KAS: Den Kongelige Afstøbningssamling

/ Andrea Sigaard

/ Andrea Sigaard

Det er altid værd at gå en tur langs Københavns Havn. For mig ender turen altid ved Toldbodgade 40. Her støder man på den Michelangelos berømte David-skulptur, der synes at stå lidt malplaceret foran det gamle Vestindisk Pakhus langt fra dens hjem i Firenze. Alligevel synes skulpturen altid at lyse op uanset hvilket vejr, jeg kommer forbi i. Her står David og symboliserer, men også bevogter en for mange ukendt samling af historie og kunst, der er gemt væk i pakhuset.

Før i tiden stod disse værker udstillet på Statens Museum for Kunst, hvor de blev fremhævet som det ypperste indenfor kunsten. Nu er de i stedet smidt ind i den gamle bygning, hvor de enten står side om side på de smalle gange eller hulter til bulter i aflukkede områder. Jeg får altid en fornemmelse af at gå på en kirkegård, når jeg går rundt på samlingen. Men ikke på den dårlige måde. Tværtimod minder skulpturerne mig om en stor kunsthistorisk fortid, som alle kunstnere i dag stadig bærer på, om de vil det eller ej. Ligesom på en kirkegård er her plads til dig og din fordybelse. Du går ikke rundt i store rungende sale eller forvirres af lange tekster om værkerne. Skulpturerne er ikke placeret på store sokler, der skaber en afstand mellem dig og værket. Det er i stedet en intim oplevelse mellem dig og kunsten, du får her.

Værkerne er samlet ind fra nær og fjern, dog primært fra Italien. Med metoder, der ikke er helt lovlige i dag, tog man aftryk af de originale skulpturer og skabte de afstøbninger, der i dag er samlet på KAS. Disse afstøbningssamlinger var populære i 1800-tallet, hvor man ønskede at vise de hvide og rene former, som de syntes, at antikkens og renæssancens skulpturer indeholdt. Værkerne fortæller derfor i lige så høj grad en historie om vores egen selvopfattelse før i tiden. Det er derfor også en kirkegård af værdier, som Statens Museum engang selv havde, men som de har ønsket at begrave.

Den fine afstøbningssamling indeholder dog skulpturer, der snart er i bedre stand, end de originaler de er taget fra. De former deres egen unikke udstilling ved at blive placeret op ad skulpturer, som de ikke nødvendigvis er placeret ved siden af i virkeligheden. Hvem har også tid og råd til at zigzagge hele Italien og Grækenland rundt for at se bare halvdelen af de 2.000-2.500 skulpturer i deres originale form? Samtidig er der også noget helt specielt ved at pakke sin jakke og taske ind i et skab, mens man kan stå og kikke på Michelangelos berømte Moses-skulptur.

Hvis du ligesom mig har et helt specielt forhold til dette lille stykke kunsthistorie, der er placeret i København, eller måske har lyst til at gå en tur blandt de skulpturer, der har formet vores kunsthistoriske arv,så skal du skynde dig! På grund af nedskæringer vil Statens Museum for Kunst, der ejer samlingen, ikke længere have faste åbningsdage for besøgende. Der vil i stedet blive satset på særlige arrangementer som for eksempel kulturnatten.

Afstøbningssamlingen har dog altid været meget åbne for sjove og skæve projekter, der kan fremme kunsten og samlingen. Der har derfor fra tid til anden været arrangementer, samtidsudstillinger, musikvideoer og alternative formidlingsprojekter at finde i bygningen. De er sikkert også åbne for dit projekt.

Hjælp samlingen ved at skrive under her: http://www.skrivunder.net/bevar_den_kongelige_afstobningssamling_tilgangelig_for_publikum

/Nanna Claudius Bergø

Hvor: Vestindisk Pakhus, Toldbodgade 40, 1253 København K.

Hvornår: Tirsdag 10-16 og søndag 14-17. Du kan altid tage en øl ved vandet med udsigt til David-skulpturen eller booke særåbninger på booking@smk.dk.

Hvorfor: Her kan du få en intim oplevelse mellem dig og kunsten.

Mønt: Udstillingen er gratis (i hvert fald lidt endnu).

Andre: Husk at tjekke op på disse oplysninger, eftersom der er ændringer på vej fra 2016 på grund af nedskæringerne.