HAVNEN I HOVEDROLLEN

HAVNETEMA: Havnens vigtigste element er vand. Et element, som filmbranchen elsker. Derfor har jeg i anledningen af VINKS martstema fundet fem film frem, hvor Københavns havne og vandet er med på rollelisten

Havne er lig med is, skibe, måger og vand. Masser af vand. Elementet kan dog anvendes til mere end skvulp. I Filmindustrien har vand spillet et hav af roller og haft mindst lige så mange betydninger. I Europa (1991), som er en del af Lars von Triers Europa-trilogi, benyttes vandet til at kvæle togpassagerer. I Frank Darabonts The Shawshank Redemption (1994) har vandet en mere religiøs funktion. Andy Dufresne (Tim Robbins) flygter en uvejrsnat fra fængslet gennem en kloak og ender i en flod. Regnen og flodens vand symboliserer en genfødsel af Andy, da han ikke blot bliver renset af kloakkens væsker, men ligeledes bliver hans selv og hans liv.

I anledningen af VINKS martstema har jeg derfor dykket ned i mit filmkartotek og fundet en håndfuld film frem, som er optaget i København, hvor byens havne og vandet er med på rollelisten.

 

Film i ved havnefronten // Illustration: Marie Emilie Simonsso

Charlotte Sieling Over gaden under vandet (2009) – Christianshavn

Hvis du en dag savner København, vil denne film få dig hjem – i hvert fald til Christianhavn. Bydelen er hjemsted for filmens karakterer, der mødes på kryds og tværs – ligesom kanalerne. Men Christianshavns kanaler sætter ikke bare rammen for filmen. De er på givetvis indehavere af hovedrollen.

Kanaler skaber et mere intimt bånd mellem karaktererne, end deres egentlige forhold kan. De etablerer distance, nærvær, fællesskab og foragt mellem filmens karakterer. Som når Ask (Nicolas Bro) har sex med sin elskerinde i en bil ved Skuespilhusets bugt, og hans datter opdager dem, da hun kommer sejlende med sin kæreste, deres fælles ven Gustav og hans far Bjørn, som ovenikøbet har været gift med elskerinden.

 

Ulaa Salim Vores fædres sønner (2014) – Amager Strand

Borger og burger. To ord, hvis eneste forskel er førstevokalen. En lille, men vigtig forskel. En forskel, man nødvendigvis ikke kan høre, hvis ens modersmål ikke er dansk. Men med dét vokalskifte formår Ulaa Salim at fortælle om livet som en omvandrende kulturel kollision. Som Kattegat og Skagerrak plasker Vesten og Østen sammen i Vores fædres sønner, hvilket iscenesættes på Sneglen ved Amager Strand.

Østlige rytmer støder sammen med billeder fra en neutral farvepalette. Private optagelse fra barndommen, af hvem vi må antage er hovedkarakteren og hans familie, krydres med oplæsning af et digt om integration: ”Smil til min far!”. Dette understreger filmens præmis, om kontrasten og mødet med to kulturer og generationer.

Som de østlige rytmer får fart. Som digtet får fat. Drøner kulturene imod hinanden – et rendyrket kaos af bølger, barndom og bøn – for til sidst at ramle sammen. I stilhed.
Ulaa Salim skrev og instruerede Vores fædres sønner, da han gik på Den Danske Filmskole. Kortfilmen formåede at vinde prisen Film Fyns Talentpris og Publikumspris i 2015 ved Odense Internationale Film Festival.

 

Erik Balling Olsen Bandens sidste bedrifter (1974) – Knippelsbro og Islandsbrygge

Bennys strømper, Egons bowlerhat og Kjelds taske… Olsen Banden – filmene er nationalskatte og en hyldest til København. I Bennys ikoniske Chevrolet Bel Air 1959 drøner de byen tynd – og kanalerne i indre København danner ofte bagtæppe for filmene. Der er dog to scener, som står en kende tydeligere, end de andre gør.

Gangen ved vandet til tonerne af Bent Fabricius Bjerres titelmelodi – Egon i front, Benny fjedrende i midten og Kjelds i enden – er for det meste filmet ved Islands Brygge eller Enghave Brygge i Sydhavnen, som vi kan se bag den folkekære bande.

I Olsens Bandens sidste bedrifter har Egon, som altid, en genial plan, der, som altid, omhandler en kuffert med værdi. Denne gang er det en oliesheiks kuffert med diamanter, som er i kikkerten.

Egon har fundet ud af, at Oliesheiken skal passere Knippelbro under sit ophold i København, hvor han også vil have kufferten med sig. Hvis banden kan få Knippelsbro til at rejse sig, har de lige akkurat tid nok til at nuppe kufferten, da trafikken vil blive indstillet for en stund. Men for at planen skal lykkes, må Kjeld og Yvonnes søn, Børge, hjælpe til. Børge hopper derfor i en jolle med en flagstang som mast. Ifølge Egons beregninger er flagstangen præcis høj nok til, at Knippelsbro må rejse sig.

 

Marian Marzynski Skibet/Hatikvah (2010) – Københavns Havn

Skibet st. Lawrence var engang en lystig natklub med letpåklædte kvinder. Men i kølvandet på Anden verdenskrig blev skibet hjem for polske immigranter, der kom til Danmark. En af dem er dokumentaristen Marian Marzynski, Polak og overlever efter holocaust. I 1969 immigrerede han til Danmark og endte med sine landsmænd på st. Lawrence, der lå til i Københavns Havn. Efter sin ankomst producerede han filmen Brev fra st. Lawrence til Polen, og i 1971 fulgte han op med filmen Hatikvah. I 2010 gik han tilbage i arkivet, fandt billeder fra de to film frem og klippede dem sammen til Skibet/Hatikvah.

Dokumentarfilmen skildrer immigranternes liv på skibet, mens Marian Marzynski dybe røst trækker os ind i de aldrende sort/hvide billeder. Som afbræk interviewer han flere af skibets beboere om deres liv, tanker og krigens følgere.

 

Tom Hooper The Danish Girl (2015) – Nyhavn

København er smuk. Så smuk, at den kan spille Paris. Danske seere vil sandsynligvis kunne genkende Marmorkirken i baggrunden af en scene, hvor hovedkarakteren Lili Elbe (Eddie Redmayne) skal forestille at være i Paris. Det er dog grundet logistiske problemer, at scenen er filmet i København, hvilket er gældende for flere af pariserscenerne. Men København får dog også lov til at stråle under eget navn. Her danner flere kendte steder og områder som Gamle Scene, Københavns Rådhus og især Nyhavn ramme for filmen.

The Danish Girl er en virkelig beretning om den danske kunstner Einar Mogens Andreas Wegener, som var den første transkønnede i verden, der gennemgik kønsskifteoperationer. Det gav Wegener retten til at ændre navn til Lili Ilse Elvenes, men hun gik dog under navnet Lili Elbe. Vi er med fra begyndelsen, hvor Lilis indre kvinde begynder at røre på sig, og frem til slut, hvor hun mærker operationernes konsekvenser.  

 

Journaliststuderende ved Syddansk Universitet med en forkærlighed for dokumentarfilm.