Jacob bygger hule i ambient musik

Jacob Rasmussen var vant til at skabe musik i fællesskab i bandkonstruktionens trygge rammer, men en blanding af nød og lyst sendte ham alene ned ambientmusikkens dyb. Her fandt han flere ting: ro, glæde og måske en lille smule mere af sig selv? Den 3. juni udgav han sit debutalbum under kunstnernavnet Second Sun. Albummet hedder Planetary Movement, og Jacob beskriver albummet som en musik, der ”præsenterer store æteriske lydflader, dybe soundscapes og cinematiske indtryk”.

//Foto: Jacob Rasmussen

Modulerne havde lokket Jacob et stykke tid inden den første Corona-nedlukning, men nedlukningen blev dråben, der fik ham til at bestille synthesizer-delene hjem. En synthesizer er et elektronisk instrument, der generer og bearbejder lyd. Synthesizers forbindes oftest med 80’er pop, for eksempel temaet fra Europes ”The Final Countdown”. Men synthesizers kan have alverdens lyde og bruges i alle genrer. De behøver ikke engang have tangenter, men kan bestå af moduler med knapper til at skue op og ned for deres funktioner. Ét modul kan sende et signal til højtaleren, mens andre moduler kan sende signaler, der ændrer på lyden. Med modulare synthesizers kan man på den måde selv samle lige præcis den synthesizer, man drømmer om, og sammenkæde flere lag af moduler til helt særlige lyde.

//Foto: Knobs_n_keys, Jacob Rasmussen. På sin Instagram-profil deler Jacob billeder af alle sine moduler, musikanbefalinger og nogle virkelig fine videoer, hvor han spiller ambient musik på synthesizers.

Planetary Movement bliver alle lyde fremført af Jacob, de fleste på modulare synthesizers. Han er et en mands-band, der lægger et musikalsk væg-til-væg-tæppe af klare, bløde droner med melodiske sekvenser og mere legende, og måske lidt tilfældige, melodistykker.

Det er en musik, man kan have sin fulde opmærksomhed på eller lade spille som baggrundsmusik, hvilket kendetegner ambient-genren. Genren har ikke de konventionelle musikalske strukturer, vi kender fra pop og rock, for eksempel spændingsopbyggende broer og catchy omkvæd. I stedet er genren instrumental og bygger stemninger og soundscapes.

”Der er helt klart noget med, at musikken skal være interessant i sin egen ret, men også kunne give plads til, at der sker nogle andre ting, og at det ikke er i fokus. Det er ret interessant at skrive musik, der gør begge dele.”

Jacob henviste mig efter interviewet til et citat af Brian Eno, en af ambientmusikkens forfædre, der beskriver musikken virkelig godt: “Ambient Music must be able to accommodate many levels of listening attention without enforcing one in particular; it must be as ignorable as it is interesting.” Musikken kræver lidt af sin lytter, men tilbyder meget.

Et musikalsk tilflugtssted

Mens mange af os under nedlukningerne kastede vores kærlighed på surdej og strik, blev Jacob væk i knapper og ledninger. Han var vant til at bruge en stor del af sin tid på at spille musik sammen med andre, men nu fik han tid til at undersøge modulerne nærmere. Selvom vi havde forskellige hobbyer, så havde vi alle en del bekymringer tilfælles. ”Man kan godt glemme, hvor bange vi faktisk var i begyndelsen af pandemien”, siger Jacob. Vi anede ikke, hvordan sygdommen spredte sig, om virussen vil mutere helt vildt, om der ville komme en vaccine. Som Jacob siger: ”De sidste to år har budt på mange ting, der skulle behandles.”

”Ambient musik kan være et tilflugtssted. Både det selv at lave den slags musik, men også at lytte til andres musik. Det bliver en beroligende hånd på skulderen, når man har det svært, hvad enten det handler om angst, depression, søvnløshed eller overtænkning, så kan man fokusere på det, zone ind på det og afbryde tankestrømmen ved at lægge det lidt fra sig, fokusere på musikken og bare være i det.”

