Fortællinger fra Copenhagen Short Film Festival: Dag 2

Copenhagen Short Film Festival har eksisteret siden 2013. Siden da har festivalen inviteret filmnydere på alt fra horror og animation til dokumentar og avantgarde. Alt sammen i form af kortfilm. Festivalen foregår forskellige steder i København, med et nyt tema hver dag.

I fem intense novemberdage begav min fotograf, Jonathan Vitting, os ud i den kolde nat for at opleve de små filmmesterværker rundt omkring i København – primært i Biograf Gloria. Med filmprojekter fra hele verden var vi forberedt på alt mellem himmel og jord og blev på ingen måde skuffet. 

Torsdag d. 7. november

Back at Gloria Biograf. Denne aften var temaet Family Matters. Filmene kiggede på alle de forskellige måder, man kan være i familie på. Der var gratis øl, da vi ankom – gratis snacks og øl, var et tilbud, som blev givet hver aften ofte i forlængelse af aftenens tema. Familie er åbenbart lig med øl.

//Foto: Jonathan Vitting

In your place

I filmen, In Your Place, følger vi tre kvinder fra hver deres generation, som styrker hinanden på tværs gennem deres forskellige aldersmæssige visdom. Filmen var æstetisk flot, og det føltes, som om alt passede sammen. På 15 minutter fik vi både det humoristiske forhold, som de tre kvinder har indbyrdes til hinanden, samt hvad man lige gør med kærligheden når mr. Love ikke vil giftes. Det var en pudsig lille historie om en daglig dag i et meget tæt miljø. 

//Foto: Copenhagen Short Film Festival, film: I’ve got something for you too

I’ve got something for you too

I’ve got something for you too tog også fat I mor-datter-forholdet, men på en meget mere aggressiv måde. Ewa er en tidligere alkoholiker, som forsøger at fejre sin datter Nikolas 17-års fødselsdag. Desværre kører det helt af sporet, fordi der rives op i det mangeårige svigt, datteren har lidt under. Ewa forsøger at gøre alt det, som er sket de sidste 17 år, godt igen, og man får næsten medlidenhed med hende, når hun igen og igen rækker en hånd ud til Nikola, som (forståligt nok) afslår den. Vi så datteren gennem Ewa, og man følte hendes magtesløshed og frustration, når Nikola i provokation smed spydige kommentarer efter hende eller gik nøgen og forførende forbi Ewas nye kæreste. Det var en fortælling om Ewa, som skal tage ansvar for alle de sår, hun har påført sin datter igennem så mange år, og hvordan man ikke altid kan hele andre mennesker, selvom man gerne vil.