Københavnerportræt: Malling R. Organics

Sofie Malling Raunkjær er 22 år. Hun bor på Nørrebro med sin kæreste, Michael, og sin hund, Hans. Hun arbejder fuldtid som ”administrerende mus” bag kærestens fire spisesteder. Men nu har hun valgt at krydre denne idylliske hverdag ved at iværksætte. Sofie har en stor interesse for sundhed og skønhed, og hun finder især naturens egne produkter fascinerende. Derfor har hun søsat Malling R. Organics. Sofie regner med, at produkterne står på hylderne i diverse helsekostforretninger eller kan bestilles i webshoppen fra 1. december.

 

Hvad er Malling R. Organics?

Indtil videre er der fokus på ét produkt: 100% økologisk, koldpresset jomfrukokosolie fra Brasilien. Sofie helliger sig dette produkt, som hun selv har brugt i lang tid. Derfor ved hun, at det er godt mod stort set alt!

 

”Kokosolien er en fantastisk bodylotion og håndcreme, men den er også en genial hårkur, lusekur, læbepomade og highlighter til kindbenene. Desuden er produktet antibakterielt og nedbryder svamp”, siger hun.

 

Mange kender kokosolien fra supermarkederne. Efterhånden har mange danskere indført kokosolien i deres madlavning. Og som bekendt så stivner olien ved kølige temperaturer og smelter ved varme. Det kan godt blive lidt besværligt, hvis man vil bruge den til kroppen.

 

”Jeg eksperimenterer i øjeblikket med mit produkt i en prøvetube, som kan bevise, hvordan det fungerer i praksis. Jeg har tuben stående inde i badet, og når jeg så har været i bad, så kan jeg stå og massere tuben. Når der er en kropsdosis klar kan jeg stå og massere det ind i huden”, siger hun og forklarer, at det i løbet af 10 minutter er trukket fuldstændig ind i huden og føles ikke fedtet.

 

Der er udsigt til flere produkter fra Malling R. Organics. Først og fremmest vil det være produkter, hvor kokosolien udgør den røde tråd, men fremtidsplanerne omfavner blandt andet også bæredygtig og økologisk beklædning.

 

SUNDHED Jomfrukokosolien fra Malling R. Organics gavner både krop og miljø //Foto: Malene Enø

 

Fra ide til realitet

Ideen til netop dette produkt udsprang af Sofies interesse for sundhed. Sundhed har været en prioritet hos Sofie. Hun har gennem de sidste tre år gennemgået en personlig udvikling og har tabt sig markant. Hendes interesse for alternative former for sundhed voksede i takt med hendes udvikling – primært gennem brugen af naturens produkter. Udover det økonomiske aspekt med et multifunktionelt produkt, så fremhæver Sofie, at vi ligeså godt kan bruge naturens gaver, og dermed undgå e-numre, parfume og parabener.

 

”70% af det, du putter på din hud og i dit hår, ryger ind i din krop og bliver en del af dig. Så hvis du kan putte noget i munden og spise det, men også smøre det på din hud og få noget godt ud af det på den måde, så skal man gøre det.”

 

Under en ferie til Thailand i julen finder Sofie et lokalt naturapotek, hvor de sælger kokosolie. Her beslutter Sofie sig for, at det skal med til Danmark. Hun tager kontakt til virksomheden bag produktet, og hun får også lov til at besøge selve produktionen.

 

”Men i stedet for blot at sælge deres produkt videre i Danmark, vil jeg gerne lave et produkt, der afspejler mig, og hvem jeg er”.

 

Sofie bevarer dialogen med Thailand, alt imens hun begynder at arbejde på nogle designs til hendes produkt. Da den thailandske produktion ikke vil acceptere Sofies forsøg på at designe sit eget produkt, stopper hun kontakten med dem. Sofies bror er iværksætteren bag acaiacai, der sælger acaibær fra Brasilien. Herigennem forsøger Sofie at skabe kontakt til en brasiliansk kokosfarm. Efter flere mislykkedes forsøg får hun endelig kontakt til en fyr, der bor i Brasilien. Han lover Sofie, at han kan hjælpe hende med at få kontakt til kokosfarmene. Sofie ved, at kokosplanterne bliver behandlet med omtanke i det udvalgte brasilianske område. Farmerne er bevidste om naturen, og de vil ikke anvende sprøjtemidler eller skabe en masseproduktion. ”Der høstes kun to gange om året, løbende fra forskellige steder. Og på denne måde kan jeg få leveret kokosolie hele tiden”, siger Sofie. Hun går i øjeblikket og glæder sig til at besøge de brasilianske farmere til september.