Er det fordi, at musikken er så meditativ? Altså i forhold til for eksempel et pop eller rocknummer?

”Ja, det er mere en tilstand at være i. Og det, tror jeg, er det, der hjælper mig rigtig meget. Jeg har aldrig været god til sangtekster, jeg er typisk den, der hører al det musikalske og produktionstrickene. Og hvis folk spørger mig, hvad teksten handlede om, så har jeg ingen idé. Jeg elsker egentlig sangtekster, men mit sprog er virkelig toner, tonalitet, lyd og klang. Det giver mening for mig, og det er der jo rigtig meget af i den slags musik.”

Det handler mere følelser end situationer og handlingsforløb?

”Ja, det er jo rigtig meget op til den, der lytter, men mange gange synes jeg, at det handler mere om en emotionel og mental tilstand end om et narrativ eller en konkret historie, det er sjældent, at der er en historie, der bliver fortalt. Det er mere bare et øjebliksbillede eller et tværsnit af en stemning eller tilstand, som man kan være i.”

Det er ret sødt egentlig. Det lyder som en god måde er at være i sine følelser på uden at tænke på, hvad der ledte til dem eller hvad man kunne have gjort anderledes, hvor man bare lader sig selv være i noget.

Ja, jeg tror i virkeligheden også, at det med, at hvis man er i trist humør og så lytte til trist musik, alt med måde selvfølgelig, men det kan nogle gange være rarere lige at være i det end at modsætte sig det. Vi har en tendens til lige så snart, at vi er i dårligt humør, så fortæller vores underbevidsthed og vores omgivelser os, at vi bør gøre noget for at blive i bedre humør. Men man kan lære mange ting af tristhed og melankoli om sig selv og om sine omgivelser. Og hvis man lige tager sig tid til og gør sig umage for at undersøge det og være i det, så tror jeg, at der mange ting, man kan lære om sig selv og om verden. Det lyder meget storslået, det var ikke meningen, men jeg tror virkelig, at der er en tendens til, at vi hele tiden skal reparere os selv og blive bedre, men jeg tror, at første skridt er at finde ud af, hvorfor man er ked af det og så behandle det og være i det, frem for at skynde sig videre, det har jeg aldrig været god til.

Når følehornene er ude

”Som sagt har de sidste to år har budt på mange ting, der skulle behandles. Men det med at sætte sig ned og komponere har, især med det generative, været en intuitiv proces, hvor det virkelig har handlet om den der flowstate, hvor man går ind i et mentalt rum, og det eneste det handler om, er at skabe noget musik.”

Et generativt modul kan skabe en række af toner i en tilfældig melodi. Man kan selv sætte modulet til at skabe melodierne inden for nogle bestemte rammer, for eksempel nogle bestemte toner. Man skaber selv måden musikken skabes på, og denne funktion kan bruges som alternativ til bandet.

”Man har alle sanser og følelser ude. Som følehorn der er ude for at zone ind på de musikalske ting, der sker. Det er lidt som at spille sammen med en anden person, hvor man hele tiden bouncer kreativt af på hinanden og hele tiden lytter aktivt for at høre, hvad den anden gør. Det er lidt det samme, når man har en random generator [altså en type generativt modul, der kan generere tilfældige toner], der bare spiller toner ud i en eller anden kvantiseret skala [maskinen vælger toner fra en bestemt skala]. Så lytter man hele tiden til, hvad der sker og reagerer på det. Det er virkelig en intuitiv proces for mig, min reaktion kommer tit hurtigere end det, jeg kan tænke mig til. Det er bare noget, jeg gør, fremfor at jeg skal tænke over ”årh, det var den der tone, så ville det give mening, hvis jeg laver noget, der er sådan her”. Det er mere en ren, spontan reaktion. Det gør, at man lægger en masse andre tanker fra sig, dem er der ikke plads og tid til nu. Og det er som regel en god ting, hvis mange af de tanker man har ikke er særlig venlige ved én. ”

Tænker du på paniktanker og spiraling?

