glæd dig til de kommende ferniseringer, den gratis papvin og, ikke mindst, en lovende forsyning memes à la mode.

Spinatfugl. Læser statskundskab i min fritid.