En faglig fest – Social Media Week

Ugen er dedikeret til de sociale medier. 100 gratis events, tusindvis af #hashtags og flere håndfulde indsigtsdygtige foredragsholdere.  Første dag er ovre, og mange spandevis af råd er allerede givet. Er du en af dem, der ikke nåede at socialisere dig i det digitale fokus? Med artiklen skaber VINK et kighul ind i Social Media Week, og vi kaster også nogle social media-råd ud til dig.

 

De har vores konstante opmærksomhed. Deres indhold dominerer hverdagens samtaler. De skaber netværk og plejer venskaber. Kæresteforholdene får de både til at opstå og til at vakle.

 

De sociale medier griber ind i vores hverdag. Vi er snart lige så afhængige af Facebook som higen efter sukker eller tørsten efter nikotin. Selv jobopslagene skriger efter sociale gartnere på virksomhedernes sociale, digitale platforme.

 

I denne uge rettes der endnu flere spotlights på sociale medier. København afholder Social Media Week (SMW).  En glimrende mulighed for i fællesskab at nørde, hvordan du optimerer din tilstedeværelse på de sociale medier. Enten på vegne af din virksomhed eller dig selv.

 

Nørdernes Roskilde Festival – men uden dem fra Roskilde

#SMW er kommunikationsnørdernes svar på Roskilde Festival. Mathias Holm Pedersen, rådgiver fra Holm Kommunikation, har i de seneste år deltaget i #SMW, og ifølge ham er det lidt en ”lukket” fest, da ugen kun tilfører betydning til dem, der i forvejen dyrker sociale medier:

 

”Social Media Week er jo først og fremmest en fest for de indviede. Det har ingen betydning for hr. og fru Danmark, bosiddende i Roskilde. Men arrangementet skal ses som en god mulighed for at tale endnu mere om sociale medier, men også møde andre end dem, vi normalt dyrker de digitale kanaler med. Det er en super anledning for kommunikations- og reklamebranchen til at få gratis indsigt frem for at betale sådan nogle som mig for at give det.”

 

I Holm Kommunikation opfordres medarbejderne til at tage med til #SMW for at kunne rådgive virksomhedens kunder med den nyerhvervede sociale medier-viden i baghovedet. Mathias understreger nemlig, at der altid er noget at lære i forhold til sociale medier:

 

”Sociale medier er et område, der udvikler sig hele tiden. Facebook er for eksempel noget helt andet i dag end for nogle år siden. Det er et område, du konstant er nødt til at følge med i for at være ajourført”, forklarer han.

 

Mathias Holm Pedersen. De sociale medier er i konstant forandring, så selv Mathias kan lære noget på #SMW //Foto: Julie Schoen, Holm Kommunikation

 

Opskriften på 26.000 følgere

Ligesom Mathias og hans kollegaer kan du tage for dig i eventbuffeten, når forskellige virksomheder i København serverer 100 gratis foredrag.

VINK smagte i dag på Kommunikation og Sprog’s foredrag.  Anders Witzel, der er foreningens social media-ansvarlige, løftede sløret for, hvordan Kommunikation og Sprog er blevet den mest populære danske fagforening med 26.000 følgere.

 

VINK simplificerer opskriften på foreningens succes:

 

Skab en faglig fest. Angrib opslagene med humor, og skab en faglig relevant vinkel på dine facebookannoncer og opslag.  Sådan får du kommercielle budskaber igennem.

 

Kommunikation og Sprog afslører, at de dagligt bruger 150-300 kroner på den grundlæggende markedsføring på sociale medier. Oveni smider de 10-15.000 kroner, hver gang de kører kampagner.

 

Anders Witzel, foredragsholder på Kommunikation og Sprog’s event. Hvis du ligesom Kommunikation og Sprog vil udkæmpe dine konkurrenter, skal du skabe en faglig fest. //Foto: Anne Nimb

 

Video, den populære dreng i klassen

Rasmus Fisker fra MediaCom har haft fremtidssnøren ude, og han forudsiger i et af dagens sidste foredrag, hvilke social media trends 2015 vil svømme i.

 

1. De sociale medier vil indeholde flere reklamer og mere annoncering.

Det betalte sociale vil eksplodere. Gråzonen mellem indhold og annoncer bliver større. Hvis du som virksomhed vil nå nogle, må du betale ved kasse ét. Instagram vil formentlig udbyde annoncer, hvilket resulterer i, at det sociale medie anskaffer sig en algoritme (en matematisk formel, der afgør, hvilke opslag der skal vises i dit newsfeed). Facebook importerer knapper, som f.eks. ”køb”-knappen, så virksomheder får nemmere ved at sælge impulskøb på Facebook.

 

2. Mere behov for privatliv

Hvis du ikke betaler for produktet, ER du produktet. Som modreaktion forsøger forbrugerne i stigende grad at forblive anonyme. Vi har mindre og mindre behov for at vise folk, at vi taler med hinanden. Vi vil bare gerne tale med hinanden.

 

3. Video er den nyeste trend

Tænk i rubrik, mellemrubrik og underrubrik. Nej! Den traditionelle kommunikationspræmis er ikke længere den måde, vi forbruger på. Video sælger budskaber bedre. Facebooks algoritme prioriterer videoer frem for tekstopslag. Pt. består 9% af det indhold, vi forbruger på Facebook, af videoer. Facebook har som mål, at tallet i 2018 rimer på 50%.

 

4. De sociale medier bliver fragmenteret

Opgiv at være platformsreligiøs. De sociale medier bliver opdelt, for at deres ydelser bliver tydeligere. Rasmus foreslår, at du ikke bruger én social platform som dit digitale hjem, men laver indhold, der kan deles og forbruges på tværs af digitale platforme.

 

Rasmus Fisker, foredragsholder på eventet: Social Media Trends 2015. I 2015 skal du blandt andet have pungen fremme, hvis du vil skaffe flere følgere, spår Rasmus. //Foto: Julie Schoen.

 

Jo.. du kan godt klare et par digitale, sociale råd mere

Rasmus har nu klædt dig på til et 2015 på de sociale medier. I alt slags vejr, i de næste mange år, gælder de råd, som Anders kastede efter os sidst i foredraget hos Kommunikation og Sprog.

 

1. Skub til grænsen, og lær dine følgere at kende. Hav mod til at være lidt kæk, og skræm de følgere væk, som ikke er din virksomheds målgruppe.

 

2. Gør det klart, hvad du vil opnå på de sociale medier. Din indsats skyder nemt skævt, hvis du ikke kender formålet med at være på de sociale medier.

 

#SMWs første dag er ovre, men festen er kun for alvor begyndt. Tilmeld dig de kommende dages events, og dyrk de sociale medier ud fra strategiske præmisser.

 

#SMW er et internationalt fænomen, hvor 21 byer på verdensplan i en uge stiller skarpt på de sociale medier. Ugen afholdes forskudt i byer som Milano, Hamburg og New York. I denne uge afholder syv andre byer også #SMW, og det er tredje gang, #SMW indtager København.

 

Hvad: Social Media Week ( #SMWCPH ) cirka 100 events.

Hvor: København – diverse virksomheder afholder events.

Hvornår: Mandag 23. februar – fredag 27. februar.

Portemonnæ: Gratis – tilmelding påkrævet.
//Forsidefoto: Julie Schoen, foredrag hos Kommunikation og Sprog