”Ja, angst og paniktanker, der bygger sig op. What ever. Så er det rart at kunne gå ind i et flowstate, hvor det eneste, der er plads til, er den musikalske kreativitet og det musikalske sprog, som man sidder og har en samtale med. At det så er med en maskine er lidt specielt i forhold til mange andre musikalske situationer. Men det bliver en kreativ proces, hvor man har en kreativ, musikalsk reaktion på de ting, der sker og opstår relativt tilfældigt.”

At miste kontrollen

”Det er vildt fedt, jeg har prøvet nogle gange at sætte mig ned og tænke ”i dag skal jeg lave det blødeste, dejlige, ambiente soundscape”, og så tænder jeg min Turing Machine [et random-modul], som spytter et random signal ud. Så går der ti minutter, og så sidder jeg og spiller hardcore techno. Det kan også noget. Der er helt klart noget spændende i at give afkald på kontrollen på den måde, og at det er okay. Det skal man lige lære.”

Jeg tænkte faktisk, at du ville have enormt meget kontro,l når du selv havde bygget instrumentet og ikke har noget band. Du tager jo alle beslutninger selv.

”Jeg har også netop bygget instrumentet til, at det skal kunne have elementer af  tilfældighed, som jeg kan spille med på og byde ind med ting til. Det har noget at gøre med de moduler, jeg har valgt og den måde, jeg vælger at sætte dem op på og patche dem sammen. Hvor der er folk, der gør helt andre ting med modularer, og hvor intet er overladt til tilfældighederne.”

 Men du har måske brug for at give lidt slip?

”Det føles lidt, som om man får noget foræret. Når man ikke har så meget mentalt overskud, så er det ret rart bare at få stukket noget i hænderne. Så er det, som om nogen siger til dig ”her er de her 20 sekvenser, vælg den du bedst kan lide og lav noget med den.”

Så modularen kan hjælpe, hvis man er lidt mentalt flad?

”Ja, det kan godt føles som low hanging fruit en gang imellem, når man får ting foræret på den måde. Sådan er det jo ikke, når alt kommer til alt, men det kan føles sådan. Frygten for det blanke papir bliver mindre på den måde. Dengang jeg spillede rigtig meget klaver, kunne jeg også godt lide at sætte mig ned uden at have en idé om, hvad der skulle ske og så bare følge min først indskydelse. Det kan være ret sjovt, men det kan også være skræmmende. Hvad nu hvis der ikke kommer noget? Hvorfor finder jeg ikke på noget? Det kan hurtigt blive frustrerende. Men her er du allerede i gang, fra du starter.”

”Kompositionsprocessen er meget intuitiv og ikke styret af tankegang, det er mere bare ”nu ser vi, hvad der sker”. Det kreative er ret meget et flowstate, hvor jeg forsøger at lægge bevidstheden på hylden og bare gå med, hvad der føles rigtigt og intuitivt og godt.”

”Det har været en meditativ proces, men det har også bare været sjovt og spændende. Det er god underholdning. Men det har også været et middel og et værktøj til at behandle nogle personlige og mentale udfordringer, og selvfølgelig ville det være dejligt, hvis andre kunne bruge det på samme måde, som jeg har brugt andres musik i samme stil. Jeg håber på at give noget tilbage.”

Second Suns Planetary Movement udkom den 3. juni på pladeselskabet Petite Victory Collective, og du kan lytte til det på Bandcamp og Spotify. Second Sun spiller live to gange i juni. Første gang den 9. juni til Petite Victory Collective’s label night hos Proton Records på Nørrebro, og den 10. juni til Natkirke i Vor Frelsers Kirke.