 

Med hjælp fra en grafiker er designet til Malling R. Organics ved at være på plads. ”Grafikeren hjælper mig med at få skabt et udtryk, der både er min identitet, samtidig med at det er eksklusivt”.

 

Et engelsk firma gør kokosolien brugsdygtig, og firmaet har sendt Sofie nogle prøver af hendes produkt. Men emballagen skal også være i orden, og hertil eksperimenterer Sofie i øjeblikket med nogle tuber. Og hun har fået lov at låne en maskine i Kødbyen, der kan lukke tuberne efter påfyldning.

 

”Så stiller jeg mig ude i Kødbyen og fylder kokosolien på tuberne med flødeskumsposer, og så lukker jeg tuberne af med maskinen, hvorefter jeg sætter logoet på.”

 

Hun eksperimenterer stadig med både produkt, tuber og alt andet i processen.

 

”Det er stadig et produkt med børnesygdomme, men det må ikke gå for stærkt, så selvom jeg godt kunne have sendt produktet ud til nogle testpersoner, så synes jeg ikke, det er udseendemæssigt og medgørlighedsmæssigt acceptabelt. Jeg vil bedømmes for et produkt, sådan som jeg ville ønske, det skulle være.”

 

Men efterhånden som design og produkt falder på plads, føler Sofie en større ro omkring hele projektet.

 

Det her med at starte en virksomhed. Hvor kommer motivationen fra?

Sofie tænker lidt over spørgsmålet, før hun svarer.

 

”Det er nok det med at være sin egen herre, skabe noget for sig selv, som man også gerne vil skabe for andre. Det der med, at man sidder med noget, som man gerne vil se sprede ud som ringe i vandet. Motivationen har jeg altid haft, jeg har altid haft lyst til at skabe noget selv. Jeg har altid været helt sikker på, at det var det, jeg skulle.”

 

Faktisk er Sofie ud af en familie, hvor moren har en lederstilling og faren er selvstændig. Iværksætterdrømmen ligger til familien, hvor alle enten er selvstændige eller drømmer om det. Sofie har aldrig ville være andet end sin egen herre.

 

”Jeg er den yngste ud af fire, som alle altid har været meget selvstændige. De er blevet mine forbilleder”.

 

Med sine 22 år har Sofie ikke meget uddannelse, hun har til gengæld rigeligt med arbejdserfaring og gåpåmod fra hendes opvækst. Sofies kæreste er også iværksætter, og hun har været med på sidelinjen, men nu er hun selv klar til at tage sit første skridt som iværksætter.

 

Du er stadig i opstartsfasen, men er der noget, der er særligt udfordrende?

Sofie synes, det er utrolig svært at få det hele til at gå op i en højere enhed. Der er kommunikationen ud til forbrugerne og dermed også modtagelsen af produktet, så er der levering fra Brasilien, produktionen i Danmark, bestillingen af tuber og meget mere. Men det, der holder Sofie i gang er ”følelsen af, at der er noget, der klapper. Det er der, man finder ud af, at det hele er det værd og så fortsætter man.”

 

Sofies bedste råd er at følge sin mavefornemmelse. ”Jeg har haft rigtig mange gode ideer. Og jeg har været meget sikker på, at jeg skulle være alt muligt forskelligt, men du kan mærke, når det er rigtigt, og når du har den mavefornemmelse, så skal man blive ved; så skal man ikke give op.”

Kulturentusiasten, der elsker at formidle, dele og skabe kultur i København. Daglig leder på VINK er min primære funktion, men ideudvikling, research og skriblerier lurer altid i skuffen.