Arkitekturen som bro mellem fortid og fremtid

Model af Xiangshan Campus

Forestil dig et kinesisk landskabsmaleri. Nederst i billedet ses en smuk træbro over en lille bæk, og øverst ses et stort kroget bjerg. I midten af maleriet er der et hus med udsigt til bjerget, og længere oppe ses en skrøbelig pavillon. Landskabet er mystisk, frodigt og fuld af perspektiver. Maleriet er et godt eksempel på den rejse, som vi nu skal tage ind i arkitekten Wang Shus verden. På Louisiana kan du i øjeblikket se udstillingen ”Wang Shu – Amateur Architecture Studio”. Den første arkitektoniske perle i en kommende række udstillinger i serien ”Arkitekturens Værksteder”.

I serien præsenteres en ny generation af arkitekter, som er socialt bevidste, kritiske og visionære. Udstillingerne skiller sig ud ved at være procesorienterede og gå ind i den enkelte arkitekts arbejdsprocesser og filosofi. For hvordan inkorporerer man sine værdier i arkitekturen? Hvis man interesserer sig for arkitektur, er det en mulighed for at komme ind under huden på arkitekterne og deres tanker. Vi får lov at se deres praksis, deres materialer og deres tegninger foldet ud. Når vi normalt går på museet, bliver vi præsenteret for et færdigt resultat; et færdigt værk, men nu får vi muligheden for at følge med i hele tankeprocessen, der leder op til resultatet. Wang Shu er den første arkitekt, vi skal lære at kende.

Udstillingen om Wang Shu er inddelt i tre hovedtemaer; Amatørarkitektur, Arkitektur som Modstand og Historien Genopbygget, og prøver at beskrive de tanker, der ligger til grund for hans særlige arkitektoniske valg. Udstillingen er placeret i Louisianas underjordiske østfløj i to store rum med adgang fra trappen i cafeen.

Model

Amatørarkitektur

Amateur Architecture Studio blev grundlagt i 1997 af kinesiske Wang Shu og hans hustru Lu Weny. Tegnestuen var et oprør mod de billige vestligt inspirerede sjælløse byggerier, som skød op i raketfart i alle Kinas storbyer. Den stigende middelklasse flyttede mod byerne og skabte en voldsom urbanisering, som efterlod de gamle kinesiske landsbyer tomme og nedrivningstruede. De kapitalistiske magthavere styrer stadig slagets gang og nedriver de små landsbyer og dermed kinesisk tradition og kultur på stribe.

Derfor opfandt Wang Shu og Lu Weny begrebet amatørarkitektur. Til at beskrive begrebet skabte de et manifest med 29 punkter, som beskriver rammer og egenskaberne for amatørbegrebet. Dette manifest er vigtigt for at forstå filosofien og systemkritikken hos tegnestuen. På væggen foran mig står de nedskrevet. Jeg har valgt et par punkter ud:

Amatørarkitektur gør kun det, den kan. Amatørarkitekturen er ved at tage sin begyndelse, men den ved ikke, hvad den tager afsæt i.

Amatørarkitektur er antisymbolsk arkitektur – den er ikke andet end byggeriet selv. Den har ingen anden signifikans. Arkitekten leverer kun en hypotetisk form. En forudsætning for, at forskellige typer af begivenheder kan finde sted.

Amatørarkitektur er ikke videnskabeligt byggeri, men byggeri, der søger viden.

Amatørarkitektur er ikke marginaliseret eller alternativ, for den anerkender intet magtcenter.

Manifestet beskriver tegnestuens værdier og særligt en omhyggelighed og en sans for detaljen. I videoer i hver sin side af rummet fortæller Wang Shu om respekten for håndværket. Han forklarer, hvordan amatørarkitekturen respekterer den kinesiske håndværkstradition. I Kina er arkitekturbegrebet et relativt nyt fænomen, og da han startede på arkitektstudiet i starten af 80’erne, var begrebet kun for en lille lukket kreds. Derfor tilbragte han også en stor del af 90’erne sammen med håndværkere, og sammen restaurerede de gamle traditionelle bygninger.

