Fra ikonisk Morris Mini til stilfuldt armbåndsur

To unge københavnere har netop startet deres eget ur-firma op, hvor de skaber eksklusive og personlige armbåndsure ud af dele fra gamle ikoniske biler. Firmaet hedder REC Watches og bygger på konceptet: Genopdag – Genbrug – Genanvendelse.

I en lille bilforretning stod den selvsikkert og skinnede en ung mand i øjnene med dens knaldrøde farve. Det skal være den, tænkte han. En Morris Mini. Han satte sig bag rattet, trykkede på speederen og kørte derudaf. Sammen dyttede de af de barbrystede piger på stranden, inviterede vennerne med i drive-in biografen og besøgte familie langt væk. Men efter at bilen havde mærket 250.000 km asfalt, set en million lyskryds i øjnene og drukket benzin fra hele Europa, var den udbrændt. Den fungerede ikke som et ikonisk køretøj længere. Til gengæld levede den i bedste velgående som en urskive

REC watches

Iværksættere. Christian Mygh og Jonathan Kamstrup driver REC Watches. //Foto: Mie Laurenberg

Ure med personlige fortællinger

Christian Mygh og Jonathan Kamstrup er begge ivrige ur-tosser, der længe har været irriteret over, at mange ur-brands kun adskiller sig fra mængden ved hjælp af et prestigefyldt brand. ”Det er selvfølgelig fint, at mange sælger deres ure ved hjælp af et anerkendt brand eller lange historie, men Christian og jeg følte, at vi kunne give armbåndsuret en helt ny dimension ved at tilføre det en konktre og unik historie,” forklarer Jonathan Kamstrup. I stedet for at sidde derhjemme og lade drømme være drømme, tog de sagen i egen hånd og kastede sig ud i at starte deres eget firma op. Deres mission blev hurtigt, at transformere gamle ikoniske biler til stilfulde kvalitetsure og på den måde videreføre en del af bilens sjæl og historie til urene.

Jonathan og Christian tager selv rundt i verden og håndplukker materialerne til deres ure. Deres første kollektion er udelukkende skabt af dele fra den klassiske bil Morris Mini. Hver eneste urskive er håndlavet og unik. Bilens stelnummer bliver sågar trykt på bagsiden af hvert ur, og den pågældende bils historie bliver fortalt i en medfølgende brochure.

En kombination af fortid og nutid

Inspirationen til urenes design kommer fra de mange klassiske og ofte oversete ikoner, som findes overalt i hverdagen.

”Vi synes, at det er synd at en gammel bil, der har berørt så mange tidligere ejeres liv og udtjent adskillige formål, blot glemmes eller sendes til skrot. Derfor forsøger vi at redde disse gamle ikoner og give dem et nyt liv i form af et ur. Vi lader os altid inspirere af de genbrugte objekter fra bilerne, når vi skal designe vores ure. Vi forsøger at overføre de særlige karakteristika eller kendetegn fra bilen til urets design. Derfor vil en bilkender altid kunne se, hvorfor et ur netop ser ud, som det gør. Eksempelvis er vores Mark I model inspireret af den klassiske Minis særlige instrumentbræt,” fortæller Jonathan.

Bureaukrati og papirarbejde

At starte sit eget firma er ikke altid nemt, og det kræver både hårdt arbejde, mod og kreative idéer. ”Der er altid op- og nedture, når man starter sit eget firma op. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at ingen af os har prøvet det før, og det er kun en bid af sandheden at sige, at det har været en lærerig og spændende proces hele vejen igennem. Vi lærer stadig, og der er rigtig mange ting, som vi hele tiden skal sætte os ind i lige fra skatte- og toldregler, til designbeskyttelse, ansættelser, forsikringer osv. Der er utroligt meget bureaukrati og papirarbejde involveret – også selvom man ”bare vil lave ure,” forklarer Jonathan Kamstrup.

REC watches

Urmageri. Urene bliver til af gamle bilvrag. //Foto: Mie Laurenberg

Drømme om det internationalemarked

Christian og Jonathan lancerede deres første kollektion i januar, så det er stadig uvist, hvad fremtiden bringer, og om de kan leve af deres forretning. Men selvom træerne ikke vokser i himlen, så lever drømmene i bedste velgående hos de to unge iværksættere.

”I første omgang drømmer vi om at etablere os på det danske marked og holde en sund økonomi. Vi håber på, at firmaet vil vokse, så vi kan begynde at sælge til de udenlandske markeder. Især drømmer vi om, at sælge til det engelske marked, da Morris Minien nærmest har en nationalikonisk status derovre. På længere sigt håber vi selvfølgelig bare, at være i gang med at designe ure med adskillige klassiske bilikoner og have et godt netværk af forhandlere på tværs af landegrænser.

Lige nu har vi bare brug for alt den støtte vi kan få og skabe salg. Så må vi se om konceptet, og dermed hele virksomhedens grundlag, holder,” siger Jonathan.

Hvad: REC Watches

Hvor: Urene kan købes på webshoppen her.

Koster: Mellem 2.399 og 2.499 kroner

Leveringstid: 1 til 2 dage