FILMREDAKTIONENS MUST-SEES PÅ CPH:DOX

På filmredaktionen er vi gået sammen om at bringe små appetizers til filmvisninger på årets CPH:DOX, som fra 16. marts og frem til den 23. marts. For det er immervæk overvældende at skulle navigere i tæt på 300 forskellige film og events. Men ikke desto mindre er festivalen som vanligt spækket med gode tilbud, så bare se at komme afsted. Her er en guide til, hvad vi synes, du ikke bør gå glip af på årets festival.

 

//Still: The Mærsk Opera

 

THE MÆRSK OPERA

//Anbefalet af Sigrid Nielsen-Boreas

Taget på Operahuset måler tre fodboldbaner. Et blæret flademål og en magtdemonstration i sin egen liga, og linjerne er hermed trukket op til et drama mellem eliten og folket. Donoren Mærsk Mc-Kinney Møller løb ind i en regulær shitstorm, da hans gave til danskerne var på kant med den gode stil. Både når det kom til topstyring af Henning Larsens arbejde på tegnebrættet og Operaens facade ud til vandet, der minder om en brødrister. I Mærsk – The Opera fortæller kunstnergruppen SUPERFLEX gennem tre akter om gigantens leg på havnefronten, en arkitekt i spændetrøje og en hel masse danskere, der får et flot nyt hus at se deres daglige opera i. En vigtig historie om vores fælles by og dem, der bygger den.

 

Visninger: Tirsdag d. 21/3 kl. 17:15 Empire Bio og søndag d. 26/3 kl. 15:00 Empire Bio

 


CAMERAPERSON

//Anbefalet af Aga Paulina Mlynczak

Most of us are equipped to place ourselves in the fragile, passing moments. We are good at engaging in casual temporariness. What we are not used to, is the eternal life of the recorded material.

After I’ve returned from a set, should I film my young child or should I play with it? Should I record my mother as she incrementally succumbs to the disease or should I be present throughout the process? The photographers have always faced this moral dilemma. Is it a holy prerequisite to actively experiencing your life or is it more important to find, immortalize and revere the critical moments? With a vigilant eye on a viewfinder Kirsten Johnson kept on looking at the world as a puzzle of future memories. ‘Cameraperson’ is an intimate assemblage of her years of experience. Whether it is in Darfour or at home, she makes us consider both the immense power of the documentary cinema and the personal sacrifice of the cameraperson.

 

Visninger: Lørdag 18/3 18:30 Cinemateket, Mandag 20/3 21:00 Gloria Biograf & Torsdag 23/3 16:40 Grand Teatret, hvor du kan møde instruktøren.

 

//Still: Resurrecting Hassan

 

RESURRECTING HASSAN

//Anbefalet af Christine Weimar Kudsk

Noget af det jeg elsker allermest ved CPH DOX er, at man få lov til at komme helt under huden og tæt på forskellige slags mennesker rundt omkring i verden. Små fortællinger om det levede liv får en plads og en stemme til at berette om usædvanlige skæbner, der sætter livet i perspektiv. Derfor skal jeg i den grad ind og se Ressurecting Hassan. Denne dokumentarfilm følger en familie bestående af mor, far og datter i Montreal, der ikke blot alle tre er blinde og lever af at synge i Montreals metro, men ligeledes bærer rundt på tabet af deres søn og bror, der druknede som syvårig – og som de forsøger at få kontakt med gennem okkult og esoterisk mystik. Dét må siges at være en usædvanlige historie og en usædvanlig familie.

Visninger: Lørdag 18/3 kl. 17:00 Gloria Biograf & mandag 20/3 kl.16:30 Palads.

 

Blue Room, Kunsthal Charlottenborg //Foto: Normann Copenhagen

 

PERCEPTIONAL BODIES// VIDEOS & LIVE EROTIC FILM

//Anbefalet af Rikke Bogetoft Jensen

Everyday Project  er et interaktivt videounivers skabt af CPH:DOX, og hver dag under festivalen holder de et nyt event i The Blue Room på Charlottenborg. Menuen byder på alt fra moderskab og fisser til psykedeliske stoffer. Men hvis det er for svært at vælge, så hop forbi den 22. marts, når instruktør Anna Martensen underholder med en live erotisk filmproduktion. Martensen fortæller:

Man kan som tilskuer forvente at få et indblik i, hvad der sker under optagelserne af en film, hvordan og hvor mange gange en scene tages om, hvornår der opstår noget vildt. For mig er det ikke det erotiske i filmen, der er omdrejningspunktet for resultatet, snarere sanseoplevelsen. Publikum kommer til at blive mere involveret i filmen og oplevelsen, end de først tror.

Visninger: The Blue Room skifter tema hver dag under festivalen og er åbent alle dage. Perceptional Bodies er kun 22. marts.

 

//Still: The New Radical

 

THE NEW RADICAL

//Anbefalet af Kjartan Hansen

Lad instruktør Adam Bhala Lough tage dig med bagom kulisserne på den nye modstandsbevægelse. Modstandsfolk og aktivister har i århundreder kæmpet for at ændre samfundet på den ene og den anden måde. Men siden internettets gennembrud er en ny generation vokset op, som har bragt nye spillere på banen. Hacktivister som via hacking afslører korrupte autoriteters hemmeligheder for at gennemtvinge ændring, fremskridt og gennemsigtighed. Filmen følger deres kamp i en tid med store omvæltninger, hvor de tager store chancer for at kæmpe for deres værdier. Samtidig forholder den sig kritisk og vil gerne behandle spørgsmålet om, hvilken alternativ fremtid, disse hacktivister forestiller sig.

 

Visninger: Tirsdag 21. marts kl. 19:00 i Grand Teatret + instruktørbesøg, Onsdag 22. marts kl. 11:30 i Palads, Fredag 24. marts kl. 22:15 i Empire Bio & Søndag den 26. marts kl. 20:00 i Cinemateket.

 

God fornøjelse!

 

Vi skulle i øvrigt også hilse fra de seje lydmagere og sige, at hvis du kunne tænke dig at opleve CPH:DOX med ørene, så guider VINK LYD dig i den seneste podcast til de mange radiofoniske oplevelser, der også finder sted under festivalen.
Den kan du finde her

 

//Guiden er skrevet i samarbejde mellem: Aga Paulina Mlynczak, Christine Weimar Kudsk, Kjartan Hansen, Rikke Bogetoft Jensen og Sigrid Nielsen-Boreas.

 

Chefredaktør for VINK. Forlægger på BLÆNDVÆRK og strukturnørd i det private erhvervsliv. Har hang til god litteratur, skæve film og ikke mindst mænd i trikot.