Udsigt til udstillingens store rum

Landskabet som inspiration

På plancherne i rummet beskrives det, hvordan tegnestuen inspireres af den kinesiske natur og særlig det kinesiske landskabsmaleri. Bjerge og grotter bliver til bygningernes udskæringer og indgange: Landskabet og bygningen er altid en sameksistens. På billedcollager ved siden af plancherne ses eksempler på, hvordan inspirationen kommer til udtryk i tegnestuens bygninger. Et billede viser en bygning, der grangiveligt ligner mere et bjerg end et hus. Det grove former giver magten tilbage til naturen. En anden inspirationskilde er kalligrafien. Kineserne har udført kalligrafi 2000 år og ordet betyder ”kunsten at skrive smukt”. Kalligrafien er en af de fire kunstarter sammen med strengeinstrumentet, brætspillet og maleriet. I modellen af Xiangshan Campus, China Academy of Art, i midten af rummet, kan man næsten forestille sig, at de enkelte bygninger er blevet skabt af en pensel med blæk over papir. De bløde sammenhængende former, teksturer og de buede tage, skaber en smuk arkitektonisk helhed. Også Xiangshan Campus er inspireret af landskabsmaleriet.

På udstillingens bagvæg hænger et horisontalt landskabsmaleri. Det forestiller en rødlig himmel og små blålige bjergtoppe, som strækker sig mod skyerne. Bag billedet er der kridtskitser af bygninger på den sorte væg. ”My sketches at the same time represent a large-scale landscape site and partial details”, står der. I loftet hænger samlinger af bambus som nogle arkitektstuderende har lavet.

Materialeprøve – Stampet jord

Materialeprøve – Keramik

I udstillingens næste rum er der utallige materialeprøver samlet på paller. Der er opslæmmet jord, bambus finer, lagdelt mønster i bambus, sildebensmønster i stålindrammet bambus, blå beklædningsfliser i keramik og farvevariation af stampet jord. Materialer som Amateur Architecture Studio bygger af. Prøverne er utrolig smukke og brugen af bambus i mange af prøverne giver spændende konturer, som man kunne ønske, at der blev leget mere med herhjemme. Mange af materialerne er blevet brugt i et restaurationsprojekt i bjerglandsbyen Wencun. I en film vises tegnestuens proces i redningen af den lille landsby. Ved brug af lokale håndværkstraditioner har de genopbygget huse eller nyfortolket det traditionelle formsprog i landsbyens ånd. På den måde mener de at give landsbyen tilbage til beboerne og forene fortid og fremtid i et Kina, der er ved at forsvinde.

Materialeprøve – Betonaftryk

Det er sjældent, at man får mulighed for at opleve processerne og tilblivelsen af arkitekturen på den måde, som man gør på Louisianas udstilling. Amateur Architecture Studios værdier og systemkritik er interessante at se og sætte i perspektiv til den vestlige verden. Det er vigtigt at minde os selv om, at succeskriteriet om øget kapital ikke kun er det eneste vi skal opnå. Et afsæt i fortiden er nødvendigt, hvis vi skal kunne genkende os selv i fremtiden.

Hvis du vil vide mere om Kinas arkitektur, er der Louisiana Lecture onsdag den 5. april ”om Kina som legeplads for vestlige arkitekters form- og skalaeksperimenter.” Med denne udstilling har Louisiana også skudt en spændende periode i gang fuld af arkitektur. Søndag den 30. april arrangerer Louisiana i forbindelse med Copenhagen Architecture Festival en række filmvisninger og oplæg med fokus på Kina.

 

Hvor: Louisiana Museum of Modern Art, Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

Hvornår: Udstillingen kan ses frem til den 30. april 2017

Mønt: 125 kr. for voksne over 18 og 110 kr. for studerende. Men hvis du er under 27 så køb et U27 klubkort for unge mellem 18-27 til 135 kr. og få et år fuld af kunstoplevelser.

// Alle fotos: Marie Djernes Brostrøm